Gå til innhold

– Seriøse aktører vil betale E-moms

Anbefalte innlegg

Alt handler om å presse mest mulig penger ut av folket. Hvis det er noe som ikke er avgiftsbelagt av staten, så kan man banne på at de snart finner ut at de kan utnytte det også.

Vis meg ett land som har MER penger tilgjengelig etter skatt, avgifter og alle nødvendigheter til livets opphold er betalt, enn nettopp den gjengse nordmann.

Først da skal jeg la dette utspillet ditt stå ubesvart.

Lykke til... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt handler om å presse mest mulig penger ut av folket. Hvis det er noe som ikke er avgiftsbelagt av staten, så kan man banne på at de snart finner ut at de kan utnytte det også.

Vis meg ett land som har MER penger tilgjengelig etter skatt, avgifter og alle nødvendigheter til livets opphold er betalt, enn nettopp den gjengse nordmann.

problemet her i landet er at det er mange som ikke har nok til livets opphold før alle avgiften er betalt.

skal de bli helt ignorert i diskusjonen

Lenke til kommentar

Kan ikke dere som syter og klager om hvor ille vi har det, rømme landet?

For en utrolig norsk ting å si. Hvordan mener du at det skal bli framgang hvis alle skal være tilfreds med status quo? Det hadde faktisk vært langt bedre her hvis personer som deg rømmet landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

problemet her i landet er at det er mange som ikke har nok til livets opphold før alle avgiften er betalt.

Siden det er prat om snitt, så SKAL de oversees.

Lenke til kommentar

En ting som er toppers her med emomsen som de ikke kan forandre er hvor momsen skal betales.

Selv om du bruker norsk VISA så betyr ikke det automatisk at momsen skal betales til Norge.

For i realiteten kan du for eksempel oppholde deg i Sverige for eksempel (Har gjort dette.) og da er dit produktet sendes som skal ha momsen.

Hadde den norske stat tatt seg betalt for at det var ett norsk kredittkort så hadde det blitt ramaskrik.

Så en USAsk Proxy eller konto med ett annet land som ikke har VAT så VIPS så slipper du billig unna.

Men de VAT'er eller Monser (Moms / Mons som i hannkatt) seg vell uansett og stapper cashen i egen lomme slik som Damp gutta hos Ventil har gjort.

Lenke til kommentar

"Hovedformålet med reglene skal være å gi like konkurransevilkår for norske og utenlandske tilbydere av elektroniske tjenester. Statssekretæren ser på dette som et tidligere avgiftshull som nå har blitt tettet."

.. Så la meg bare sjekke at jeg har fått dette med meg..

Det skal være like konkurransevilkår for Steam som det er for norske aktører som tilbyr samme type tjeneste? Og Amazon..? Og Spotify?

Hvor mange norske aktører har vi som selger spill, bøker og musikk elektronisk? Hvor mange av disse har utvalg som faktisk gjør de verdt å bruke?

Dette gir nøyaktig det samme problemet som 200-kronersgrensen ved import av varer. Jeg skulle bygge meg et skrivebord med tilhørende TV-seksjon, skrivebordsbein på 70cm fant jeg, men bein til TV-bordet på 50? Ikke svarte. Det ble til at de måtte bestilles fra Danmark. Og da skal Onkel Skrue ha sitt, selv om varen IKKE ER Å SKAFFE HER TIL LANDS!

Samtidig bor jeg i en by der kommunetjenesten ikke har råd til å klippe gresset på offentlige lekeplasser, eller holde fortauene snøfrie om vinteren. Jeg synes det er kjempekoselig å se et par stakkarslige gamle damer med rullator måtte gå midt i veibanen for å komme seg til busstoppen fordi staten faen ikke har råd til å gjøre en skikkelig jobb.

Gjør meg den ene tjenesten'a staten. Det er så mye mer fornøyelig å bo her når vi ikke må spytte opp 25% ekstra kroner på hver en eneste krone vi gir fra oss, samtidig som vi også må spytte opp 30-40% ekstra kroner per krone vi tjener.. Det blir fort halvparten av alle kronene våre som forsvinner i ingenting.

Jeg betalte forresten nettopp lisensavgiften.. 1238,76. Herav MVA 91,76. Skatt på avgiften..

Endret av Nohanna
Lenke til kommentar

Jeg gjør det enkelt. Oppretter en bankkonto i USA med VISA kort. Skifter mitt registrerte kort på amazon.com og vips så slipper jeg mva på mine elektroniske bøker.

Alternativer er jo selvfølgelig å bestille bøkene i paperback fra amazon.com (MVA fritt), få dem sendt med flyfrakt fra USA til Norge og så laste ned den elektroniske kopien av boken fra Pirate Bay til kindlen. Da får forfatteren royaltyen sin og jeg får boken min (både elektronisk og fysisk). Pluss jeg får dekket CO2 kvoten min :)

Lenke til kommentar

Jeg gjør det enkelt. Oppretter en bankkonto i USA med VISA kort. Skifter mitt registrerte kort på amazon.com og vips så slipper jeg mva på mine elektroniske bøker.

Alternativer er jo selvfølgelig å bestille bøkene i paperback fra amazon.com (MVA fritt), få dem sendt med flyfrakt fra USA til Norge og så laste ned den elektroniske kopien av boken fra Pirate Bay til kindlen. Da får forfatteren royaltyen sin og jeg får boken min (både elektronisk og fysisk). Pluss jeg får dekket CO2 kvoten min :)

Du må ha Amerikansk personnummer.

Lenke til kommentar

Jeg ser at det kan ha vært litt misvisende å si at jeg oppretter en amerikansk bankkonto. Det riktige vil være å si at en kjøper et "prepaid visa debet" kort på nettet eller i butikk her i USA (Walmart, Kroger, etc.) og så fyller på det med penger gjennom PayPal etc. Og vips så har en et visa kort. Selve kortet koster 3 dollar eller 16,50,- kroner å kjøpe i Kroger butikken.

Nå skal jeg ikke påstå noe, men jeg trodde ikke en trengte "social security number" når en opprettet konto i USA.. Jeg vet en trenger det i Norge. Jeg vet at en må putte i penger for å kunne opprette konto ihvertfall. Det går ikke an å åpne en "0" konto slik som det går an i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg ser at det kan ha vært litt misvisende å si at jeg oppretter en amerikansk bankkonto. Det riktige vil være å si at en kjøper et "prepaid visa debet" kort på nettet eller i butikk her i USA (Walmart, Kroger, etc.) og så fyller på det med penger gjennom PayPal etc. Og vips så har en et visa kort. Selve kortet koster 3 dollar eller 16,50,- kroner å kjøpe i Kroger butikken.

Nå skal jeg ikke påstå noe, men jeg trodde ikke en trengte "social security number" når en opprettet konto i USA.. Jeg vet en trenger det i Norge. Jeg vet at en må putte i penger for å kunne opprette konto ihvertfall. Det går ikke an å åpne en "0" konto slik som det går an i Norge.

Du trenger faktisk Amerikanske personnummer for å aktivere de å (de fra walmart iallefall) men hvis du whiner om at de ikke opplyser om det vil de nok aktivere det for deg en gang. Og hvis du ikke har personnummer knyttet til kortet vil du ikke kunne fylle det opp, du vil kunne bruke opp de pengene som er der og ikke no mer.

Men ett alternativ kunne vært å bruke entropay.com :)

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Artig hvordan det er så sosialt akseptert å snike på skatten, mens det å være trydgemisbruker tilsynelatende er likestilt overgrep mot barn.

Endret av LordErik
Lenke til kommentar

Artig hvordan det er så sosialt akseptert å snike på skatten, mens det å være trydgemisbruker tilsynelatende er likestilt overgrep mot barn.

Så du mener det er like ille og snylte unna å betale for de som er trygdemissbrukere?

Lenke til kommentar

Jeg mener det er dobbeltmoralsk å klage over trygdemisbrukere hvis man selv sluntrer unna skatten. Det være seg gjennom "kreative" løsninger lik den vi ser ovenfor, eller svart arbeid og andre former for underrapportering. Det er paradoksalt at det er et så voldsomt hat mot folk som mottar urettmessig trygd, når det samtidig er så mange som villig innrømmer å hyppig ta i bruk svart arbeid i forbindelse med oppussing osv. Det er to sider av samme sak uansett hvordan man ser på det. Man sniker seg unna deltagelse i fellesskapet, og signaliserer at man syntes det er helt greit at andre betaler for tjenester man selv nyter godt av.

EDIT: Ikke det at Tango har klaget over trygdemisbrukere så vidt jeg har sett, jeg reagerte vel mest på fraværet av reaksjoner på det han skrev. Hvis noen hadde skrevet at de kom fra Somalia og gikk på trygd samtidig som de jobbet på siden, så hadde det nok vært side opp og side ned med klager her etterhvert. En nordmann som går aktivt inn for ikke å betale skatt derimot, helt OK.

Endret av LordErik
Lenke til kommentar

det er ifølge FN det beste stedet og bo, men vi har latterlige høy skatt på stort sett alt, ta bil som et eksempel, i Norge er det nesten 100% skatt tillegg til nybil prisen, i Massachusetts i USA er det 2.5%

Selv om Norge angivelig er verdens beste land å bo i betyr jo ikke det nødvendigvis at alt er gull og grønne enger.

Men du mener kanskje det er forferdelig at Norge har, f.eks, en mye bedre bilforsikring enn England (mye dyrere, mangelfull og mer kompleks forsikring, spør hvilken som helst bank som har peil), for ikke å nevne at England har samme (og til tider dyrere) bensin-pris som i Norge, samtidig som de tjener i snitt halvparten av det Ola Nordmann får for samme jobb.

Det er en grunn til at det er billigere i flere andre land, og det er nettopp på grunn av kjøpekraft og BNP, i Norge er det flere steder "dyrt" nettopp fordi vi har råd til det, så vidt jeg husker har det også blitt funnet ut at Nordmenn er blant de som betaler minst for mat hvis man tenker på hvor lenge vi må jobbe for et brød (o.l), ikke det inntrykket man får gjennom Media og FrP, men slik er det altså.

Jeg hadde en fin samtale med en Kanadier på flyet til Gatwick for en del måneder tilbake, og han var helt oppgitt over sine naboer i sør som ikke skjønte at ved skatt vil det gagne samfunnet på sikt, og at man får igjen ved hjelp av helsetjenester (du vet, den helseforsikringen vi har som er blant verdens beste, hvor USA ligger relativt håpløst langt nede).

Det mange Amerikanere og Nordmenn virker å ha til felles er at de ikke er fornøyde før de ser at innskuddet til bankkontoen er større enn den pleier å være.

Med det sagt er det ikke slik at jeg aksepterer alt regjeringen/politikere gjør, men det er ingen tvil i min verden om at mange nordmenn sutrer for den minste ting, og vil ha det slik de har det i et kapitalistisk land på randen av økonomisk dommedag.

Jeg klarte å kjøpe filmer og dataspill i en studentperiode hvor jeg levde på 1600 kroner i måneden, og jeg er her fortsatt den dag i dag.

Ja det er mange som lever under fattiggrensa i Norge, men ærlig talt så er vel e-moms det siste de burde bekymre seg for.

Jeg tenker de fleste der i gården vil bruke tid og bekymringer på å prøve å skaffe jobb, eller utdanning.

Endret av Snurreleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt riktig. Har selv hatt konto i amerikansk bank, alt de krevde var å få se mitt norske pass. De krevde også at jeg måtte ha 500$ på kontoen om jeg ønsket å opprettholde den.

Lenke til kommentar

Helt riktig. Har selv hatt konto i amerikansk bank, alt de krevde var å få se mitt norske pass. De krevde også at jeg måtte ha 500$ på kontoen om jeg ønsket å opprettholde den.

Jeg har bodd der ett år nå og både chase og Bank of America krevde Amerikansk personummer. (og Target og walmart forresten, Prepaid)

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

De skal vel ha litt mer enn det - amerikansk adresse f.eks.

Ellers når det gjelder levekostnader, ta en titt her og sammenlign:

http://www.expatistan.com/cost-of-living/index

Selv drar jeg til Japan om en måned og regner faktisk med å bruke mindre penger på det essensielle enn det jeg gjør i dag. Kos dere med 25% moms (Japan har 5% og ingen avtale om avgifter på elektroniske tjenester fra utlandet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...