Gå til innhold

– Konsoller begrenser oss! (PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Hva man trenger er dedikert arkitektur for spillemaskiner, hvis man har for eks, 2 prossesorer for grafikk 2 for AI og 4 til rest.

 

Samtidig trenger man å dyte inn RAM, for RAM er sinnsykt billig og derfor ville ikke 8 stk 4GB rambrikker være uanstendig å forvente, kanskje og ha alt som et lukket system med vannkjøling istede for bråkete og støvoppsamlende vifter?

 

just my thoughts!

 

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er bare latterlig.

spillemarkede ville ha kolapsett hvis man skulle lage spill til den nyeste teknologien hele tiden.

hva er det egentlig ubisoft klager for. de selger jo mest på konsoll.

+ at man må jo se på resultatet til forbrukerne og. hvis produsentene skal lage spill til siste teknologi blir det dyrt for oss siden vi hele tiden må oppgradere eget utstyr.

Hvis ikke utviklere utvikler spill på ny teknologi, vil den teknologiske utviklingen innen spillmediet stagnere. Det er utviklere som tar ibruk den nyeste teknologien som driver utviklingen av ny maskinvare for spill-pcer og konsoller fremover. Uten denne satstingen, ville det ikke være noe poeng i å utvikle ny og svært mye bedre maskinvare, fordi dagens konsoller og spill-pcer alt klarer å kjøre alle spillene som kommer mer enn bra nok.

 

Det er på grunn av spill som Battlefield 3 og The Witcher 2 at folk kjøper seg ny maskinvare, fordi den gamle pcen rett og slett ikke holder mål. Nye spill som tar ibruk ny teknologi er maskinvare-produsentens største kort når det gjelder å få forbrukerne til å investere i nye teknologier. Jeg er forsåvidt enig i at ikke alle utviklere trenger å ligge helt i den teknologiske fronten. Men det må finnes noen utviklere som kan innovere i nyskapende spillteknologier, slik at maskinvare-utviklingen også kan gå videre.

 

 

santsant, men slik utviklingen går idag er egentlig et passe tempo.

microsoft, sony og nintendo kommer aldri til å komme ut med konsoller kjappere en de gjør idag,

xbox 360 har solg mere prosentvis i ettertid av lanseringen. så alle konsollene kommer altid til å vente helt til salget av den nåværende konsollen går ned. å da kan ikke utviklere lage spill basert på pc'ens nyeste teknologi siden det blir å koste mye mye mer.

så er det jo verdt å si at det er større salg på konsoll en på pc.

Lenke til kommentar

Gamere spiller på PC , andre spiller på konsoll :p

Det er bra du tuller, jeg holdt på å ta deg seriøst, men det ble for dumt til å være sant..p

 

AC-serien er det eneste de har gående for seg, så å si at deres største franchise bort sett fra kanskje SC-serien er dårlig blir som å skyte seg selv i foten.

Om de ikke liker det så er det ingen som tvinger de, grow a pair.

Lenke til kommentar

God Of War 3 er ren singelplayer, så en coop del ville jeg ikke hatt for bekostning av dårligere grafikk. Er ikke sikker på det skjer men fleste tilfeller så skjer det. Viss PS3 er ikke kraftigere en 360, men da har Sony et snøskred av 1-party studioer som presser det de kan med PS3. Og flere prakteksempler har jeg fått sett ;)

 

At PS3 er noe kraftigere enn 360 er vel ikke aa benekte, men en god PC i dag allikevel er langt kraftigere enn en PS3. Det er dagens konsollgenerasjon som holder teknologien tilbake, ikke en enkelt konsoll.

Lenke til kommentar

Synd at Ubisoft og mange av de andre selskapene mer eller mindre ga opp PC markedet i sin jakt på rask profitt.

Jeg klarer rett og slett ikke å bli engasjert av konsollspill.

Spill opplevelsen på en god PC er på et helt annet nivå, da spesielt når man snakker om spill som COD, BF, BFBC, Crysis osv.

I tillegg så er det fantastisk når utviklerene legger til rette for mods, slik f.eks dice og valve har gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd at Ubisoft og mange av de andre selskapene mer eller mindre ga opp PC markedet i sin jakt på rask profitt.

Jeg klarer rett og slett ikke å bli engasjert av konsollspill.

Spill opplevelsen på en god PC er på et helt annet nivå, da spesielt når man snakker om spill som COD, BF, BFBC, Crysis osv.

I tillegg så er det fantastisk når utviklerene legger til rette for mods, slik f.eks dice og valve har gjort.

 

Å lage spill til PC krever mer jobb og kvalitet i utvikling. Men når det er sagt , PC-spill generer fortsatt mer penger enn alle konsollplattformene tilsammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var vel å ta i ganske hardt.

Kanskje det. :) Nå tenkte jeg mest på massemarkedet, integrerte grafikkort i laptoper o.l. Battlefield 3 er vel også det første storspillet der PC-en har et overtak i form av større områder og flere spillere?

 

...men det er jo sant det du sier. Det begynner å bli noen år siden rimelige PC-er kunne dra multiplatspill på et akseptabelt nivå.

 

Er ikke imponert over en side sier at Crysis 2 er det beste på dagens konsoller.

Det er ikke bare en side. Poenget mitt er at du ikke kan velge bort sider så fort de kommer med kommentarer som ikke stemmer med dine synspunkt. Hva er det som gjør den ene nettsiden mer legitim enn den andre?

 

Men som sagt jeg og trekker på smilebåndet hver gang du poster så flotte ting om 360 :).

Hvor har jeg gjort det i denne tråden? At Crysis 2 er et av de vakreste spillene til dagens konsoller er nødvendigvis ikke et kompliment.

 

God Of War 3 er ren singelplayer, så en coop del ville jeg ikke hatt for bekostning av dårligere grafikk. Er ikke sikker på det skjer men fleste tilfeller så skjer det.

Nettopp. Det er derfor det blir feil å sammenligne forskjellige spill fra forskjellige utviklere. De fokuserer vanligvis på forskjellige funksjoner.

Lenke til kommentar

Foroevrig skjoenner jeg ikke helt hva som er bra med aa holde teknologien tilbake. Har det noensinne kommet noe godt ut av det?

 

Det er jo en stor verdensdebatt som har eksistert siden den industrielle revolusjon, fordi med alt det gode kommer mye vondt, som atombomben f.eks. Det var ikke meningen å starte noen debatt om dette generelt, jeg er tilhenger av teknologi som bare det, om jeg liker det eller ikke. Her ville jeg bare påpeke at det er ingen som trenger grafisk bedre spill enn det som er best på konsoll i dag, akkurat som ingen trenger iphone5. Vi vil bare ha alt det beste fordi det blir laget og det eksisterer, oi, den var pittelitt bedre til å trykke på, den må jeg ha. Hadde vi ikke fått sett noe bedre siden 360 og ps3 kom ut, ville vi vært storfornøyd og aldri lengtet etter noe bedre. Vi TRENGER det ikke, og mange tar skade av den raske utviklingen nettopp fordi økonomien ikke strekker langt nok til at man kan holde seg oppdatert. Det suger å være den gutten i gata som sitter med tjokkefeitegamboyen når alle andre har 3DS.

 

I dag er jeg megafornøyd med grafikken på dagens konsollspill, men når ps4 kommer, og jeg får sett hvor fint og flott alt ser ut på mine favoritt spill, kjenner jeg meg selv nok til at jeg kommer til å ville ha den.

Lenke til kommentar

Jada, jeg vet utsagnet er altfor bombastisk og generaliserende til å være vanntett, men å si noe sånt som at "kreativitet er viktigst selv om teknologien kan sette begrensninger" har ikke den samme slagkraften. Hensikten med utsagnet er heller ikke å slå fast et faktum, men å oppfordre til en holdning der man går inn for å se muligheter i stedet for hindre. Nobuo Uematsu uttalte i et intervju at noe av det han fant mest stimulerende med å lage musikk til NES var at man kun hadde noen få lyder å lage melodiene av, og det er nettopp den holdningen jeg er ute etter. Jeg blir bekymret når mennesker i kreative yrker sier at de må ha mer maskinkraft for å realisere visjonene sine, når så mange fantastiske visjoner er blitt realisert på forsvinnende liten maskinkraft sammenlignet med dagens PCer og konsoller.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Her ville jeg bare påpeke at det er ingen som trenger grafisk bedre spill enn det som er best på konsoll i dag, akkurat som ingen trenger iphone5.

 

Ingen trenger C64-grafikk heller. Ingen trenger spill i det hele tatt.

 

Hadde vi ikke fått sett noe bedre siden 360 og ps3 kom ut, ville vi vært storfornøyd og aldri lengtet etter noe bedre.

 

Tviler jeg sterkt paa, grunnen til at folk klager er jo fordi vi knapt ser noen utvikling i grafikken aar etter aar. Hvis teknologien hadde stoppet helt opp for fem aar siden, hadde selvsagt folk begynt aa spoerre om hva i huleste det var som skjedde.

 

 

Som jeg har sagt foer saa er jeg ingen ekspert innen teknologi-utviklingen debatten og akkurat hvor mye konsollene begrenser oss, men det er ikke bare grafikk det gaar paa. AI er nevnt som et eksempel i artikkelen, og det er sikkert mer som kunne vaert sterkt forbedret om det ikke var for konsollene. Om NES/SEGA/Atari ikke hadde kommet med sine hjemmekonsoller for nesten 30 aar siden, hadde vi da hatt fotorealistisk grafikk i dag? I saa fall hadde det jo ikke vaert behov for aa oppgradere maskinvare (og i saa fall svaert sjeldent), og de fleste ville vaert befridd fra det oekonomisk belastende kjoepepresset som preger baade konsoll- og PC-markedet i dag.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Ingen trenger C64-grafikk heller. Ingen trenger spill i det hele tatt.

 

Bøyer meg, "vi trenger det ikke" er et håpløst argument.

Og jeg er 100% positiv til bedre AI.

 

Men more2thepoint: Dagens konsoller kan forsatt gi mange gode spill! Og hva med MotionScan? Ny teknologi som parer seg med disse eldgamle kalkulatorene. Jeg skal ikke prøve og frelse grafikkfreaks over til min verden, hvor grafikken som er i dag holder plenty og storspillene gjør dumme feil som ikke har med andre begrensinger enn lommeboken å gjøre. For mange tanker i en for liten hjerne til å fortsette, I gief.

Lenke til kommentar

God Of War 3 er ren singelplayer, så en coop del ville jeg ikke hatt for bekostning av dårligere grafikk. Er ikke sikker på det skjer men fleste tilfeller så skjer det. Viss PS3 er ikke kraftigere en 360, men da har Sony et snøskred av 1-party studioer som presser det de kan med PS3. Og flere prakteksempler har jeg fått sett ;)

 

At PS3 er noe kraftigere enn 360 er vel ikke aa benekte, men en god PC i dag allikevel er langt kraftigere enn en PS3. Det er dagens konsollgenerasjon som holder teknologien tilbake, ikke en enkelt konsoll.

Mjæh... Sterkere CPU, svakere skjermkort, lik minnemengde totalt sett "PS3 system 256MB + gpu på 256MB vs X360 512MB delt". PS3 hadde nok kommet bedre ut syntetisk, men man kan spekulere i teoretisk output en god del. Sluttresultatet på de to blir ikke så ulikt. I starten virket det som om X360 hadde et lite grafisk fortrinn, men forskjellene synes forsvinnende små nå om dagen.

 

Når noen sier at konsollene var utdatert da de kom er jeg delvis enig. X360 hadde fine specs for prisen da den kom i 2005. At PS3 kom med RSX-brikken året etter, med skyhøy prislapp var helt bak mål. Skjønner ikke hvilke ambisjoner Sony hadde når de øste så mye penger inn i Cell og forsømte GPU så enormt. Nå skal jeg ikke generalisere for mye, men av erfaring virker det på min PC som om CPU lettere blir en flaskehals i strategispill (Supreme Commander: FA, World in Conflict o.l.) De fleste "enkle" spill av typen shooters, bilspill o.l. pleier å gå greit fordi jeg har et sterkt skjermkort (merket tydelige forksjeller i ytelsesøkning etter bytte av skjermkort fra spill til spill). Skulle ikke forundre meg (gjetning) om de fleste konsollspill var av typen som var mer GPU-avhengige, noe som gjør Cell/RSX til et enda snodigere valg. Også kostnad også tatt i betraktning virker dette som et sært valg. - Jaja, dette ble mye babling og synsing!

 

Når noen sier vi ikke trenger bedre grafikk, ser jeg argumentet. Gameplay er viktigst, men hvorfor si nei takk til grafikk når man kan få i pose og sekk?

Lenke til kommentar

Dagens konsoller kan forsatt gi mange gode spill!

 

Absolutt! Jeg er ikke av dem som hater konsoller og mener at spillmediet er fortapt, jeg koser meg med baade PC- og konsollspill hele tiden (selv om jeg skal innroemme at det gaar mest i PC).

 

Jeg skal ikke prøve og frelse grafikkfreaks over til min verden, hvor grafikken som er i dag holder plenty og storspillene gjør dumme feil som ikke har med andre begrensinger enn lommeboken å gjøre. For mange tanker i en for liten hjerne til å fortsette, I gief.

 

Jeg er helt enig i at vi ikke kan skylde paa grafikken naar det kommer dagens spillmedie, som er preget av at alle stortitlene har marginale forskjeller som skiller de fra hverandre. Indietitler er ofte nyskapende og interessante, men det er sjeldent vi ser virkelig store prosjekter som proever noe helt nytt.

 

Poenget er vel at grafikk og nytenking ikke gaar side om side; den ene biten kan staa helt stille mens den andre har en formidabel utvikling. Om vi faar enormt bedre grafikk vil det tvilsomt verken skade eller forbedre kvaliteten paa spill sett over ett. Det gaar altsaa an aa uttrykke sin misnoeye over at konsollene holder igjen teknologien i denne traaden samtidig som at man er baade fornoeyd og misfornoeyd over spillmediet i dag.

 

 

(Ser foroevrig at jeg har formulert meg ganske daarlig, er paa Gran Canaria og har ikke saa mye tid, saa jeg haaper at jeg har gjort meg forstaatt!)

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Ikke glem at mer maskinkraft automatisk betyr bedre grafikk... Det gir oss også bedre AI (kan ikke si nei takk til det), bedre mulighet for co-op (må tenke på at når 2-4 stykker spiller på samme konsoll, så rendres grafikken 2-4 ganger) og mer realistisk fysikk/lyd... Grafikk er gjerne det som trekkes oftest fram fordi det er det som er mest synlig, men det ER flere fordeler med kraftigere maskinvare enn kun grafikk...

Lenke til kommentar

Det er derfor de burde lage PC exlusive av mange spill

 

Ja, for å ha null profitt. Lurt!

CD Project Red vil gjerne ha et ord med deg. Og jeg tror Creative Assembly også ville være med. Hmmm. Og Blizzard også ja. Merkelig det der. For ikke å snakke om Bohemia Interactive. Neimen. Er det enda flere? Oi, Valve var også med, og Relic Entertainment. Joda, mange utviklere her gidt. Og det finnes nok av utgivere som er villige til å satse på PC-spill. Så kan folk være så snill og ikke dra frem denne utfunderte påstanden om at det ikke er mulig å tjene penger på PC-eksklusive spill? Takk på forhånd.

 

CD Projekt Red lager Witcher 2 til konsoll. Creative Assembly har flere konsollspill under beltet. Blizzard er i en spesiell situasjon siden det er et MMO de tjener definitivt mest penger på. Valve lager spillene sine til alle konsoller nå. Relic er straks klar for å gi ut Space Marine på alle konsoller.

Her hadde du jo virkelig mange gode eksempler.

 

Det er en grunn til at så godt som alle som ønsker å selge spillene sine gir dem ut på konsoll og PC. For noen kan kanskje ikke visjonen de har bli utført uten knalldyrt PC-utstyr, og da holder de seg til PC, og taper gjerne penger på det.

 

Selv om et spill selger en million kopier på PC, er det langt ifra sikkert at de tjener inn utviklingskostnadene og for ikke å snakke om PR-kampanjen sin.

Når det er sagt er det ytterst få PC-ekslusive spill som selger en million, eller en halv million for den saks skyld. De som gjør det er enten MMOer, eller spill fra de største utviklerne, som for eksempel Valve eller Blizzard.

 

Se for eksempel på Dragon Age: Origins. Det var et spill laget for PC først og fremst, likevel solgte det langt bedre på konsoll, såpass mye bedre at Bioware valge å gjøre konsollversjonen hovedfokuset i oppfølgeren.

 

Er jo ingen hemmelighet at man tjener bedre om man gir ut et spill på flere platformer, og det må jeg si at jeg trodde alle kunne forstå. Den gang ei, ser det ut som.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...