Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg må gå ned i vekt, men hvordan?

Rosez

Anbefalte innlegg

Men for all del, ikke spis så lite at du minsker forbrenningen. Da vil du bare bli slapp. Du må spise RIKTIG, ikke bare mindre. Spiser du mat med lite kalorier (og gjerne få karbohydrater) men med nok vitaminer og fiber til å holde magen i gang, så vil ikke kroppen prøve å senke forbrenningen til et minimum. Det er såklart viktig å trene, for å få brukt mest mulig kaloier, men det er ingenting i forhold til det å opprettholde en høy forbrenning.

Kroppen tolker matmangel på at du ikke har mulighet til å innta mat, og vil derfor senke forbrenningen (som du veldig gjerne vil ha så høy som mulig) som en overlevelsesrespons. Du kan derfor ikke bare stoppe å spise, men du må starte å spise riktig. Prøve å få til noe som gjør at du kan fortsette over tid.

Dette fordi det er fordelmessig å gå sakte ned i vekt. Sakte, men sikkert. Bla. utseendemessig er dette en fordel, men gjør det også lettere for at du ikke skal falle rett tilbake i gammle spor etterhvert.

Det viktigste er dog å gå ned i vekt på en måte som du er komfortabel med. Å kutte ut alt som er godt her i livet er jo som å spørre etter psykiske problemer/depresjon eller for å få et tilbakefall.

Edit: Jeg vil også si at når det komemr til ernæring så er alle mennesker forskjellige, og du bør ta mye av det som blir sagt med en klype salt. Personlig så er det karbohydrater som er "værstingen", noe som egentlig ikke kommer som et sjokk, da karbohydrater lett blir omdannet til glukose i blodet, og om det ikke blir brukt så ender det opp til å fore' fettcellene i kroppen din. Fett i seg selv kan ikke uten videre "sette seg på kroppen". Grunnen til at jeg satt anførselstegn over 'værstingen' er fordi jeg har det motsatt. Jeg ønsker å legge på meg et par kilo, og siden jeg ikke er spesielt glad i brød etc.. som er full av karbohydrater, så har jeg ikke lett for å gå oppover skalaen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har problemer for å tro at du er 93kg når du bare er 160 høy pga da har du dødelig overvekt

Det er ikke umulig, uten å være i fare for å dø mener jeg. Min eks-kone var oppe i 85/149 en periode (93 hvis du regner med en graviditet)...

(Det må sies at hun nå er nede i 53-55 og fortsatt like høy...)

Det er ganske lett egentlig, og det går ut på å få færre kalorier inn en du bruker opp på en dag. Kort sagt, spis mindre, tren mer.

What he said.

Lenke til kommentar

Har skrevet noen ord ang. lavkarbo her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1211582

Generelt fraråder jeg stort sett alle å holde seg unna raffinert sukker/alkohol/hvete og svinekjøtt. Basert på bl.a. genetikk/fysiologi og mye erfaringsbasert kunnskap fra flere av verdenshjørnene.

Greie basisregler er å spise normalt sunt med fullverdig høykvalitetsprotein i hvert måltid og greie porsjoner.

Også viktig å få i seg rundt 2,5 liter vann jevnt utover dagen (evt 0,03 l pr kg. kroppsvekt for de som faller utenfor normalvekt)

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Har skrevet noen ord ang. lavkarbo her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1211582

Generelt fraråder jeg stort sett alle å holde seg unna raffinert sukker/alkohol/hvete og svinekjøtt. Basert på bl.a. genetikk/fysiologi og mye erfaringsbasert kunnskap fra flere av verdenshjørnene.

Er ikke svinekjøtt magert, og derfor ideelt hvis man ønsker å gå ned i vekt?

Lenke til kommentar

har problemer for å tro at du er 93kg når du bare er 160 høy pga da har du dødelig overvekt

Skjønner du problemet mitt da eller... det er det som er problemet... jeg fikk også et spørsmål om syklingen å svømmingen.. jeg svømmer 1000-2000 meter hver gang med mye fart og slikt på svømmingen for å bli skikkelig sliten.. samme med sykkel, jeg sykler en halv time til en time nesten hver dag i veldig høg fart lite gir for å trene mer ikke så tungt gir, det bruker jeg i oppoverbakker for å trene mer igjen.

Jeg sliter med vekten min, innrømmer det, har prøvd en gang å kutte ut brus, greide i et halvt år, men ingenting hjalp. Jeg gikk ikke ned med å slutte med brus, jeg har forandret kostholdet mitt flere ganger... men ingenting har fungert... derfor spør jeg nå om hjelp.... jeg drikker mye vann daglig, elsker vann. jeg spiser grønsaker og frukt... Jeg trener forskjellig dag for dag, men så lenge det er hard trening til jeg blir andpusten, men jeg tørr ikke å bli for andpusten siden jeg har astma og der er vanskeligere å trene med denne astmaen for om jeg anstrenger meg mye kan jeg få anfall og svime av, har prøvd, så jeg trener det jeg kan som er greit for lege og meg selv.

og ja, jeg er 17. 160cm og veier 93 kg... jeg vil ikke veie så mye, det er alt for mye -.-

Lenke til kommentar

Skjønner du problemet mitt da eller... det er det som er problemet... jeg fikk også et spørsmål om syklingen å svømmingen.. jeg svømmer 1000-2000 meter hver gang med mye fart og slikt på svømmingen for å bli skikkelig sliten.. samme med sykkel, jeg sykler en halv time til en time nesten hver dag i veldig høg fart lite gir for å trene mer ikke så tungt gir, det bruker jeg i oppoverbakker for å trene mer igjen.

Anbefaler å sykle med rundt samme kadens uansett om det går oppover, bortover eller nedover, det er mest effektivt. Hvis du trener i snitt en time daglig(30-60min sykling + svømming) og du fortsatt ikke går ned i vekt ville jeg tatt tak i kostholdet.

Lenke til kommentar

Svinekjøtt er "magert" fordi fettet sitter inni selve cellen og ikke i egne fettceller.

Svinekjøttet er dessuten fullt av giftstoffer, mye p.g.a at grisen ikke urinerer. Grisen er altetende og det utnytter industrien til det groveste. Om du hadde visst hva de forer dem med hadde du neppe spist kjøttet. I tillegg fraråder en rekke relgioner svinekjøtt fordi det er urent, og det var med normalt for. Du kan jo tenke deg hva som er status i dag med en kynisk industri bak roret. Hadde vært interessant å gjort en undersøkelse av norsk svinekjøtt hos et godt biokjemilaboratorie.

Så langt tilbake som 1950-tallet ble det avdekket at mye av naturmedisinsk behandling er fullstendig bortkastet om folk fortsetter å spise svinekjøtt. Kjøttet er en meget stor belastning, spesielt for bindevevet, også svinefettet er en stor belastning for kroppen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

I tillegg fraråder en rekke relgioner svinekjøtt fordi det er urent

Jeg regner du hovedsakelig tenker på Islam her. Islam fraråder ikke svin fordi kjøttet er urent men fordi grisen er det. Og det at kjøttet er urent er bare bullshit.

Lenke til kommentar

Noen kan ta seg en ekstra løpetur, spise et par mindre brødskiver om dagen, og likevel gå enkelt ned i vekt. Slik er det dessverre ikke for alle, selv om det er mange som ikke klarer å forstå dette.

Følgende funker for mange, men ikke alle (lavkarbo-stil):

- Spis deg mett på fett og proteiner, all drikke bør være vann, te, eller kaffe.

(Å spise karbohydrater gjør til at du må spise oftere, og mer, noe som fører til at du får i deg for mye energi)

- Kjør minst en økt med variert trening hver dag, så du får opp hjertepumpa litt.

(Intervalltrening, som tidligere nevnt, er en veldig god start)

- Kutt ut (lett) brusen.

(Det ser ut som kroppen reagerer likt på kunstig sukker, som vanlig. Du blokkerer dermed fettforbrenningen, og blir slappere)

- Gå aldri på butikken / restaurant når du er sulten, da vil du garantert sprekke.

(Skal du "ut på byen", så spis på forhånd, da er du ikke sulten nok til å hive innpå kilovis med drittmat)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt akkurat samme tankegang som trådstarter. Jeg hadde en BMI på langt over 30 for et par uker siden. Siden jeg begynte på min diett har jeg gått ned 10 kg på 12 dager.

Jeg har ikke trent i det hele tatt men lagt om på livstilen min. Slutta med brus og snacks. Spiser lite særlig på kvelden. Bytter ut vanlige måltid med Nutrilett eller Nutrislim shakes eller bars. Spiser 4 ganger om dagen og når jeg har måltid jeg ikke bytter ut passer jeg på å spise lite. Har også en fysisk anstrengende jobb som hjelper tror jeg.

Og ikke glem å drikke masse vann om du skal på diett. Rundt 2.5 liter daglig jevnt fordelt utover dagen.

10 kilo på 12 dager?? Det hørtes ikke helt sunt ut du :p

Tror du enten:

- Veier deg unøyaktig

- Lyver / legger på litt

- Eller er syk

Ei dame på jobben fikk store problemer med stoffskifte og måtte sykmeldes. Raste ned i vekt. Ikke engang hun gikk ned i vekt så fort.

Og 2,5 liter vann er jo ganske normalt - En studie fra 2002, publisert i fagtidsskriftet American Journal of Physiology sier at en gjennomsnittlig mann bør få i seg ca 3,7 l veske pr dag.

Har aldri sagt at 2,5 liter vann er unormalt heller. jeg har nok gått ned litt fort ja men det går ofte fortest i starten på en diett. Har uansett ikke noe problem av at du tviler på det jeg sier. Det er akkurat det samme for meg.

Dessuten en som anbefaler Lav-karbo diett vil jeg unngå diskusjoner med...

"OK" :p

Hva er galt med lav-karbo?

Lenke til kommentar

Noen av verdens beste athleter er astmatikere, så det bør ikke være uoverkommelig. Heldigvis så trenger man heller ikke løpe til man svimer av for å forbrenne fett. Å heller holde det gående lenger i et fint tempo som går fint for deg selv er det beste. Å øke pulsen og kjøre hardt på kan du gjøre mot slutten av f. eks løpeturen.

Å kjøre pulsen hardt er godt for kondisjonen, samt bygge muskler, og joda det hjelper såklart godt på å forbrenne fett, men ikke det mest effektive. Så tungt jeg ville ikke startet på. Med mindre du er helt komfortabel med det såklart...

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nå er det nå bevist at intervalltrening er det beste både for forbrenning og kondisjon.

Vil på nytt påpeke at astma har INGENTING med det at han besvimer av å gjøre. Han har mest sannsynlig ikke svimt av men hatt følelsen av det.

Lenke til kommentar

Svinekjøtt er "magert" fordi fettet sitter inni selve cellen og ikke i egne fettceller.

Svinekjøttet er dessuten fullt av giftstoffer, mye p.g.a at grisen ikke urinerer. Grisen er altetende og det utnytter industrien til det groveste. Om du hadde visst hva de forer dem med hadde du neppe spist kjøttet. I tillegg fraråder en rekke relgioner svinekjøtt fordi det er urent, og det var med normalt for. Du kan jo tenke deg hva som er status i dag med en kynisk industri bak roret. Hadde vært interessant å gjort en undersøkelse av norsk svinekjøtt hos et godt biokjemilaboratorie.

Griser urinerer slik som alle andre pattedyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Griser urinerer slik som alle andre pattedyr.

Det har du selvfølgelig helt rett i. Må innrømme at griseanatomistudiet kom brått på her. Er generelt lite glad i myter, så det å spre dem selv er definitivt noe jeg ikke vil, så bra du påpekte det.

Uansett. Har selv noe ufrivillig vært indirekte involvert med innsamling av grisefor, så jeg vet av egen erfaring hva enkelte av dem spiser, og de jeg "jobbet" for var vel en av de bedre leverandørene.

Grisen urinerer normalt, svetter lite og skiller faktisk ut stoffer gjennom sprekken i hovene fra egne kanaler, alikevel er sluttresultatet kjøtt med mye urinsyre (som selvfølgelig kan vannes ut om ikke annet) og andre helseskadelige stoffer.

Spesielt viktig å holde seg unna svinekjøtt for dem som lider av eksem, revmatisme og allergier.

Svinekkjøtt bidrar bl.a. til forhøyet blodtrykk, åreforkalkning og hjerteinfark.

Det inneholder stoffer som histamin og imidazol som f.eks er linket til elvevlest, blidtarmsbetennelse, galleveisbetennelse og utflod.

Det inneholder bl.a. også celleveksthormoner som stimulerer betennelse. I ytterste konsekvens medfører dette kreft.

Den meget høye svovelmengden i kjøttet bryter ned leddbrusken og skivene mellom ryggvirvlene. Sener og leddbånd blir også skjørere og stivere.

For den yngre garde er det vel kjekt å vite at man minske mengden betente kviser ved å redusere svinekjøttinntaket.

Generelt omtales giftstoffene som sutoksiner.

Kilder: H. H. Reckeweg - Schweinfleish und Gesundheit

http://www.way-to-allah.com/dokument/reckeweg_schweinefleisch.pdf

http://www.bibelensier.no/Dokumenter/svinekjotterikkemenneskemat.htm

Nå er dette nettsider med relgiøst tilsnitt, men stoffet er forskningsbasert, så ikke se deg blind på den religiøse konteksten om det ikke er din kopp te.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...