world wide weird Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 (endret) Flott! Men jeg må plage dere litt til. Er det slik at hun kan zoome like bra (fra feks hurtigruten) med et kompaktkamera som denne: Casio Exilim EX-FH100 "24-240mm" ... Det tilsvarer et Canon 1000D med et 15-150mm zoomobjektiv når man fotograferer fra Hurtigruten. Og det får plass i lommen. (Redigert skrivefeil og lenke) Endret 7. juli 2011 av world wide weird Lenke til kommentar
Katana-Bob Skrevet 7. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2011 Flott! Men jeg må plage dere litt til. Er det slik at hun kan zoome like bra (fra feks hurtigruten) med et kompaktkamera som denne: Casio Exilim EX-FH100 "24-240mm" ... Det tilsvarer et Canon 1000D med et 15-150mm zoomobjektiv når man fotograferer fra hurtigruten. Og det får plass i lommen. Det hørtes jo bra ut. Jeg holder mulighetene åpne for begge deler, så derfor spør jeg også: Er det innebygd blits på 1100D, eller må man kjøpe det i tillegg? Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Canon EOS 1100D har innebygget blits. Man kan også kjøpe en eller flere i tillegg. Lenke til kommentar
Katana-Bob Skrevet 7. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2011 Canon EOS 1100D har innebygget blits. Man kan også kjøpe en eller flere i tillegg. Fint. Nå maser jeg forferdelig, men når jeg først "har dere her": Hva er forskjellen på denne: http://www.interfoto.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=23250 og denne: http://www.interfoto.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=17538 Hvorfor er den som zoomer lenger billigere? Passer begge til 1100D? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 (endret) Det hørtes jo bra ut. Jeg holder mulighetene åpne for begge deler, så derfor spør jeg også: Er det innebygd blits på 1100D, eller må man kjøpe det i tillegg? Det er innebygget blits. Men du har mulighet til å sette på en ekstern blits, noe de fleste av oss anbefaler. Det er et par ting du skal være klar over når det gjelder forskjellen på et kompakt-kamera og en speilrefleks. Og det er at dere fortere når en del begrensinger i forhold til EOS 1100D+18-135mm. Bildekvalitet ved dårlig lys, f.eks. Canon EOS 1100D har innebygget blits. Man kan også kjøpe en eller flere i tillegg. Fint. Nå maser jeg forferdelig, men når jeg først "har dere her": Hva er forskjellen på denne: http://www.interfoto.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=23250 og denne: http://www.interfoto.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=17538 Hvorfor er den som zoomer lenger billigere? Passer begge til 1100D? Den ene begynner på 18mm, mens den andre begynner på 55mm. Det betyr at den første gir deg vidvinkel og normal bildevinkel i tillegg til tele, mens sistnevnte er et teleobjektiv (kun for ting som er langt unna). Endret 7. juli 2011 av tomsi42 Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 (endret) ... Hva er forskjellen på denne: Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS og denne: Canon EF-S 55-250mm F/4-5.6 IS Hvorfor er den som zoomer lenger billigere? Passer begge til 1100D? Den første er en alt-i-ett-zoom. Litt som julebordbuffé med pinnekjøtt og karamellpudding på samme tallerken. Ikke utpreget god, men alt på en gang. Den andre er en god telezoom som passer utmerket sammen med normalzoomen 18-55 /3.5-5.6 IS som ofte kommer med kameraet. Begge passer til Canon EOS 1100D. Her kan du se Bergen med ulike brennvidder: Brennvidde og synsvinkel Endret 7. juli 2011 av world wide weird 2 Lenke til kommentar
to88he Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 (endret) Vil heller anbefale et godt kompakt kamera. Husk at mange speilrefleks krever noe bildebeandling for å få brukbare resultater. Tviler på at mor vil se forskjell på et godt kompakt kamera sammenliknet med billig speilrefleks brukt på "auto". Endret 7. juli 2011 av to88he Lenke til kommentar
Katana-Bob Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2011 Ja vi må nok tenke litt på om vi skal velge kompakt eller speilrefleks. Når det er sagt, er dette tilbudet bra: http://new.dustinhome.no/nikon-d3100-optik-18-55-ii-55-200-4gb-veske/product/5010596324 versus 1100D som nevnt tidligere? Fikk jo med mye ekstrautstyr og slikt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Jeg hadde personlig valgt Nikon D3100 fremfor Canon 1100D. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 (endret) Hei! Jeg har ikke peiling på kamera og slikt, bare så det er sagt. Jeg håpet å få noen anbefalinger til speilreflekskamera til mor, med følgende kriterier. ... - Sterk zoom (hun planlegger tur på hurtigruten, så kameraet må kunne zoome bra) ... Jeg tror hennes bruksområder er nokså "casual" i forhold til dere, altså hun driver ikke å fikler så mye med manuelle innstillinger og paint shop osv. Betyr det at vi kan trygt kjøpe noe til kr 4000, eller mister vi noe viktig i forhold til et kamera til feks 8000? Du kan trygt kjøpe noe til 4000,- Ikke bruk mye penger på kamerahus. Det du bør gjøre er å kjøpe et objektiv (det hun kaller linse regner jeg med) opp til 200mm dersom det med zoom er viktig som du skriver over. Det fins rimelige zoom objektiver opp til 200mm. Jeg ville sett på Nikon D3100 (har nikon selv og ikke særlig peiling på Canon). Ellers er Olympus E-PL1 også veldig enkelt å bruke samt mindre i størrelse, men har ikke så rask fokus som en speilrefleks. Endret 9. juli 2011 av Epp Lenke til kommentar
Epp Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Ja vi må nok tenke litt på om vi skal velge kompakt eller speilrefleks. Når det er sagt, er dette tilbudet bra: http://new.dustinhome.no/nikon-d3100-optik-18-55-ii-55-200-4gb-veske/product/5010596324 versus 1100D som nevnt tidligere? Fikk jo med mye ekstrautstyr og slikt. Fint tilbud det. Da får hun det hun trenger, men hun må lære å bytte objektiv (som ikke er vanskelig). Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Jeg prøver å se for meg trådstarters mor som står på hurtigruten og fomler med å bytte objektiver alt etter om hun skal ha et oversiktsbilde eller zoome inn på noe. I mitt hode er det et dødfødt prosjekt. Hun trenger en 18-200 eller lignende, som gir alt i ett. Dette er ikke objektiv til et reklamestudio der alt må være sylskarpt ned til en milliondels mikrometer. Det er et forbrukerkamera til en person som etter alt å dømme er helt grønn og bare vil knipse noen bilder for å forevige det hun ser. 1 Lenke til kommentar
KnutW Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Har skumlest gjennom tråden og er i grunnen enig med dei som meiner at speilrefleks ikkje er det rette her. Men kva med Nikon Coolpix 120? Ut frå data for kameraet og ønskene til trådstartar burde dette vere fullklaff. Til halv pris. Eg har ingen erfaring med dette sjølv, men det er det kanskje andre som har? Lenke til kommentar
Katana-Bob Skrevet 9. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2011 Da ble det til at vi kjøpte Nikon D3100-pakken fra Dustin: http://new.dustinhome.no/nikon-d3100-optik-18-55-ii-55-200-4gb-veske/product/5010596324 Takker for hjelp fra alle sammen! Lærte mye og sparte mange penger! Lenke til kommentar
Epp Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 (endret) Har skumlest gjennom tråden og er i grunnen enig med dei som meiner at speilrefleks ikkje er det rette her. Er det en naturlov at når en nevner mor eller far så må det være kompaktkamera? Utifra spesifikasjonene som ble gitt så kan ikke jeg se et kompaktkamera som klarer det. Er selv far og jeg forbeholder meg retten til å bruke det utstyret jeg vil ha. Endret 10. juli 2011 av Epp 2 Lenke til kommentar
KnutW Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Har skumlest gjennom tråden og er i grunnen enig med dei som meiner at speilrefleks ikkje er det rette her. Er det en naturlov at når en nevner mor eller far så må det være kompaktkamera? Utifra spesifikasjonene som ble gitt så kan ikke jeg se et kompaktkamera som klarer det. Er selv far og jeg forbeholder meg retten til å bruke det utstyret jeg vil ha. Nei, det er nok ingen naturlov inne i bildet her og eg nevnte heller ikkje verken mor eller far i innlegget mitt. Poenget mitt - og fleire andre - er at speilrefleks ikkje er nokon betingelse for gode bilder. Og i motsetning til deg meiner eg alle spesifikasjonane til ts er ivaretatt med både mitt og mange andre sine forslag. Alle kameraene som er nevnte i denne tråden gir gode bilder. Desverre ser det ut for at mange trur det er automatikk i at om ein får eit speilrefleks i hendene får ein betre bilder. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Nei, det er nok ingen naturlov inne i bildet her og eg nevnte heller ikkje verken mor eller far i innlegget mitt. Poenget mitt - og fleire andre - er at speilrefleks ikkje er nokon betingelse for gode bilder. Og i motsetning til deg meiner eg alle spesifikasjonane til ts er ivaretatt med både mitt og mange andre sine forslag. Alle kameraene som er nevnte i denne tråden gir gode bilder. Desverre ser det ut for at mange trur det er automatikk i at om ein får eit speilrefleks i hendene får ein betre bilder. Hvor har jeg sagt at speilrefleks er betingelse for gode bilder?!? Lenke til kommentar
KnutW Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Hvor har jeg sagt at speilrefleks er betingelse for gode bilder?!? Eg greier ikkje finne ein einaste plass der du har sagt det og har heller ikkje påstått at du har gjort det. Men mange andre ser ut for å meine det og då tenkjer eg ikkje spesielt på denne tråden Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Da ble det til at vi kjøpte Nikon D3100-pakken fra Dustin: http://new.dustinhome.no/nikon-d3100-optik-18-55-ii-55-200-4gb-veske/product/5010596324 Takker for hjelp fra alle sammen! Lærte mye og sparte mange penger! Lykke til med nytt kamera! Denne blir nok bra både på hurtigruten og ellers (Hvis mor ønsker speilrefleks, er det det hun skal ha!) Snakker vi om bildemessig innhold er det selvfølgelig det samme hva bildet blir tatt med. Men Speilreflaksen har noen fysiske fortrinn fremfor kompaktkamera som gjør den til et bedre verktøy. Raskere respons, større bildebrikke, mindre støy, mer fleksibel med utskiftbar optikk, ++++. Den eneste fordelen kompaktkamera har er størrelsen. (Etter min mening) Man skal ikke undervurdere damene og jeg ville vært forsiktig med å antyde at deres tekniske inntelekt begrenser seg til en av/på knapp 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå