Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg må gå ned i vekt, men hvordan?

Rosez

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Griser urinerer slik som alle andre pattedyr.

Det har du selvfølgelig helt rett i. Må innrømme at griseanatomistudiet kom brått på her. Er generelt lite glad i myter, så det å spre dem selv er definitivt noe jeg ikke vil, så bra du påpekte det.

Uansett. Har selv noe ufrivillig vært indirekte involvert med innsamling av grisefor, så jeg vet av egen erfaring hva enkelte av dem spiser, og de jeg "jobbet" for var vel en av de bedre leverandørene.

Grisen urinerer normalt, svetter lite og skiller faktisk ut stoffer gjennom sprekken i hovene fra egne kanaler, alikevel er sluttresultatet kjøtt med mye urinsyre (som selvfølgelig kan vannes ut om ikke annet) og andre helseskadelige stoffer.

Spesielt viktig å holde seg unna svinekjøtt for dem som lider av eksem, revmatisme og allergier.

Svinekkjøtt bidrar bl.a. til forhøyet blodtrykk, åreforkalkning og hjerteinfark.

Det inneholder stoffer som histamin og imidazol som f.eks er linket til elvevlest, blidtarmsbetennelse, galleveisbetennelse og utflod.

Det inneholder bl.a. også celleveksthormoner som stimulerer betennelse. I ytterste konsekvens medfører dette kreft.

Den meget høye svovelmengden i kjøttet bryter ned leddbrusken og skivene mellom ryggvirvlene. Sener og leddbånd blir også skjørere og stivere.

For den yngre garde er det vel kjekt å vite at man minske mengden betente kviser ved å redusere svinekjøttinntaket.

Generelt omtales giftstoffene som sutoksiner.

Kilder: H. H. Reckeweg - Schweinfleish und Gesundheit

http://www.way-to-allah.com/dokument/reckeweg_schweinefleisch.pdf

http://www.bibelensier.no/Dokumenter/svinekjotterikkemenneskemat.htm

Nå er dette nettsider med relgiøst tilsnitt, men stoffet er forskningsbasert, så ikke se deg blind på den religiøse konteksten om det ikke er din kopp te.

Dette er så teit at jeg ikke har ord. Du kan ikke bruke en kilde som ikke er nøytral. En religion som mener gris er urent kan ikke tas alvorlig når de skal forske på det.

Mange mener gris er bedre å spise en kjøtt fra storfe, lam og sau. I tilegg så bør du være klar over at alt rødt kjøtt kan føre til konsekvensene du lister opp. Svin kanskje i mindre grad fordi svinekjøtt er hvitere en annen rødt kjøtt.

Svinekjøtt har høy andel lyse muskelfibre og har en bedre fettsammensetning enn kjøtt av storfe, lam og sau, sier Ianssen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10013786

Lenke til kommentar

Dette er så teit at jeg ikke har ord. Du kan ikke bruke en kilde som ikke er nøytral. En religion som mener gris er urent kan ikke tas alvorlig når de skal forske på det.

Mange mener gris er bedre å spise en kjøtt fra storfe, lam og sau. I tilegg så bør du være klar over at alt rødt kjøtt kan føre til konsekvensene du lister opp. Svin kanskje i mindre grad fordi svinekjøtt er hvitere en annen rødt kjøtt.

Nå føler jeg du har hengt deg opp i nettopp det jeg sa du ikke burde, nemlig religion.

Bare fordi en religiøs side tar opp et tema som er deres hjerte nær så kan jeg se igjennom fingrene med det så lenge det er vitenskapelig dokumentert. Mitt håp var jo at andre kunne gjøre det samme. Hans Heinrich Reckeweg som står bak informasjonen er også grunnleggeren av en medisinsk gren som heter homotoksikologi som er læren om giftstoffers innvirkning på menneskekroppen. Prinsippene bak denne læren har stor praktisk betydning i behandling av kronisk syke pasienter.

Min måte å forholde meg til ting på er primært via naturvitenskap, og jeg anser den forskningen som konkluderer med dette som naturvitenskapelig og dermed erfaringsbasert. At rødt kjøtt også har sine ulemper er vel ikke til å stikke under en stol, men nå var ikke poenget mitt å sammenligne de to.

Lenke til kommentar

Morsomt at du skriver masse sånt når en jeg kjenner som er/var sykelig overvektig faktisk ble anbefalet av leger å spise en del egg og BACON til frokost for å gå ned..

Man kan godt gå ned i vekt på den dietten, primært fordi man setter kroppen biokjemisk i betaoksidasjon og ketose ved å begrense raske karbohydrater. Dette er prinspper som legen Robert Atkins populariserte og kapitaliserte på for mange år siden, men jeg tviler på at leger har mye kunnskap om homotoksikologi i stor grad når det kommer til matvarer. En lege kan en god del om veldig mye, og det er den rollen de skal ha, men jeg føler mange gir dem gudestatus på ting de ikke har direkte kompetanse på, og det aspektet tror jeg personlig også faller mange leger tungt for brytet. De er ikke ekspeter på ernæring, like lite som en ekspert i kostholdsveiledning egner seg godt til å gi medisinske råd, selv om deres veier av og til krysser. At derimot fagfeltet er så komplisert at ingen har full oversikt det er min konklusjon så langt etter noen års studier. Medisinske sannheter varer kortere og kortere jo mer vi kollektiv finner ut via forskning og utvikling.

Istedet for baconfett/svinekjøtt ville jeg heller brukt kokosfett. Mellomlange fettsyrer som er i den har en helt egen effekt på forbrenningen ved at de ikke trenger å bli behandlet i leveren, men kan brukes direkte. Egg er meget god proteinkvalitet, og inneholder stort sett alt vi trenger av annen ernæring med tanke på vitaminer og mineraler, bortsett fra C-vitamin. Steker eller koker du egget ødelegger du i alle fall ca 50% av proteinet, slik at det ikke kan brukes som byggestener for kroppen, men heller går til energiprodusjon via en ganske kostbar og belastende prosess.

Lenke til kommentar

Ved å ta drastisk tak i dietten sin så skal man ikke kun rådføre seg med en fastlege, og denne personen har selvsagt vært hos ''eksperter på næring''. Hun har til og med fullført ett langvarig opphold på en ''slankeleir'' hvor de spiser fet mat som bacon.

Hun har gått ned over 50 kg på ett år :)

Det er ikke noe problem å gå ned i vekt på det opplegget, men man bør følge med på hva som skjer i kroppen også. Jeg har personlig erfaring fra lavkarbo som jeg også har diskutert med en del andre lavkarbo'ere og for min del var det ikke rett. Jeg ente opp med tilstoppede kransarterier som forsyner hjertet med blod og podagra (aristokrat-syndrom? :) ), samt et blodtrykk som var alt annet enn bra, og det selv om jeg genetisk burde være godt egnet til denne dietten.

Senere har jeg gått ned 40 Kg på en mer normal diett hvor jeg rett og slett kastet ut alle matvarene jeg reagerte allergisk på etter en meget omfattende matvareintoleransetest ved et privat laboratorie, samt begrensning av raske karbohydrater. Det er forskjell på å spille med kroppen og spille mot den når man skal gå ned i vekt. Viser ellers til innlegget jeg linket til tidligere i tråden for mer info.

Jeg har også hjulpet en god del personer med det samme, og resultatene er meget gode, og ingen av dem har spist bacon, for å si det sånn. En del av dem var også allergisk mot Egg, og da spesielt eggehvite. Albumin (fra egg) brukes som kjent i en del vaksiner, så du skal ikke se bort fra at dette er en tillært immunreaksjon p.g.a det.

Lenke til kommentar

*snip*

Morsomt at du skriver masse sånt når en jeg kjenner som er/var sykelig overvektig faktisk ble anbefalet av leger å spise en del egg og BACON til frokost for å gå ned..

Også morsomt at jeg har spist svinekjøtt regelmessig hele livet og lever i beste velgående :D :D

Nå om dagen er jo alt farlig, har du ikke hørt det vidor? Alt har negative sider. Ja, det er faktisk bevist vitenskapelig at det er dødelig å leve! Oh my god!

Endret av D_czipher606
Lenke til kommentar

Også morsomt at jeg har spist svinekjøtt regelmessig hele livet og lever i beste velgående :D :D

Nå om dagen er jo alt farlig, har du ikke hørt det vidor? Alt har negative sider. Ja, det er faktisk bevist vitenskapelig at det er dødelig å leve! Oh my god!

Jeg sier ikke at de som spiser svinekjøtt er dødsdømt, for ting er mye mer nøyansert enn som så. Jeg kommer bare med anbefalinger basert på vitenskap. Folk har biokjemisk ulik evne til å håndtere giftstoffer, men de fleste gjør jo lurt i å unngå verstingene, men da må man jo også være klar over dem, noe jeg forsøker å formidle her på forumet.

Kunne vært interessant å målt bindevevsbelastningen din. Det er en god indikator på om det du sier stemmer overens med hva som er faktisk tilstand.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at de som spiser svinekjøtt er dødsdømt, for ting er mye mer nøyansert enn som så. Jeg kommer bare med anbefalinger basert på vitenskap. Folk har biokjemisk ulik evne til å håndtere giftstoffer, men de fleste gjør jo lurt i å unngå verstingene, men da må man jo også være klar over dem, noe jeg forsøker å formidle her på forumet.

Kunne vært interessant å målt bindevevsbelastningen din. Det er en god indikator på om det du sier stemmer overens med hva som er faktisk tilstand.

Jeg kan gi deg en ærlig tommelfinger måling hvis du forteller meg hva det er og hvordan det påvirker meg i mitt daglige liv (dvs, hvilke negative symptomer opplever jeg hvis denne er dårlig?)

Lenke til kommentar
Steker eller koker du egget ødelegger du i alle fall ca 50% av proteinet, slik at det ikke kan brukes som byggestener for kroppen, men heller går til energiprodusjon via en ganske kostbar og belastende prosess.

Har du en kilde på det? Har hørt at proteinopptaket er bedre med kokt egg nemlig, og siden du kommer med påstanden først legger jeg bevisbyrden på deg. :tease:

Men det tok ikke så lang tid. Her har du abstrakten til en forskningsrapport om det i hvert fall. Ser ikke ut som om hele rapporten er tilgjengelig.

http://jn.nutrition.org/content/128/10/1716.abstract

In summary, using the 15N-dilution technique we demonstrated that the assimilation of cooked egg protein is efficient, albeit incomplete, and that the true ileal digestibility of egg protein is significantly enhanced by heat-pretreatment. A simple 13C-breath test technique furthermore proved to be a suitable alternative for the evaluation of the true ileal digestibility of egg protein.
Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Men det tok ikke så lang tid. Her har du abstrakten til en forskningsrapport om det i hvert fall. Ser ikke ut som om hele rapporten er tilgjengelig.

http://jn.nutrition.org/content/128/10/1716.abstract

Fikk i alle fall ned hele studiet via denne linken:

http://jn.nutrition.org/content/128/10/1716.full.pdf

Målemetoden viker jo høvelig fornuftig selv om den ikke sier noe om hele bildet ang. brukbarheten av aminosyrene som byggesteiner (da trengs vel rimelig sofistikert radiomerking eller andre metoder), men det sier jo noe om vesentlig forbedret fordøybarheten i favør varmebehandling, gitt at det ikke er mye som skjer etter 360 minutter når inntaket var rått, noe jeg antar ikke er tilfelle, men summa summarum virker det jo som enkelte kroppsbyggere burde begynne å varmebehandle eggene sine. Selv om man ødelegger ca 50% av proteinet så virker det som man tar opp det som er igjen rundt 4-5 ganger bedre.

Takk for nyttig innspill.

Lenke til kommentar

Sånn ZeZore. Nå kan du snart ALT som svinekjøtt! Gratulerer, håper dette hjelper deg. Eeeh.. eller var det kanskje ikke dette du lurte på? :p

Han har jo lært litt om egg også da :)

Min klare anbefaling basert på erfaring er å gjøre følgende:

Bruk Omega 3 tilskudd

Bruk mye grønnsaker / litt frukt

Kutt alle høyglykemiske matemner som brus/sukker/kaker/hvetemelprodukter etc.

Spis protein til alle måltidene og forsøk å kombinere det med karbohydrater og gode fettkilder.

Drikk minst 2,5 liter vann pr dag, jevnt fordelt utover dagen.

Tren guerrillia kardio. Tar veldig kort tid men er utrolig effektivt.

Tren maks-styrke. Det er også meget effektivt, men få riktig instruksjon om hvordan du gjør dette av noen med erfaring. Er du utrent bør du trene deg litt opp først.

Ta tilskudd av Chlorella / spirulina som du får kjøpt hos www.besteffekt.no

Bruk Cocosa kokosfett for å forbedre forbrenningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å anbefale intervall-trening for en som skal begynne å trene er helt sikkert effektivt, men sjansen for at vedkommende fullfører det er ganske liten. Det er beinhardt, og kommer mest sannsynlig til å ødelegge treningslysten din for det neste året dersom du hopper rett på intervaller.

Videre er jeg enig med resten av flokken, spis mindre og og drit i den jævla brusen. Kom deg utenfor døra med joggeskoa, og når du starter og hjernen din begynner å svirre med unnskyldninger som "jeg har astma, går heller hjem og tar meg en brødskive mmm, tar dette heller i morgen, ja i morgen klarer jeg det". FUCK DET, bit tenna sammen og kjenn svetten renne. Så sinnsykt mange har gjort det før deg. No pain? No gain.

Lenke til kommentar

Sånn ZeZore. Nå kan du snart ALT som svinekjøtt! Gratulerer, håper dette hjelper deg. Eeeh.. eller var det kanskje ikke dette du lurte på? :p

Det var ikke akkurat det jeg lurte på nei, synes det egentlig er barnslig å diskutere om svinekjøtt... heller bli enige og skrive litt mer fornuftige ting enn akkurat det ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Nå føler jeg du har hengt deg opp i nettopp det jeg sa du ikke burde, nemlig religion.

Bare fordi en religiøs side tar opp et tema som er deres hjerte nær så kan jeg se igjennom fingrene med det så lenge det er vitenskapelig dokumentert. Mitt håp var jo at andre kunne gjøre det samme. Hans Heinrich Reckeweg som står bak informasjonen er også grunnleggeren av en medisinsk gren som heter homotoksikologi som er læren om giftstoffers innvirkning på menneskekroppen. Prinsippene bak denne læren har stor praktisk betydning i behandling av kronisk syke pasienter.

Min måte å forholde meg til ting på er primært via naturvitenskap, og jeg anser den forskningen som konkluderer med dette som naturvitenskapelig og dermed erfaringsbasert. At rødt kjøtt også har sine ulemper er vel ikke til å stikke under en stol, men nå var ikke poenget mitt å sammenligne de to.

Tingen med det vitenskapelige "bevisene" denne undersøkelsen har funnet også gjelder alt av rødt kjøtt. Men du bruker argumentene som om svinekjøtt er verre å spise en for eksempel storfe. Da blir det jo galt. Når begge disse kjøttsortene gir kreftfare så kan du ikke bruke kreftfare i svinekjøtt på at det er farligere å spise en andre kjøttyper.

Spiser du rødt kjøtt generelt så vil det kunne gi mange konsekvenser. Tingen er at svinekjøtt er "hvitere" en andre røde kjøttsorter og derfor regnes som et bedre alternativ. Selv om farene også er der.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Har ikke lest alle andre sine svar her så kan hende du har fått dette før men skriver uansett.

Kuttet ut all hvetemel-mat(grunnet problemer med magen), og startet å ta CLA. Resultat var ned 10kg iløpet av noen få uker.

Spiser snop og snacks mer enn jeg burde, drikker kanskje 1 liter vann på en dag. Frokost hver dag består av egg, bacon, ost og litt frø(gresskar-, lin-, sesam-). Lunsj på jobb er en proteinbar av typen fibre pro fra gymgrossisten. Middag er vanlig norsk kost. Veldig sjelden trening og aktivitet annet enn jobb.

Ikke no spesielt sunt osv men det å kutte ut mel for min del samt CLA ga meg kjappe resultater uten å ha noen spesielle mål om slanking etc. Trening osv får heller komme senere :p

Lenke til kommentar

Tingen med det vitenskapelige "bevisene" denne undersøkelsen har funnet også gjelder alt av rødt kjøtt. Men du bruker argumentene som om svinekjøtt er verre å spise en for eksempel storfe. Da blir det jo galt. Når begge disse kjøttsortene gir kreftfare så kan du ikke bruke kreftfare i svinekjøtt på at det er farligere å spise en andre kjøttyper.

Spiser du rødt kjøtt generelt så vil det kunne gi mange konsekvenser. Tingen er at svinekjøtt er "hvitere" en andre røde kjøttsorter og derfor regnes som et bedre alternativ. Selv om farene også er der.

Jeg skjønner din måte å se dette på, men dette er snakk om praktiske erfaringer så langt tilbake som til 1950-tallet. Dette er bare ment som informasjon. En velfungerende kropp vil kunne håndtere det godt nok, men det er uansett en belastning. Enkelte av stoffene krever at kroppen starter en betennelse for å rydde opp, og dette gir alltid krigsskader. Du ønsker å minimerer krigene i kroppen, og når du har muligheten til det via å regulere kostholdet så synes jeg det er en grei kunnskap å ha. Rødt kjøtt har også en del dårlige egenskaper, men svinekjøtt er spesielt trukket fram p.g.a en stor vitenskapelig erfaringsbase fra tysk medisin. Alle former for død mat vil framprovosere leukocytose, altså en sykelig reaksjon som bl.a skjer i blodårene fordi immunsystemet oppfatter maten som en inntrenger. Spiser du minst halvparten i levende mat som f.eks grønnsaker så skjer i ikke dette. Dette sier noe om viktigheten av frukt og grønnsaker i kostholdet.

Enig at man må sette ting i perspektiv. Om man drikker 2 liter brus pr. dag så er det mye værre en å spise svinekjøtt 3-4 ganger i måneden. Du har jo også dem som røyker 20 sigaretter om dagen som er fryktelig bekymret for teflonbelegget i stekepannen som de nesten aldri bruker. Nå var aldri poenget mitt å skrive noen kostholdsbibel, bare å trekke fram informasjon som kunne være nyttig.

Lenke til kommentar

Det var ikke akkurat det jeg lurte på nei, synes det egentlig er barnslig å diskutere om svinekjøtt... heller bli enige og skrive litt mer fornuftige ting enn akkurat det ;)

De kunne heller funnet seg sin egen tråd!:p Og kalt den: "Pork VS Beef - the never ending epic battle!"

En kroppsbygger (som har stilt til NM) ga meg og en kompis ett veldig enkelt råd en gang:

Spis frokost som en konge, lunch som en prins, middag som en fattigmann og dropp kveldsmat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...