InnFjording Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Det virka i allefall som om alle er enige i å være uenige i dinna tråden... Det er i allefall noke, men eg meina at ein ikkje kan nekte folk å snakke ei dialekt, dette er ein del av personligheta og kor ein kjem i frå. Om folk som er på besøk ein plass langt inn i gran-skojen so skal ikkje dei kome å klage på måten lokalbefolkninga snakker mellom kvarandre... Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Jeg "banner" til alle, venner eller ei. Jeg bruker dog et finere språk når jeg snakker med de eldre. Hvis man måtte framstå som profesjonell i et yrke, så ville det være naturlig å unngå "banning" når man snakker. Ihvertfall for meg. Nettopp. Og akkurat det har tydeligvis ikke Bear^skjænt, om man skal dømme ut i fra post #37, der han snakker om å "fjonge seg" og gjøre seg fin i målet. De har overhodet ingen ting med hverandre å gjøre, Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 9. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2011 Vel så kan man diskutere hva som defineres som "banning". Slik jeg ser det er det mange som anser alt som banning mens andre er mer åpen på det punktet. Jeg anser det ikke å bruke banning om man sier f.eks "tykje ta" til noen som f.eks forklarer at de var ute og fisket og fikk en "så" stor torsk. Mange definerer banning som alt som høres krast ut og/eller inneholder "rare" ord. Andre derimot anser det ikke som banning men heller dagligtale, meg innkludert. Jeg mener at å være i nordre del av landet er å akseptere et "down to earth" språk. Det er slik man snakker og det er slik man utrykker seg. Hvis folk har problemer med dette og denne måten å utale seg på, ja så får de bare holde seg hjemme der de føler seg komfortabel. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Det du ikke innser, Bear, er at det er helt vanlig å ha en grovere tone folk imellom veldig mange steder i landet. Men man lar likevel være å bruke ord som besriuver kjønnsorganer i kundesituasjonr. Det er noehelt annet enn å si "tykje ta", og det har ikke noe med å fjonge seg til å gjøre. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 9. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2011 Beskriver kjønnsorganer? Seriøst, NgZ? Det er ikke noe beskrivelse av kjønnsorgan, slutt å overanalysere enkeltord. Det er betydningen av setningen i sin helhet som betyr noe, ikke enkeltord. Men tror det er her problemene oppstår, og egentlig takk for å bekrefte det. Enkelte har en tendens å sette seg ned å overanalysere et og annet ord i en setning for deretter å bli sur over det. Samt, jeg har 6 års erfaring fra gjestebehandling, og det som er den enkle sannheten er at man ser ann folk. I alle disse årene og alle jeg har snakket med, har mer eller mindre alle sagt at de foretrekker den enkle, hjemmelige, holdningen og språket. De føler seg hjemme ved at man snakker som man normal snakker, og bruker de ordene man normalt bruker. Etter 6 år med å prate på denne måte, har jeg bare fått 1 klage på ordbruket, og det er fra den snerpene sørlands frua. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Er man ikke fra nord så er hestkuk nettopp en hestkuk. Er det vanskelig å forstå? At man selv ser på det som et ikke-ord er greit, men man har vel såpass innsikt at man forstår at andre ikke ser på det sånn? 1 Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 9. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2011 Fra nord er helt annerledes enn I nord. Når man er I den nordnorske landsdelen må man og forstå - og respektere - andre utrykks former. Har man problemer med det, vel, hold dere hjemme. Eller skal man fra nordlige del av landet "forfinet" språket vårt hele tiden i fare for en forvilla søring som ikke tåler hva man sier? 1 Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Selvsagt, er man i nord så må man gjøre hva man vil. Jeg snakker om når de besøker sivilisasjonen. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 9. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2011 Hvis sivilisasjon er like tørt som en oppmalt avis, tror jeg at jeg foretrekker den "barbariske" landsdelen. 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Du motsier deg selv konstant, Bear^ 1: Du snakker som du vil, og driter i hva andre måtte mene, for det må de bare finne seg i, når de besøker deg i din landsdel. 2: Du ser an folk. <- Dette er jo åpenbart løgn, dersom 1. er sant. Kundebehandling handler om å tilpasse seg kunden, ikke insistere på at du skal gjøre akkurat som du vil. Du har tydeligvis like vondt for å forstå denne sørlandsfrua, som har for å skrive ordet riktig. Av en eller annen grunn er det tyeligvis veldig viktig for deg å insistere på at du skal kunne si hestkuk i en samtale med alle mennesker som har beveget seg nord for polarsirkelen, jeg forstår ikke helt hvorfor. Spesielt siden det er feil. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 10. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2011 Med å se ann folk mener jeg naturligvis om de tåler språket eller ikke, ikke at jeg forfiner meg. Tydeligvis noe du ikke helt har klart å få med deg. Ikke noe selvmotsigende i det hele og det store. Å se ann folk og forfine språket er 2 forskjellige ting. Og jeg har ikke hadt behov for å forfine meg i mine 6 års erfaring fra hotell bransjen. Ergo, jeg holder meg akkurat som jeg er i språket uansett, både på jobb som utenfor jobb. Poenget - som klart og tydelig gikk milevis over hodet ditt - er ikke bruk av enkeltord som du henger deg opp, men de ord og utrykk som er vanlig i den nordnorske landsdelen. Men det ser ut som kjønnsdelen til en hest fikk det til å snurre litt i forståelsen av poeng. 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Det er nok du som ikke ser poenget, Bear^ Du snakker om å forfnie seg, men det er ikke det det handler om i det hele tatt - noe jeg har presisert mange nok ganger til at det burde være rimelig klart nå. Å ikke si "instførbainna hælvete" eller "hestkuk" er ikke å snakke forfinet, det er å oppføre seg "korrekt" og høflig ovenfor kunder, fordi de gjerne ikke liker/er vandt med den type språk. Likevl forfekter du i flere innlegg din rett til å snakke akkurat som du vil, og som du er vandt med, og at det er noe alle som beveger seg nord for Nordtrøndelag værsegod skal tåle, kunder eller ikke... Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 10. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2011 Hva som er korrekt kommer helt ann på landsdelen kjære mann. Som en kjent historie sier, en nordlending som "bantes" til en politibetjen i Trondheim, slapp unna med det fordi slikt var "korrekt" der han kom fra. Jeg har jobbet i 6 år med kunder og ikke gjort noe med språket. I løpet av 6 år blir det en del kunder. Og i løpet av 6 år har jeg bare fått 1 klage grunnet språket, og det var fra denne fruen. Det som ser ut som er problemet er at mange "søringer" tror man banner i annen vær setning (noen ganger blir det i vær setning, hvis hammern lander på fingern fremfor spikern). Det er ikke tilfelle, og heller ikke poenget. Poenget er å bruke slike ord som en del av ordforådet. Og det innebærer slike ord som er nevnt her. 1 Lenke til kommentar
Il-Sung Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Som nordnorsk borger ville jeg nok heller blitt mer positiv enn negativt innstilt på kundebehandleren om han hadde sagt det Bear faktisk sa, fordi det ikke ble brukt på en fornærmende måte. By the way lo jeg høyt av "når de besøker sivilisasjonen". Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Men å kalle en politimann "din jævla hestkuk" alene, frittstående, er like straffbart i nord som i sør. Men å komme bort til en politimann og si “Du æ no en god hæstkuk”, på den andre siden Noe Bear^ forøvrig er Er det noe jeg har lært er det at man må speile kunden. Kunden har ikke alltid rett, men man slipper i det minste å kaste drivstoff på bålet om man gjør dette. Dersom en østlending (jeg velger å anta dette ) overhører samtalen og klager på det forstår jeg hvorfor Bear^ er gretten over det. Jeg skal tilstå at jeg selv har gått over ‘streken’ når jeg har snakket med nordlendinger, nettopp fordi det blir veldig kunstig å ta i dem med samme silkehansker man gjør når det er snakk om en del andre. Men jeg er biased. Selv er jeg fra sørlandet, men fatter er fra Rana, og med halve familien der kan man vel si enkelte gloser ikke akkurat sjokkerer meg. Forøvrig, det er viktig å være profesjonell, men man bør kunnet relatere til kundene sine. Jeg ser enkelte drar paralleller mellom hæstkuk og hestepenis. Ikke gjør dette, vær så snill. Selv om Bear^ er en hæstkuk er han definitivt ingen hestepenis … Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Men å kalle en politimann "din jævla hestkuk" alene, frittstående, er like straffbart i nord som i sør. Men å komme bort til en politimann og si “Du æ no en god hæstkuk”, på den andre siden Noe Bear^ forøvrig er Som nordlending ville jeg selv oppfattet det som fornærmende hvis en vilt fremmed hadde kommet bort til meg på gata og sagt det der. Jeg tror det samme går for en politimann. Er det noe jeg har lært er det at man må speile kunden. Kunden har ikke alltid rett, men man slipper i det minste å kaste drivstoff på bålet om man gjør dette. Dersom en østlending (jeg velger å anta dette ) overhører samtalen og klager på det forstår jeg hvorfor Bear^ er gretten over det. Jeg skal tilstå at jeg selv har gått over ‘streken’ når jeg har snakket med nordlendinger, nettopp fordi det blir veldig kunstig å ta i dem med samme silkehansker man gjør når det er snakk om en del andre. Jeg er i grunn enig i det du sier. Men når det er sagt må man være forsiktig i profesjonelle situasjoner. Man vet aldri hvem som hører på. Derfor er det best å unngå det. Å ikke ta på en kunde med silkehansker er ikke det samme som å banne til kunden. Man kan være rett fram og fortelle den uavkortede sannheten, det er i min bok å ikke ta på en kunde med silkehansker. Bannskap er ikke en del av noen dialekter. At man i Nord-Norge har en større tendens til å bruke bannskap for å understreke et poeng handler mer om uvaner enn noe annet. Bruk av ordet "hestkuk" er noe som jeg på mange måter føler er forbeholdt for bruk imellom bekjente siden det kan ha så pass mange betydninger som for utenomforstående ikke oppfattes. At noen innbiller seg at ord som "skjetthysa" o.l. er dialekt må bare innse at dette er feil, det er slangord. Jeg hører slike ord blir funnet opp stadig vekk for å beskrive noe med et ord istedet for en setning. Når jeg tenker på det, så tror jeg faktisk det er få fra området jeg bor i som vet hva som karakteriserer dialekten deres, bortsett fra at vi bruker ord som æ, mæ, dæ osv. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Det var da fælt hvor mange som skulle sitte på etikkens høye hest og fremstå som riddere i hvitt. Ord er ord, bruk av det er bruk av det, gjort er gjort. Man er så vidt forskjellig, noe man må akseptere, om man overhører en samtale eller ei. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Det var da fælt hvor mange som skulle sitte på etikkens høye hest og fremstå som riddere i hvitt. Ord er ord, bruk av det er bruk av det, gjort er gjort. Man er så vidt forskjellig, noe man må akseptere, om man overhører en samtale eller ei. Situasjonen du nevnte var forsåvidt et veldig godt eksempel på misoppfattingene som oppstår når utenomforstående hører ordet "hestkuk". Men hvordan man oppfører seg på jobb er vel strengt tatt ikke tema i tråden. Så jeg skal la det ligge. At man bruker ordet her nord er forsåvidt en ærlig sak, det er jo ikke mer enn et ord som endrer betydning ut i fra kontekst. Jeg forstår innmari godt at folk som ikke er vant til det ordet har problemer med å forstå bruken av det, og at derfor kan være uheldig å bruke det rundt dem. Jeg skal uansett stekke meg så langt å si at vi må få lov å bruke det slik vi vil. Det er en såpass stor gruppe mennesker som bruker det ordet i sin dagligtale at jeg syns utenomforstående heller får lære seg å forstå kulturen rundt bruken av ordet, istedet for at det skal eksistere en barriere sør for Nordland hvor bruken ikke er akseptert. Endret 21. august 2011 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Situasjonen du nevnte var forsåvidt et veldig godt eksempel på misoppfattingene som oppstår når utenomforstående hører ordet "hestkuk". Men hvordan man oppfører seg på jobb er vel strengt tatt ikke tema i tråden. Så jeg skal la det ligge. Den ble skil ut fra "kunder på jobben din"-tråden, så trengt tatt er det det som ER tema i tråden. Moderator var nok litt kjapp på labben da han splittet diskusjonen ut i en egen tråd. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå