Gå til innhold

Speilrefleks kamera til mor? Anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ikke peiling på kamera og slikt, bare så det er sagt. Jeg håpet å få noen anbefalinger til speilreflekskamera til mor, med følgende kriterier.

- Canon - (EDIT: Fordi hun hadde hørt at de var mest brukervennlige, men jeg tror hvilket som helst merke er fair game så lenge de er veldig brukervennlige)

- Enkel å bruke (fordi hun skal f.eks. raskt kunne ta bilder fra bilen i forbifarten ol.)

- Sterk zoom (hun planlegger tur på hurtigruten, så kameraet må kunne zoome bra)

- Linse (hun sa det måtte være "linse" på, er ikke sikker på hva det betyr?

- ENKEL å bruke (ja, skrev det om igjen. Det er viktig)

- Budsjett: I alle fall under 8000... hadde håpet mer rundt 3000-5000, men jeg aner simpelthen ikke hva skikkelige kameraer koster.

Jeg tror hennes bruksområder er nokså "casual" i forhold til dere, altså hun driver ikke å fikler så mye med manuelle innstillinger og paint shop osv. Betyr det at vi kan trygt kjøpe noe til kr 4000, eller mister vi noe viktig i forhold til et kamera til feks 8000?

PS: Må vi kjøpe sånn greie man zoomer med i tillegg (er det objektiv det heter?), eller følger det med vanligvis?

Takker for hjelpen på forhånd!

Endret av Katana-Bob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har ikke peiling på kamera og slikt, bare så det er sagt. Jeg håpet å få noen anbefalinger til speilreflekskamera til mor, med følgende kriterier.

- Canon

Siden du har satt dette kriteriet så har du allerede valgt bort alle de fine og flotte kameraene som finnes og det gjenstår bare for deg å gå inn i en butikk og kjøpe billigste Canon. Burde være enkelt.

Endret av FOTORALF
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei!

Om jeg tar utgangspunkt i min egen mor med fotoapparatet i hånda, er du på jatk etter et kamera som kan levere gode bilder fort og enkelt.

Utifra de kriteriene du har listet opp kan jeg se for meg følgende modeller passende i den prisklassen du har nevnt:

- Canon 1000D

- Canon 1100D

- Canon 550D

Alle disse tre kameraene er perfekt for nybegynnere som ønsker et enkelt kamera, men med stort sett de fleste funksjoner. Med mindre man har store planer om å ha foto som hobby, bruke tid på etterbehandling av bilder, eller bruke mye penger på foto, er disse tre modellene gode alternativer. Alle er enkle å bruke, tar gode bilder, og har det man trenger om man stort sett bruker automatiske innstillinger.

Når du kjøper en av disse nevnte modellene kjøper man som regel en pakke med et kitobjektiv. Normalt er dette objektivet 18-55mm som følger med. Et helt greit objektiv som passer til det meste av fotografering. Om man i tillegg ønsker å komme nærmere motiver trenger man en telezoom. Et godt og billig alternativer som leverer helt grei bildekvaltet er Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 USM, eller Canon EF-S 18-135mm. Sammen med kitobjektivet 18-55 har man da mulighet til å ta flotte landskapsbilder i vidvinkel, og komme nærmere enkelte motiver på hurtigruten.

Med linse tenker jeg meg at moren din mener at det må følge et linse/objektiv med. Linse (eller på norsk kalt objektiv) er dette flotte glaset en har foran kameraene som gir flotte bilder.

Utifra dine kriterier mener jeg helt klart at Canon EOS 1100D og kitobjektivet 18-55mm er et flott sted å starte. Å kjøpe 55-200 i tillegg vil dekke de aller fleste behovene til din mor. Ønsker hun også å filme litt på huritgruten har hun også muligheten til dette med Canon 1100D ( forskjellen mellom 1000D og 1100D er hovedsakelig mulighet til å filme). Prisen for kamerahuset og kitobjektivet ligger rundt 4000. I denne pakken får man kameraet og den beste versjonen av kitobjektivet (med bildestabilisator) til 4000. Klikk på meg ! :)

Alternativt kan et av de nevnte kamerahusene og Canon EF-S 18-135mm være et like godt alternativ ,

Bare å gi beskjed dersom det er noe du lurer på :)

Endret av FredrikV.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva i all verden skal din mor med et speilreflekskamera? Det finnes jo et utall point-and-shoot kameraer som leverer bildekvalitet mer enn god nok, og med "superzoom" i bøtter og spann.

Ellers er det jo i det siste kommet mange speilløse kameraer med utskiftbar optikk, som din mor lett får ned i veska si, sammen med sminkesakene. Så det er fullt mulig å bruke opp budsjettet ;-)

Lenke til kommentar

Hvorfor må det være Canon? Har hun Canon fra før, kjenner folk som har Canon, eller har hun hørt at hun må ha en Canon?

En lynrask introduksjon på begreper: En speilrefleks er en del av et kamerasystem. Selve kameraet kaller vi ofte et hus, og det setter man på et objektiv (ofte kalt linse) for å kunne ta bilder. Når det gjelder zoom, så er det egentlig et forholdstall på minste og største brennvidde på et objektiv du kan endre brennvidden på ... Det din mor vil ha, er et kit bestående av et kamerahus og et zoomobjektiv med stort brennviddeomfang.

En 550D eller 600D med Canon EF-S 18-135mm er min anbefaling. Ikke størst zoom-omfang; men en fin balanse mellom pris, zoom-omfang og optisk ytelse.

Lenke til kommentar

- Canon

Siden du har satt dette kriteriet så har du allerede valgt bort alle de fine og flotte kameraene som finnes og det gjenstår bare for deg å gå inn i en butikk og kjøpe billigste Canon. Burde være enkelt.

Dersom du ikke har noe konkret å bidra med som kan løse trådstarters problemstilling ser jeg ikke poenget med å svare. Kom heller isåfall med et godt innlegg om hvorfor andre alternativer er bedre, og hvilke alternativer hun har. :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar
Ellers er det jo i det siste kommet mange speilløse kameraer med utskiftbar optikk, som din mor lett får ned i veska si, sammen med sminkesakene. Så det er fullt mulig å bruke opp budsjettet ;-)

Canon lager ikke slike kameraer.......

Lenke til kommentar

- Canon

Dersom du ikke har noe konkret å bidra med som kan løse trådstarters problemstilling ser jeg ikke poenget med å svare. Kom heller isåfall med et godt innlegg om hvorfor andre alternativer er bedre, og hvilke alternativer hun har. :)

Jeg synes jeg har det beste rådet hittil - gå inn i en butikk og kjøp billigste Canon. Hvorfor gjøre det mer vanskelig enn det?

"Mor" får nok ikke det kamera som ville vært best for henne, men hun får en Canon.

Lenke til kommentar

Jeg synes jeg har det beste rådet hittil - gå inn i en butikk og kjøp billigste Canon. Hvorfor gjøre det mer vanskelig enn det?

Greit nok råd det; men det tilfredstiller ikke et av de andre kravene:

Sterk zoom (hun planlegger tur på hurtigruten, så kameraet må kunne zoome bra)

Et krav som forøvrig ingen av de billigste modellene til de andre heller klarer ...

Lenke til kommentar
Sterk zoom (hun planlegger tur på hurtigruten, så kameraet må kunne zoome bra)

Et krav som forøvrig ingen av de billigste modellene til de andre heller klarer ...

Har aldri hørt om "sterk zoom" eller "zoome bra" før, men antar et rimelig objektiv dekker behovet på teleenden i tillegg til det som følger med.

Lenke til kommentar

Takker for flotte svar! Spesielt FredrikV! Setter stor pris på hjelpen. Takker også for begrepsforklaringer, det forklarte mye.

1100D så ut som den passet bra, og den var ikke så alt for dyr heller.

Passer dette objektivet til 1100D?:

http://www.japanphoto.no/product/objektiver/canon/canon-ef-55-200mm-f-4,5-5,6-usm-ii/

Er det en lur måte å se om et objektiv passer til et spesifikt kamera? Jeg ser noen 200 mm objektiver går for 2000 kr, mens andre går for 20 000 (!).

@Nautica: God link den om brennviddespekter. Vi kom fram til at noe rundt 135 mm eller mer var godt nok for henne(og hurtigruten antar jeg).

@rolfmm: "Hvofor speilreflex?" - Vi tenkte hvorfor ikke? Jeg bare googlet kjapt og så at det var flere fordeler, og ikke så mange ulemper. Og hvis hun skal ha 200 mm objektiv så kan man vel ikke bruke et billig kompaktkamera... eller? Jeg vet ærlig talt ikke.

@tomsi42: Hun ville ha Canon fordi hun hadde hørt at disse var mest brukervennlige, men hvis dere mener at det ikke er noe hold i dette så føl fri til å foreslå andre merker. Det viktigste var at hun "kunne forstå det". Så hvis det fins en motpart til Apple hva gjelder brukervennlighet i kameraverdenen ("det bare virker"), så hadde det kanskje vært et bra merke for henne? Skal endre første post ang. dette.

Lenke til kommentar

Nå er er egentlig alle de billige speilrefleksene like greie å bruke. De er lagt opp til å å være enkle å bruke for nybegynnere og folk som oppgraderer fra kompaktkamera.

Det Canon objektivet (55-200mm) du linker til vil passe på en 1100D, men er noe av det tristeste Canon har laget; så det bør dere holde dere unna.

Men ettersom dere fant ut at 135mm er greit nok, så vil en Canon 1100D med Canon EF-S 18-135mm eller en Pentax K-r med Pentax 18-135mm være de to jeg vil anbefale. Nikon har forsåvidt også en 18-135mm; men den er direkte trist.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Men ettersom dere fant ut at 135mm er greit nok, så vil en Canon 1100D med Canon EF-S 18-135mm eller en Pentax K-r med Pentax 18-135mm være de to jeg vil anbefale. Nikon har forsåvidt også en 18-135mm; men den er direkte trist.

Er denne butikken til å stole på? Jeg fant en sånn du nevner, og den kostet nesten halvparten (1695) i den butikken enn i andre butikker (3000)

http://www.interfoto.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=26249

Lenke til kommentar

Er denne butikken til å stole på? Jeg fant en sånn du nevner, og den kostet nesten halvparten (1695) i den butikken enn i andre butikker (3000)

http://www.interfoto.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=26249

Interfoto er absolutt en butikk å stole på - en av de mer anerkjente. De har et sommertilbud på 18-135mm; så jeg ville ringt og hørt med de om de kan lage en god pakke til dere med EOS 1100D og 18-135m.

Lenke til kommentar
Interfoto er absolutt en butikk å stole på - en av de mer anerkjente. De har et sommertilbud på 18-135mm; så jeg ville ringt og hørt med de om de kan lage en god pakke til dere med EOS 1100D og 18-135m.

Flott! Men jeg må plage dere litt til. Er det slik at hun kan zoome like bra (fra feks hurtigruten) med et kompaktkamera som denne:

http://www.dpreview.com/reviews/Q210grouptravelzoom/page3.asp

som med et speilreflekskamera? Eller tom. bedre siden den har 240 mm?

PS: Snakket litt med henne. Det er egentlig ingen spesiell grunn til at hun vil ha speilrefleks, så kan vi like godt gå for kompaktkamera? Casio Exilim EX-FH100 så jo bra ut, og MYE billigere også...

Edit: Beklager for en slik helomvending, men det blir litt sånn når vi egentlig ikke vet hva vi trenger. :)

Endret av Katana-Bob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...