jkhgtdr7tygutfyg9gf7 Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Jeg skal koble et gammelt Roland HP136 piano til en iMac med Logic. Rolanden har to midi-kontakter (inn/ut) og jeg trenger en adapter til USB. Før har jeg hatt en adapter som funket bra, og som besto av tre kabler (midi inn / midi ut/ USB) og en elektronikkdel i midten. Nå har den plutselig sluttet å fungere, og jeg står mellom å kjøpe en tilsvarende, eller en uten "elektronikkklossen" i midten. Er det noen forskjeller i kvalitet/antall signaler de kan overføre samtidig? Lenke til kommentar
Axxxy Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Den ledningen med "elektronikkdel" kan du annse som en converter. Den hjelper PCen og MIDI enheten å forstå hverandre bedre. Den fungerer som ett adapter. Eller som det heter: Midi Interface Så med "elektronikkboksen" vil nok være best ja Men skal du ha noe skikkelig må du kjøpe ein boks som ligger opp i 1000kr. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Men skal du ha noe skikkelig må du kjøpe ein boks som ligger opp i 1000kr. Hvorfor det? Midisignaler er jo noe av det aller simpleste som finnes. Den beste adapteren har ingen boks på midten, all elektronikken sitter i kontaktene, husker ikke hva den heter i farta, men pleier å koste rundt 200kr. Lenke til kommentar
Axxxy Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 for å koble f.eks firewire eller stort annlegg, så vil det forbedre lydkvaliteten dramatisk Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 for å koble f.eks firewire eller stort annlegg, så vil det forbedre lydkvaliteten dramatisk For noe pisspreik, midi-signalet inneholder to ting. 1. Hvilken knapp som ble trykket inn 2. Hvor hardt den ble trykket inn Dette signalet fortsetter så lenge som knappen holdes inne. Det overføres _ingen_, la meg gjenta, _ingen_ lyd gjennom kabelen. Kun et knappetrykk, samme som tastaturkabelen. Lenke til kommentar
Axxxy Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 (endret) yes, i got that. Ett stereoannlegg forstår ikke hvilken tone, transponering, effekter eller trykk. Det gjør Pianoet, som gjør dataen om til Lyd. For å få best lyd fra ett piano, annbefales det å bruke ett midi interface. Med interface kan du koble til flere enheter, og mixere = bedre lyd i'm just sayin' btw, midi interface er pro, trengs ikke i private sammenheng, så lenge du ikke driver med musikk som livsstil Endret 7. juli 2011 av Axxxy Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Hva med å ikke svare på ting du ikke har peiling på? Midi er et data-interface, for å overføre knappetrykk. EOD, ingenting mer, det har ingenting med lyd å gjøre, ingenting med stereoannlegg å gjøre, kun det. For å få god lyd fra et elektrisk piano, så trenger du enten et piano med en god synth innebygget, eller så kobler du til en ekstern synth, som tolker knappetrykkene og lager lyd av det. Midi interfacet har her kun som oppgave å overføre knappetrykk, en billig eller dyr kabel gjør altså ingen forskjell så lenge den fungerer. Hvorfor skulle man ikke kunne bruke midi privat? Om man bare har et keyboard uten innebygget synth da? Eller vil koble keyboardet til pcen? Lenke til kommentar
jkhgtdr7tygutfyg9gf7 Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2011 Takk for svar! Jeg tror jeg går for den billigste kabelen, for å se om den funker. Evt. kjøper jeg en dyrere en senere. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 De aller billigste adaptrene har en uvane av å henge seg opp. Den kabelen der elektronikken sitter i kontaktene og ikke i en boks på midten pleier å være veldig bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå