Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg må gå ned i vekt, men hvordan?

Rosez

Anbefalte innlegg

De kunne heller funnet seg sin egen tråd!:p Og kalt den: "Pork VS Beef - the never ending epic battle!"

Ja, dette ble litt off-topic, men det er jo ikke helt på jordet irrelevant.

En kroppsbygger (som har stilt til NM) ga meg og en kompis ett veldig enkelt råd en gang:

Spis frokost som en konge, lunch som en prins, middag som en fattigmann og dropp kveldsmat.

Veldig bra råd. Det finner du støtte i både i norsk folkemedisin, indisk og kinesisk medisin.

Det henger sammen med hvordan energisystemet i kroppen fungerer og hvilke organer som blir mest prioritert til hvilken tid på døgnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kunne heller funnet seg sin egen tråd!:p Og kalt den: "Pork VS Beef - the never ending epic battle!"

Ja, dette ble litt off-topic, men det er jo ikke helt på jordet irrelevant.

En kroppsbygger (som har stilt til NM) ga meg og en kompis ett veldig enkelt råd en gang:

Spis frokost som en konge, lunch som en prins, middag som en fattigmann og dropp kveldsmat.

Veldig bra råd. Det finner du støtte i både i norsk folkemedisin, indisk og kinesisk medisin.

Det henger sammen med hvordan energisystemet i kroppen fungerer og hvilke organer som blir mest prioritert til hvilken tid på døgnet.

1. Nei, sant det. Jaja, var veldig informativt rundt svinekjøtt ihvertfall da. Mye jeg ikke visste om det :)

2. Aha, da vet jeg det :-) Thnx

Lenke til kommentar

Det er hauger med råd og meninger om hva du skal spise og ikke osv i kommentarene over, men det kommer til slutt ned til en ting. Du må innta mindre næring enn det du forbrenner over tid.

Har du forsøkt mye alene og ikke fått noe store resultater, må du gjøre noe nytt.

En mulighet er å forsøke feks vektklubb.no. Denne siden går ut på at du registrerer maten du spiser + aktiviteten og du sitter igjen med fasit. Før dette, skriver du opp målene dine, registrerer vekt og diameter. Det finnes mange forslag til middager og annet.

Dersom du lager maten din selv, er dette en god løsning for du veier maten og etter hvert tar du på øyemål mengden slik at du veit hvor du ligger.

Dersom du forstatt ikke ser noen endring ville jeg tatt kontakt med lege eller helsesøster for en sjekk da det kan være andre ting som lurer. Stoffskifte eller andre ting.

Har du astma, kan du bruke innhalator, finne treningsformer som er bedre for deg og jeg tror ikke klorvann er det beste i den sammenheng, men hør med legen din om dette.

Sykling er en bra treningsform når du veier mye da det ikke sliter så mye på kne, men vel så bra er gåtur i ulent terreng for mer variert muskelbruk.

Har du en spillkonsoll, er det også mylighet for trening med EA sport active trainer. Det hjelper litt i den store sammenhengen. Folk kan le, men all trening er bra trening og du forbrenner nærmere 200 kalorier pr gang.

En annen ting til slutt, er at når du spiser, spis til du er passe mett og ikke stappa. Det er bedre å spise 1 skive hver tredje time vs 3 skiver og så ingenting på 3 timer.

Jeg var 95 kilo og klarte med trening og litt mer fornuftig matinntak å gå ned 10 kilo på litt over 1 år. Starta i det små og økte på etter hvert. Feks, først klare å jogge 10 minutt og når jeg klarte det forsøke på 15 minutt osv.

Ønsker deg uansett lykke til og håper du klarer litt, for det er ikke morro å være ulykkelig i sin egen kropp :(

Endret av Stonescream
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du en spillkonsoll, er det også mylighet for trening med EA sport active trainer. Det hjelper litt i den store sammenhengen. Folk kan le, men all trening er bra trening og du forbrenner nærmere 200 kalorier pr gang.

Kan skrive under på dette!

Både EA Active til Wii og EA Active 2 til Wii og Xbox 360 Kinect er kjempebra! Har spilt alle 3 spillene.

Versjonen til XB360 Kinect er bra med tanke på at du slipper å bruke kontroller, det følger også med en trådløs pulsmåler du fester på armen. Men kinect versjonen er litt buggy - f.eks måtte jeg skru av voice commands fordi noen ganger åpnet spillet hovedmenyen på grunn av bakgrunnsmusikken. Og iblandt blandet spillet sammen hva som egentlig var hånd og fot, så spillfiguren min ble stående i corny posisjoner :p Noe som var litt irriterende når jeg var skikkelig gira og midt i en øvelse...

Spillene inneholder haugevis med aerobic øvelser du kan gjøre i stua. Mye bedre enn f.eks Wii Fit som hovedsaklig fokuserer på balanse og kroppskontroll. Og ja, tro du meg når jeg sier at dette er mer enn nok til å få pulsen opp på ett høyt nivå! Det er åpenbart at det har vært profesjonelle aerobic instruktører inne i bildet når øvelsene i spillene ble laget.

EA Active (1) til Wii får du for en slikk og ingenting på gamestop.

Lenke til kommentar

En mulighet er å forsøke feks vektklubb.no. Denne siden går ut på at du registrerer maten du spiser + aktiviteten og du sitter igjen med fasit. Før dette, skriver du opp målene dine, registrerer vekt og diameter. Det finnes mange forslag til middager og annet.

+1 for denne.

Var selv 99Kg i fjor, begynte på Vektklubb i januar og har nå nådd 85/86Kg mer eller mindre bare ved å endre kostholdet etter hva Vektklubb har anbefalt. Kan ikke klage :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

ajaj, mye misforståelser ute og florerer.

Alt som faktisk teller er kaloriregnskapet, men der er det like mange som misforstår igjen.

For fettforbrenning, er med liten variabel, et resultat av hva du får i deg og hvor mye du forbrenner. Som 17åring på 90kg har du nok et forbruk på rundt 3000kcal/dagen. Bruttokalorier.

Og der ligger også problemet jeg skal snakke om, brutto og nettokalorier. Forskjellen på hvor mye energi som ligger i maten (brutto) og hvor mye kroppen faktisk tar opp etter man regner med hva fordøyelsen krever av energi.

For kroppen bruker også selv energi på å forbrenne mat. F.eks kålrot har ca 10-40kcal/100g men etter forbrenning gir det et nettotap (minus kalorier). Sukker og raske karbohydrater er det som har mest nøyaktig Brutto til nettokalori opptak, siden kroppen ikke må gjøre det om på samme måte. I tillegg gir det kroppen et kunstig sug som ofte kalles karbosuget (og det går vekk ved fysisk aktivitet, noe som viser til hvor lite reell denne sulten er). Fett har enormt kalorimengde men bruker også en del ved forbrenning, mens proteiner har en veldig stor metningsgrad samtidig som det har like "lav" bruttokalorier per mengde som sukker (husk brutto mot netto).

Trening gir økt forbrenning, men mye lavere enn folk faktisk tror. 1 time med jogging er 200 kalorier, eller en smultring. Så velg å kutte ut smultringen eller jogg, eller du kan gjøre begge, alt som teller er det faktisk nettoresultatet.

Min diet da jeg gikk ned 23 kg på 4 mnd var

Proteiner (Rent kjøtt)

Grove Karbohydrater (Fullkorn/Flerkorn og rå grønnsaker)

Ligge vekk fra BÅDE fett OG raske karbohydrater (frukt, flytende kalorier, sukker, hvetemel, ris, lys pasta etc.)

Debatten ligger alltid mellom fett og karbodietter, men begge er feil og riktig på en gang. Raske karbohydrater er dritt, trege er bra. Fett gjør deg mett men har mye kalorier. Så hvorfor ikke kutte ut begge med å spise Trege Karbohydrater og Proteiner? Kutte ut fett og raske carbs helt?

Det funket helt utmerket på meg, og jeg var ALDRI sulten, og det var gøy og se opp til 0,5kg vekttap om dagen på gode dager.

Endret av Maartix
Lenke til kommentar

Jeg snakker om ren vektreduksjon, min diett var ut fra et perspektiv om å gå fortest mulig ned i vekt, og jeg gikk ned 10kg de første 2 ukene, uten å være sulten 1 sekund. Selvfølgelig fikk jeg i meg noe fett, som alt kjøtt inneholder, men jeg lot være å prioritere fett som er den nye "kule" dietten.

Samtidig så tok jeg endel kosttilskudd.

Hva som er sunt forblir relativt og må ses utifra ulike synspunkt, og min diett kan sikkert ikke følges på langt plan ettersom du sier ett eller annet blir rotet til. (men slik ble det nå ikke for meg, jeg gikk bare enorm fort ned i vekt uten å være sulten og følte meg bra til alle tider).

Og hva mer kan man spørre om, hvordan kan du argumentere mot det? Jeg har aldri hørt om noen som har klart å gå ned 10kg på 2-2,5uke uten å sultefore seg selv. Kanskje det var skadelig, kanskje ikke, men resultatene kom, og de kom igjen, og de holdt seg der sånn noenlunde i snart 2 år.

Endret av Maartix
Lenke til kommentar

Så kan man jo spørre seg, er det så veldig bra å rase ned 5kg i uka da...?

Hvilke negative effekter får det egentlig (er nysgjerrig)?

Jeg fikk ingen, + jeg fikk resultater de fleste kan drømme om uten å spise plankton(og jeg spiste godt, det var svært enkelt og følge og med vitamin og omega3 tilskudd regner jeg med jeg fikk i meg det meste også)

Lenke til kommentar

Gi meg 1 frvillig forsøkskanin, og vi kan sikkert gjøre 10 kilo hver uke trygt.

Så lenge man får i seg nok av stoffene man SKAL ha, så kan man fint miste tonnevis med fett på siden.

Lenke til kommentar

Gi meg 1 frvillig forsøkskanin, og vi kan sikkert gjøre 10 kilo hver uke trygt.

Så lenge man får i seg nok av stoffene man SKAL ha, så kan man fint miste tonnevis med fett på siden.

Forsøkskanin... Hva med han derre ZeZore? :p

Lenke til kommentar

Hurtigvekttap er en skummelt fordi det ofte innebærer stort tap av protein. Når musklene blir nedbrutt er det som et svar på at kroppen trenger protein og at den ofrer musklene fordi de koster mye i energi. Å gå ned over 1,5 kg i uka er sjelden noe god ide med mindre man vet nøyaktig hva man gjør og vet konsekvensene. En annen sak er at sultedietter laget på ca 800 kcal selv med riktig balansert ernæring vil redusere metabolisem i så stor grad at det tar opptil et helt år å få tilbake metabolismen slik den var. Her ligger mye av oppskriften på jojoslanking, hvor man går opp mer enn man var i utgangspunktet før selve slankekuren.

Det som er veldig viktig med vektnedgang er å få i seg nok riktig næring. Og her er riktig protein helt essensielt. Du har også essensielle fettsysrer som kroppen ikke kan syntetisere selv i form av omega-3 og omega-6. Videre trenger du vitaminer og mineraler, og det er også anbefalt å få i seg bra med både løselig og uløselig fiber. Når du går ned i vekt vil du brenne eget kroppsfett og derfor slippe ut en god del opplagrede giftstoffer fra bl.a. fettcellene. Viktig å være klar over dette og håndtere det på en god måte ved hjelp av å understøtte avgiftningsorganene og å trene nok til å få opp pulsen slik at man har mulighet til å svette ut noen av disse stoffene og dusje dem av seg. Mange når et platå hvor kroppen slutter vektnedgangen. Dette kan ha sammenheng med at giftmengden rett og slett blir så stor at kroppen vegrer seg for å brenne mer fett p.g.a skadevirkningene. Det ligger utrolig mye intelligens bygget inn i kroppen, og det er viktig å spille på lag og skjønne hva som skjer istedet for å presse den enda hardere til å gjøre ting den ikke vil.

Når man reduserer kaloriinntaktet vil kroppen ofte svare med å nedregulere stoffskifte, og derfor er det mange anbefaler trening ved siden av, både for å sette kroppen i oppbyggende modus (anabolsk) i.o.m at slanking er katabolsk modus (altså nedbrytende), og for å holde oppe stoffskiftet, men som også andre er inne på, kaloriregnskapet er viktig, for kroppen er svært effektiv på hvordan energi forbrukes. Du kan jo prøve å regne på hvor mye du må trene for å kompensere for en 50 grams sjokoladeplate.

Sist men ikke minst. Vann er løsestoffet som transporterer alt rundt i ditt kjære legme, så drikk nok av det jevnt utover dagen, så understøtter du dette på en god måte og avlaster nyrene dine, som ofte må jobbe fire ganger hardere ved lavt vanninntak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et bra innlegg, med noen få ting jeg er uenig i..

En annen sak er at sultedietter laget på ca 800 kcal selv med riktig balansert ernæring vil redusere metabolisem i så stor grad at det tar opptil et helt år å få tilbake metabolismen slik den var.

DET er feil, se denne linken og les om leptin så vil du skjønne hvorfor jeg er uenig.

Et ekstremt kaloriunderskudd kombinert med styrketrening og et høyt nok proteininntak vil ikke resultere i metabolisering av muskelmasse.

Fettforbrenning vil stagnere ganske fort(3-5dager), men dette er mulig å manipulere ved "oppkarbinger" som trigger produksjon av leptin til normale nivåer.

SÅ! Man kan innta kun proteiner (kylling, tunfisk, torsk, biff etc.) og essensielle næringsstoffer (vitaminer, mineraler, fettsyrer o.s.v. gjennom grønnsaker og fiskeoljer) over en viss periode (3-5 dager) for så å spise raske karbohydrater (etter en helkroppsøkt) for å fylle glykogenlagre og gjenopprette produksjon av leptin.

edit: Glemte å legge til at metabolisme/forbrenning ikke senkes til et lavnivå som vedvarer. Det øyeblikket man spiser "normalt" igjen så økes forbrenningen tilbake til der man var før. Og det skjer mer eller mindre umiddelbart...

Endret av Doofenschmitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen sak er at sultedietter laget på ca 800 kcal selv med riktig balansert ernæring vil redusere metabolisem i så stor grad at det tar opptil et helt år å få tilbake metabolismen slik den var.

DET er feil, se denne linken og les om leptin så vil du skjønne hvorfor jeg er uenig.

Et ekstremt kaloriunderskudd kombinert med styrketrening og et høyt nok proteininntak vil ikke resultere i metabolisering av muskelmasse.

Fettforbrenning vil stagnere ganske fort(3-5dager), men dette er mulig å manipulere ved "oppkarbinger" som trigger produksjon av leptin til normale nivåer.

SÅ! Man kan innta kun proteiner (kylling, tunfisk, torsk, biff etc.) og essensielle næringsstoffer (vitaminer, mineraler, fettsyrer o.s.v. gjennom grønnsaker og fiskeoljer) over en viss periode (3-5 dager) for så å spise raske karbohydrater (etter en helkroppsøkt) for å fylle glykogenlagre og gjenopprette produksjon av leptin.

edit: Glemte å legge til at metabolisme/forbrenning ikke senkes til et lavnivå som vedvarer. Det øyeblikket man spiser "normalt" igjen så økes forbrenningen tilbake til der man var før. Og det skjer mer eller mindre umiddelbart...

Ja! Fy flate, der oppklarte du noe som jeg har tenkt på leeenge. Samme kroppsbyggeren jeg pratet om før her snakka med en kompis av meg en annen gang... (mens jeg stod som en attpåklatt og hørte på). Og han fortalte at han snart skulle stille til noe body building show og at han drev å "karbet opp".. Da tenkte jeg: "WTF! Hvorfor vil noen som ønsker å bli mest mulig ripped spise mye karbohydrater??" - men for å ikke virke som en idiot holdt jeg kjeft.

NÅ, etter 4 år, skjønner jeg hensikten med det takket være deg!:) Thnx!

Lenke til kommentar

For ordens skyld. For å kunne gå ned 10kg på 2 uker må man ha et underskudd på nesten 6500 kalorier -hver eneste dag, om det er snakk om fett. Med andre ord nå du sykle Tour De France i 2 uker samtidig som du spiser normalt, skeptisk ;)

(Var nok heller mye væske som forsvant fra kroppen, noe som skjer med de fleste på diett som har mye å gå på, hvor de da får for seg at sin diett er mirakelkuren)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel sannsynligvis for de som trener mye og opprettholder metabolismen med jevnlig "karbing".

Dette har viktige biokjemiske virkninger og drar også kroppen ut av ketose (katabolisme).

Kilden jeg brukte har nok mer erfaring fra relativt slappe og middelaldrene mennesker som anser pulverkuren som det eneste de trengte å gjøre. Metabolsimen er noe helt annet på unge fysisk godt aktive mennesker.

Lenke til kommentar

Det er vel sannsynligvis for de som trener mye og opprettholder metabolismen med jevnlig "karbing".

Dette har viktige biokjemiske virkninger og drar også kroppen ut av ketose (katabolisme).

Øøøøøøøh?

Ketose og katabol tilstand er to helt forskjellige ting...

http://no.wikipedia.org/wiki/Katabolisme og http://no.wikipedia.org/wiki/Ketose

Kjappeste googlesøket jeg kom frem til...

Kilden jeg brukte har nok mer erfaring fra relativt slappe og middelaldrene mennesker som anser pulverkuren som det eneste de trengte å gjøre. Metabolsimen er noe helt annet på unge fysisk godt aktive mennesker.

Forbrenningen endre ikke karakter selv om man blir eldre. Den avtar noe men ingenting påvirker fysoilogien på den måten du beskriver. Man kan ikke stenge av forbrenningen i den grad at den krever inntil et år på å normalisere seg...

Lenke til kommentar

Altså jeg regner med at ikke mitt vekttap som var på 10 kg på 2 uker var reelt, var nok noe vesketap også. Har vektloggen liggende et eller annet sted i en skuff, så tallet stemmer sånn noenlunde, rent vektmessig.

Dietten min besto faktisk av 900kcal om dagen. Med 4 måltider der jeg regnet 2 av dem som 0 kcalori måltider (kålrot og andre rå rotvekster som er tilnærmet stivelse). I tillegg jogget jeg 2-3km hver dag. Dette gjorde at jeg gikk meget fort ned i vekt. Vet ikke helt hva folk mener med jojo-effekt men min metabolisme var helt fin da jeg sluttet på dietten rundt juletider for 2 år siden (spiste julemat og den slags uten å gå opp i vekt).

Det er rart mange uttaler seg om disse temaene uten å ha prøvd det i praksis. Jeg besto legesjekk for flygeropptakskolen ikke lenge etter vektreduksjonen, med glimrende resultater. Alt jeg gjorde var å spise kylling, renskåret oksekjøtt, rå grønnsaker, fullkorn og masse kålrot + en del kosttilskudd som vit/min og omega 3. At dette kan være usunt på noen måte skjønner jeg ikke, og kroppen min ble ihvertfall mye mye bedre av å tape kiloene.

K

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...