Gå til innhold

Hvorfor er det helt umulig å få operatør/politi å sperre IMEI?

Anbefalte innlegg

Det er ingen hjelp å få...

Jeg mistet mobilen min for to uker siden og meldte det til politiet. Jeg fylte ut et "egenmelding av tap av gods" skjema og "melding om tap av mobiltelefon" skjemaet, på det skjemaet skal IMEI nummeret oppføres og det oppførte jeg.

Tele2 krevde også at jeg fylte ut deres skjema for tap av mobiltelefon, på det skulle IMEI nummeret også oppføres.

Så nå har Tele2 og politiet IMEI nummeret til mobilen min i sin besittelse men hverken politiet eller Tele2 vil gjøre noe med det!

Politiet sier at de har sluttet med sperring av mobiler og at det nå er utelukket opp til operatøren. Mens Tele2 sier at sperring av mobiler er utelukket opp til politiet, og at de heller ikke har fått med seg at politiet har overført ansvaret til dem. Att på til insisterte politibetjenten på at alle mobiloperatører var informert.

Til og med telenor sier det er opp til politiet

Så hva skal jeg gjøre, jeg er for bitter til å la tyven få ta glede av min svindyre mobil.

Er det på noen måte jeg kan kontaktet CEIR eller EIR eller hva det nå enn heter og få gjort dette på egenhånd?

Endret av cyclo
Emnetittel forbedret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fremdeles politiet som skal gjøre dette selv om det vurderes mer fleksible løsninger knyttet til operatørene. Problemet er bare at politiet snart ikke har tid til å gjøre noe som helst annet enn å lese statistikker over uoppklarte saker mens justisministeren er mest opptatt av å fortelle oss hvor mye bedre de har blitt og hvor mye penger de har fått :thumbdown:http://mobil.aftenpo...ticleId=4016213

Når de henlegger voldtektsforbytelser og ran mm. som de ikke har "tid til" er det litt mye å forvente at de skal bruke tid på å sperre en dyr telefon.

Kjøp deg en billig telefon neste gang er mitt råd!

Svindyre telefoner er uansett bare jåleri spør du meg.

Har du råd til å kjøpe en telefon til 6-7000,- har du råd til å kjøpe en ny når den blir borte. Er jo ikke noe man "trenger" annet enn for å imponere i vennegjengen ;)

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette må være noe av det sykeste svaret jeg har lest på diskusjon.no noen gang... Så man skal la være å kjøpe seg en dyr telefon bare for at det finnes uærlige folk som stjeler. Politiet har det kanskje travelt, men å sperre en stjålet telefon er vel gjort med et tastetrykk.

Lenke til kommentar

Dette må være noe av det sykeste svaret jeg har lest på diskusjon.no noen gang... Så man skal la være å kjøpe seg en dyr telefon bare for at det finnes uærlige folk som stjeler. Politiet har det kanskje travelt, men å sperre en stjålet telefon er vel gjort med et tastetrykk.

Du kommer nok til å se flere med tiden... Ser at du nettopp har registrert deg mens jeg feirer 10 års jubileum på forumet i år :w00t:

Det sier også litt om din manglende erfaring med politiet. De har riktignok sperret en stjålet telefon for meg en gang, men etter å ha anmeldt 3 biltyverier. 1 innbrudd og 2 enda verre forhold hvor sakene har blitt henlagt selv med kjent gjerningsmann er jeg ikke like optimistisk som deg, men det finner du ut av etterhvert...

Ellers har vi som har vært her en stund også fått en utpreget sans for ironi som ikke alle tar med en gang ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fremdeles politiet som skal gjøre dette selv om det vurderes mer fleksible løsninger knyttet til operatørene. Problemet er bare at politiet snart ikke har tid til å gjøre noe som helst annet enn å lese statistikker over uoppklarte saker mens justisministeren er mest opptatt av å fortelle oss hvor mye bedre de har blitt og hvor mye penger de har fått :thumbdown:http://mobil.aftenpo...ticleId=4016213

Når de henlegger voldtektsforbytelser og ran mm. som de ikke har "tid til" er det litt mye å forvente at de skal bruke tid på å sperre en dyr telefon.

Kjøp deg en billig telefon neste gang er mitt råd!

Svindyre telefoner er uansett bare jåleri spør du meg.

Har du råd til å kjøpe en telefon til 6-7000,- har du råd til å kjøpe en ny når den blir borte. Er jo ikke noe man "trenger" annet enn for å imponere i vennegjengen ;)

Mobilen jeg mistet kostet 4200,- jeg tenkte jeg skulle unne meg noe fint med feriepengene. Mobilen jeg har nå kostet 575,- og er en "first price" versjon av den jeg hadde.

Den dyre mobilen var oppskrytt og det tok ikke lang tid før den gikk meg på nervene. Mobilbruket mitt er ganske basic så en billig mobil fungerer fint, skulle ønske jeg innså det før jeg kjøpte den.

Grunnen til at jeg er så bitter er fordi jeg mistet speirefleks kameraet rett før 17 mai og dagen etter at jeg kjøpte en ny linse. To dyrebare ting med en måneds mellomrom med som kostet meg over 11 000,-

Jeg lovet finnerlønn for begge, og mobilen mistet jeg i en middle/upper class bydel. Her snakker vi drittunger på som løper rundt med iphones. En eller annen soss fant den sikkert og var for drittsekk til å sette en gratis annonse i avisen eller gi den til buss sjåføren.... mest sannsynlig så ligger den i en skuff, som backup mobil.

Men folk bør få ha dyrebare eiendeler. Har selv funnet en god del lommebøker og mobiler, men tanken på å beholde noe jeg ikke har fortjent og som noen der ute sikkert savner gir meg dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar

Ja folk burde få ha en dyr mobil om de har behov for det eller rett og slett ønsker det, men en billig mobil er ikke så verst.

Jeg skulle ønske dette med sperring var allmennkunskap, hadde alle vist det, hadde ingen hatt noen grunn til å beholde mobiler de finner eller stjele dem. Men det er få som vet om IMEI og sperring.

Det er litt komisk at det er politivakta som skal ta seg av det, mens det var milelang kø på passrelaterte tjenester satt politivakta å stirret i lufta. Så tid har dem, alt de trenger å gjøre er å signere og faxe, så tar EIR seg av sperringa.

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra en Iphone 3GS til min gamle Nokia N82 <3

Har ikke savnet Iphonen et minutt.

Så mitt råd er å se hva du bruker mest på mobilen.

Heheh jeg mislikte den mobilen sterk, det er tanken på at en uærlig drittsekk der ute får ta glede av den som plager meg. Hver gang den hadde en "blackout" håpet jeg på at den ikke ville starte opp igjen, for det ville gi meg en unskyldning til å skaffe en ny. XD

Virkelig! en Iphone, har hørt mye bra om dem.... men jeg styrer unna alt apple bare tanken på all omlegginga som kreves gjør meg sliten.

Lenke til kommentar

Du kommer nok til å se flere med tiden... Ser at du nettopp har registrert deg mens jeg feirer 10 års jubileum på forumet i år :w00t:

Det sier også litt om din manglende erfaring med politiet. De har riktignok sperret en stjålet telefon for meg en gang, men etter å ha anmeldt 3 biltyverier. 1 innbrudd og 2 enda verre forhold hvor sakene har blitt henlagt selv med kjent gjerningsmann er jeg ikke like optimistisk som deg, men det finner du ut av etterhvert...

Ellers har vi som har vært her en stund også fått en utpreget sans for ironi som ikke alle tar med en gang ;)

Geez, 3 biltyverier og greier. I et land uten ghettoer og en overflod med nyutdannede politimenn og politikvinner skulle man tro de ville være mer effektive.

Det er bra jeg har mistet all tiltro til menneskers ærlighet... og har blitt paranoid når det kommer til sikkerheten av mine eiendeler- ettersom jeg skal studere et sted i England hvor "mugging" er dagligkost.

billig telefon med telefonlås og null kontanter, jeg kommer til å være bortkastet tid if anything for those muggers.

Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske dette med sperring var allmennkunskap, hadde alle vist det, hadde ingen hatt noen grunn til å beholde mobiler de finner eller stjele dem. Men det er få som vet om IMEI og sperring.

Vell... Sperring av IMEI har egentlig ikke så forferdelig mye for seg (med mindre tyven er en slask som ikke vet hva han holder på med). Det er fortsatt mange telefoner det lar seg gjøre å endre IMEI på, selv om det er for det meste blitt mer vanskelig og på langt nær så trivielt/universelt som før.

For det andre er det bare 40 operatører fordelt på 20 land som rapporterer til IMEI DB (tidligere CEIR/EIR). Ergo det er lekende lett å komme seg rundt det. Man selger (eller bytter) telefonen til et land som ikke er med.

Ganske enkelt så vil sperring av IMEI ha fint lite å si for proffe tyver som vet hva de holder på med.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Ein TRENGER helder ikkje ein bil som kostar over 150000. Det er ikkje nødvendig med hus på over 100 kvadrat, så lenge ein er plass-effektiv.

Folk PRIORITERER forskjellig, og ein har ABSOLUTT ikkje råd til enda ein mobil til 6-7000,- sann på sparket.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da krøkkete system Tele2 har. Jeg mistet min mobiltelefon i januar i fjor (under forhold og sted hvor det var minimal sannsynlighet at noen fant den), og det tok meg ca 30 minutt å sperre abonnementet og bestille nytt simkort. Om noen tilfeldigvis skulle ha funnet telefonen min og kan bruke den med nytt kort, spiller ikke det særlig rolle - og skulle jeg faktisk få den tilbake kan jeg bruke den med nytt kort eller reaktiver gammelt kort.

Ser at Telenor heller ikke krever at man skal anmelde tyveri/tap til politiet. De bare opplyser om det som en mulighet.

PS! Min operatør opplyste også at jeg kunne anmelde til politiet og få sperret selve telefonen. Men særlig hensikt utenom betydningen for eventuell forsikring mente kunderådgiveren det ikke hadde.

Lenke til kommentar

Bolson: Tror du misforstår litt? Det er jo nettopp snakk om IMEI sperring (altså sperring av telefonen) det er prat om her, ikke sperring av abbonement. Abbonement får du sperret ganske umiddelbart (i hvertfall hos de store operatørene). Det er litt av samme greia som med sperring av kredittkort, det skjer ganske umiddelbart. Det har seg nemlig slik at operatør er ansvarlig straks du har meldt tap.

Lenke til kommentar

Bolson: Tror du misforstår litt? Det er jo nettopp snakk om IMEI sperring (altså sperring av telefonen) det er prat om her, ikke sperring av abbonement. Abbonement får du sperret ganske umiddelbart (i hvertfall hos de store operatørene). Det er litt av samme greia som med sperring av kredittkort, det skjer ganske umiddelbart. Det har seg nemlig slik at operatør er ansvarlig straks du har meldt tap.

Les beskrivelsen på Tele2 sine sider, jeg siterer.

Hva gjør jeg dersom jeg har mistet eller blitt frastjålet mobiltelefonen min?

Det første du må gjøre er å umiddelbart ta kontakt med Kundeservice på telefon 02000 for å sperre abonnementet ditt. Sperretjenesten er tilgjengelig hele døgnet alle dager. Dersom du befinner deg i utlandet ringer du +47 21 31 49 51. En sperre i nettverket påløper umiddelbart.

I tillegg må du kontakte politiet snarest mulig og anmelde forholdet. Last ned skjema ”egenerklæring ved tap av mobiltelefon” og send dette inn signert sammen med kopi av politianmeldelsen via e-post til [email protected] eller send til faksnr +47 21 31 91 00. For ytterligere informasjon se Tele2s vilkår for mobil punkt 2.3 og 2.4.

Og jeg forstår forskjellen, men som du peker på tidligere har faktisk ikke IMEI-sperring så stor hensikt så lenge den er relativt enkel å omgå. Og som jeg skriver så ble jeg opplyst om muligheten når jeg sperret abonnementet, men at det neppe hadde store hensikten. Erfaringsmessig så gidder ikke flertallet å levere noe de finner tilbake, selv om de ikke kan bruke det.

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra en Iphone 3GS til min gamle Nokia N82 <3

Har ikke savnet Iphonen et minutt.

Så mitt råd er å se hva du bruker mest på mobilen.

Heheh jeg mislikte den mobilen sterk, det er tanken på at en uærlig drittsekk der ute får ta glede av den som plager meg. Hver gang den hadde en "blackout" håpet jeg på at den ikke ville starte opp igjen, for det ville gi meg en unskyldning til å skaffe en ny. XD

Virkelig! en Iphone, har hørt mye bra om dem.... men jeg styrer unna alt apple bare tanken på all omlegginga som kreves gjør meg sliten.

Ja, da jeg kjøpte den så fant jeg ikke importerings knappen for kontakter :O Så endte opp med å legge inn 150 kontakter manuelt Xd. Ble god til å skrive på telefonen da ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...