The Crusher Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Heisann. Min asus eee 701 med ubuntu 10.04 desktop edition fungerer ikke kablet nett på lenger. Det kommer nok av at jeg måtte sette statisk ip på maskinen for å komme inn på konfigurasjonssiden til en ruter jeg hadde. Jeg får ikke fjernet den statiske ip'en, så jeg spørr her hva jeg må gjøre og hvordan jeg må gjøre det. Om det er mulig i terminalen så gjør jeg det gjerne der, da det er så liten skjerm på maskinen. Noen som vet hvordan jeg kan få fjernet den statiske ip adressen på maskinen? På forhånd, takk for svar. Hilsen, Crazyjoey Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Statisk IP er altså ikke satt i Network Manager? Rediger i så fall (som su) /etc/network/interfaces og endre iface eth0 inet static til iface eth0 inet dhcp hvor eth0 også kan være noe annet, som eth1 e.l. Kommenter ut eller fjern det som står av manuell konfigurasjon under (address, netmask, gateway). Kan hende du må restarte nettverksfunksjonen etterpå: /etc/init.d/networking restart Mer: http://www.cyberciti.biz/faq/setting-up-an-network-interfaces-file/ 1 Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 7. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2011 I den filen fikk jeg bare opp noen lo ting, og lo er jo localhost. Jeg får ikke endret noe i network manager, men var der jeg satt statisk ip. i tilleg er filen skrivebeskyttet. Fikk ikke åpnet den som su, er vel mulig å åpne den/redigere den igjennom terminal? Har ikke så mye greie på linux.. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 7. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2011 Problem løst Fikk satt den tilbake til dhcp Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 (endret) Da må du få endret til DHCP i Network Manager på den aktuelle nettverksadapteren. Behøver ikke fikle med interfaces-fila, for det er ikke der statisk IP er satt. Glemte å nevne at su i utgangspunktet er deaktivert. Bruk sudo foran kommandoer, eller aktiver su. Les mer her: https://help.ubuntu.com/community/RootSudo Hvis du vil endre filen i terminalen: sudo vi /etc/network/interfaces (skriv inn din brukers passord, så fremt du har rettigheter) Da får du opp Vim, en høyst forvirrende terminal-editor. Google. Edit: Problem løst Fikk satt den tilbake til dhcp Ha. Fint! Endret 7. juli 2011 av TrondH86 1 Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 7. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2011 Da lærte jeg noe nytt idag også Jeg gjorde det enkelt, høyreklikket på nettverksikonet på panelet og redigerte eth0 tilkoblingen. Hadde tilogmed glemt at det var der jeg endra adressen Takker for hjelpa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå