Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg må gå ned i vekt, men hvordan?

Rosez

Anbefalte innlegg

Jeg er 17 år. 1.60m høy og veier 93 kg og det er alt for mye... jeg har mye til mage også -.- jeg vil så gjerne gå ned i vekt, men jeg får det ikke til. Jeg går tur daglig og spiser ikke godteri.. det eneste som jeg har problem med er vel brus da, men drikker sukkerfri brus...

Jeg liker å trene, gå tur, sykle... jeg spiser 2-3 ganger daglig og det er ikke mye jeg spiser.. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre, kan noen hjelpe meg?

Hva gjør jeg galt?

Jeg vurderer å begynne med suppe diett som mange kaller det, at jeg bare drikker supper og yoghurt og ikke noe man tygger. Kan det fungere?

Endret av ZeZore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løpe, sykle, svømme og lignende som forbrenne fett ;)

Hjelper faktisk også med vektløfting(brenne fett altså kan øke i vekt pga muskler). Prøv også å spis mindre, og spis kun det du trenger.

Endret av SubHuman
Lenke til kommentar

jeg svømmer 1-2 ganger uken, sykler flere ganger hver dag, og går mye ute :)

Jeg prøver å spise ofte men lite, men jeg har problemer med det siden jeg nesten ikke spiser noe -.- jeg spiser sjeldent og lite ;(

Lenke til kommentar

Å gå tur kan knapt kalles trening. Hva slags sykling er det snakk om? Om jeg var deg ville jeg trent intervalltrening, altså jogging. Du kan lese litt om 4x4 intervaller, det er en veldig effektiv måte å forbrenne fett på.

Det handler heller ikke om å spise så lite som mulig, så få ganger som mulig. Spis faste måltider, og spis mat med lite fett, mye grønnsaker og drikk vann.

Lenke til kommentar

Hadde også den instillingen for omtrent 4 år siden. Sa til alle at jeg faktisk var aktiv og spiste lite- men i virkeligheten var jeg ikke ute i det hele tatt og det hendte at jeg spise omtrent 15 brødskiver, frokostblanding, godteri og brus hver dag. Alt for mye usunt, listen er lenger men gidder ikke ramset opp..

En sommer gjorde jeg noe med det. Var ute og syklet minst en halv time hver dag, hadde nulltoleranse mot brus og godteri. Drakk kun vann eller Fun Light saften. Spiste 3-4 ganger dagen, ikke sunt, men hadde innstillingen "Ta 2 pøler istedenfor 3, du får igjen for det!". Gikk ned 20 kilo den sommeren uten noen slags bivirkninger av å gå ned for fort!

Stå på, dette kan du greie :)

Endret av vannputtern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er 17 år. 1.60m høy og veier 93 kg og det er alt for mye... jeg har mye til mage også -.- jeg vil så gjerne gå ned i vekt, men jeg får det ikke til. Jeg går tur daglig og spiser ikke godteri.. det eneste som jeg har problem med er vel brus da, men drikker sukkerfri brus...

Jeg liker å trene, gå tur, sykle... jeg spiser 2-3 ganger daglig og det er ikke mye jeg spiser.. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre, kan noen hjelpe meg?

Hva gjør jeg galt?

Jeg vurderer å begynne med suppe diett som mange kaller det, at jeg bare drikker supper og yoghurt og ikke noe man tygger. Kan det fungere?

Kutt ut sukkerfri brus, jeg blir ihvertfall veldig slapp av å drikke det.

Kjør lav-karbo diett en periode. Mat som inneholder fett og proteiner er OK. (næringsinnhold står bakpå all emballasje). Hvis du spiser alt for lite kan du risikere å fort bli sliten og få lavere forbrenning.

Kombiner styrketrening med jogging. (annenhver dag f.eks)

Når du ikke trener, så prøv å hold deg i aktivitet fordet, ikke sitt i sofaen - se om det er noe husarbeid som må gjøres (henge opp klær, vaske gulv, tørke støv, rydde +++). Da blir mora di glad i tillegg - så dobbel win situasjon.

Stå på hardt i all fysisk aktivitet du gjør. Vær disiplinert i kostholdet - men ikke manisk.

Ellers så må du bare ta tiden til hjelp, ikke forvent å få raske resultater, sånne ting tar tid og det finnes ingen mirakel kur.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som andre spør om, hva legger du i å gå tur og sykle? Snakker vi kosetempo som ikke får opp hjerterytmen eller noe du blir svett og andpusten av?

Anbefaler at du i løpet av en tre-dagers periode loggfører alt du spiser og drikker på f.eks vektklubben.no, som er en gratis tjeneste med en matdatabase og næringsinnholdet i disse. Så ser du hva du ligger på. I ditt tilfelle bør du nok ligge på mellom 1800-2100kcal daglig for å gå ned, og av dette bør du sikte på å sentrere kostholdet rundt inntak av proteiner som du finner i kjøtt. For sunne kjøttalternativer er svin og kylling gode alternativer. Bytt ut storfe-kjøttdeigen med kyllingkjøttdeig etc.

Spis riktig og nok, og få opp hjerterytmen! Du er sannsynligvis ikke noe unikt tilfelle som rett og slett ikke kan gå ned, det er bare fremgangsmåten som trenger litt endring.

Lenke til kommentar

Slenger meg på her. Kutt søte ting punktum. Det hjelper ikke at det er kunstig søtningsmiddel. Kroppen tror den får sukker og reagerer på samme måten. Selv har jeg veldig sjelden søtsug, men spiste masse søtt flere ganger i uka tidligere. Jeg ble aldri fet, men jeg holdt på å bli lubben når jeg flyttet for meg selv. Klarte heldigvis å få orden på sakene og i dag er jeg i god form. Spis fett, proteiner og grønnsaker. Kutt ned på karbohydrater og sukker. Hold deg aktiv. Selv foretrekker jeg å bygge litt muskler fremfor kardio, men det blir en smaksak. Ved langkjøring brenner du fett når du trener, og litt etterpå. Ved intervalltrening forbrenner du under trening og en god stund etterpå. Ved vektløfting bruker kroppen ekstra energi under trening og helt til den har bygget seg opp igjen.

Det blir en smaksak hva man vil drive med primært, men husk å blande inn litt av hver.

Lenke til kommentar

For å bygge opp under det enkelte andre sier her: Kutt ned på karbohydratene. Det være seg pasta, brød og spesielt hvitt sukker.

Jeg gikk ned da jeg sluttet å spise søtsaker. Så gikk jeg opp igjen fordi jeg spiste litt vel mye potetgull, og brukte dette som et substitutt til sjokolade og vingummi. Så gikk jeg ned igjen da jeg kuttet ned på/kuttet ut pasta, brød og potetgull.

Lavkarbo FUNKER.

Lenke til kommentar

Hva gjør jeg galt?

Jeg tror du kanskje har samme problem som meg. Jeg har slanket meg og trent det siste året men jeg har fortsatt mage, noen av oss har bare en pondus genetisk og eneste måten å bli "tynn" på er å sulte seg, eller å trene så mye at man man blir med bodybuilder enn kraftig. Jeg har forsøkt alt, lavkarbo, jogging, sykling, fjellvandring. Men jeg snakket med legen min og så fortalte han hva han hadde som hobby, og det var å løpe marathon, (noe jeg fikk hakeslepp av for legen min ser ut som Peter Griffin (fra family guy).

Så har du samme problemet kan du egentlig se bort ifra å bli tynn. Men er du faktisk feit?? at man veier mye er ikke det samme som at man er overvektig, har man mye muskelmasse og beinmasse blir man og tyngre enn hvis man bare har fett på kroppen.

-frank

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Jeg har hatt akkurat samme tankegang som trådstarter. Jeg hadde en BMI på langt over 30 for et par uker siden. Siden jeg begynte på min diett har jeg gått ned 10 kg på 12 dager.

Jeg har ikke trent i det hele tatt men lagt om på livstilen min. Slutta med brus og snacks. Spiser lite særlig på kvelden. Bytter ut vanlige måltid med Nutrilett eller Nutrislim shakes eller bars. Spiser 4 ganger om dagen og når jeg har måltid jeg ikke bytter ut passer jeg på å spise lite. Har også en fysisk anstrengende jobb som hjelper tror jeg.

Og ikke glem å drikke masse vann om du skal på diett. Rundt 2.5 liter daglig jevnt fordelt utover dagen.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Jeg har hatt akkurat samme tankegang som trådstarter. Jeg hadde en BMI på langt over 30 for et par uker siden. Siden jeg begynte på min diett har jeg gått ned 10 kg på 12 dager.

Jeg har ikke trent i det hele tatt men lagt om på livstilen min. Slutta med brus og snacks. Spiser lite særlig på kvelden. Bytter ut vanlige måltid med Nutrilett eller Nutrislim shakes eller bars. Spiser 4 ganger om dagen og når jeg har måltid jeg ikke bytter ut passer jeg på å spise lite. Har også en fysisk anstrengende jobb som hjelper tror jeg.

Og ikke glem å drikke masse vann om du skal på diett. Rundt 2.5 liter daglig jevnt fordelt utover dagen.

10 kilo på 12 dager?? Det hørtes ikke helt sunt ut du :p

Tror du enten:

- Veier deg unøyaktig

- Lyver / legger på litt

- Eller er syk

Ei dame på jobben fikk store problemer med stoffskifte og måtte sykmeldes. Raste ned i vekt. Ikke engang hun gikk ned i vekt så fort.

Og 2,5 liter vann er jo ganske normalt - En studie fra 2002, publisert i fagtidsskriftet American Journal of Physiology sier at en gjennomsnittlig mann bør få i seg ca 3,7 l veske pr dag.

Endret av D_czipher606
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

10 kilo på 12 dager?? Det hørtes ikke helt sunt ut du :p

Tror du enten:

- Veier deg unøyaktig

- Lyver / legger på litt

- Eller er syk

Ei dame på jobben fikk store problemer med stoffskifte og måtte sykmeldes. Raste ned i vekt. Ikke engang hun gikk ned i vekt så fort.

Og 2,5 liter vann er jo ganske normalt - En studie fra 2002, publisert i fagtidsskriftet American Journal of Physiology sier at en gjennomsnittlig mann bør få i seg ca 3,7 l veske pr dag.

Har aldri sagt at 2,5 liter vann er unormalt heller. jeg har nok gått ned litt fort ja men det går ofte fortest i starten på en diett. Har uansett ikke noe problem av at du tviler på det jeg sier. Det er akkurat det samme for meg.

Dessuten en som anbefaler Lav-karbo diett vil jeg unngå diskusjoner med...

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Det er ganske lett egentlig, og det går ut på å få færre kalorier inn en du bruker opp på en dag. Kort sagt, spis mindre, tren mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...