Gå til innhold

– Konsoller begrenser oss! (PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Har leeeeenge lurt på hva resultatene hadde vært hvis en eller annen utvikler åpnet lommeboken og lagde ett spill(tech demo?) designet kun for det beste som er ute av PC hardware og tvinge ut hver lille dråpe av ytelse de kan få. Slik som de har gjort med PS3, Wii og Xbox360.

 

Unreal Engine 3... Ihvertfall den siste tech-demoen deres er ganske vannvittig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, Ubisoft burde ta en titt på dagens PC-maskinvare. Massevis av minne og kraftige fire- og sekskjerners-prosessorer med mye cache og annet snaks. Men såklart, i disse tider, er vist pc-en en for usikker platform, og det er jo ikke mulig å lage blockbuster-spill eksklusivt til denne platformen. Vi ser jo hvordan utviklere som Crytek, CD Projekt med flere stadig feiler ... Oh wait ... Mange pc.eksklusive som oppnår stor suksess, og digital distribusjon på vei opp? Hva er dette for noe.

 

For all del. Jeg kan forstå at store utgivere som Ubisoft ser seg nødt til å støtte seg på sikre platformer hvor de kan gi ut sikre og forutsigbare spill. Og det er kanskje enklere for utgivere å gi ut spill på en platform med fast maskinvare som kan læres enklere. Men synes fortsatt at det er synd at så få utviklere/utgivere faktisk gidder å bruke den fantastiske maskinvaren som finnes i dagens datamaskiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er derfor de burde lage PC exlusive av mange spill

 

Ja, for å ha null profitt. Lurt!

CD Project Red vil gjerne ha et ord med deg. Og jeg tror Creative Assembly også ville være med. Hmmm. Og Blizzard også ja. Merkelig det der. For ikke å snakke om Bohemia Interactive. Neimen. Er det enda flere? Oi, Valve var også med, og Relic Entertainment. Joda, mange utviklere her gidt. Og det finnes nok av utgivere som er villige til å satse på PC-spill. Så kan folk være så snill og ikke dra frem denne utfunderte påstanden om at det ikke er mulig å tjene penger på PC-eksklusive spill? Takk på forhånd.

 

Og hva angår OS-overhead. Vel, selv på Windows er denne marginal. Spesielt ved kraftigere PC-er. Med mindre noe svake Core i7 920 2,66 Ghz med fire kjerner, brukes bare rundt 10% av CPU ved lett surfing, og da bruker Firefox mesteparten av det. Om jeg stenger ned Firefox ville nok CPU være minimalt belastet. Og hva minnebruk angår, så har Windows 7 et naturlig høyt minneforbruk fordi den cacher så mye informasjon som den tror det kan være lurt å lage. Dette skyldes naturlig nok at det går raskere å hente frem igjen informasjon fra ram kontra en harddisk, og at applikasjoner og OS virker mer responsivt ved å cache mye informasjon til minnet. Om man starter en minne-krevende applikasjon kan Windows 7 enkelt frigjøre minne til denne applikasjonen. Så OS-et i seg selv bruker ikke veldig mye minne (relativt marginale mengder det er snakk om, rundt 200MB ifølge en internett-side jeg så), og med mindre man kjører et tonn av bakgrunnsapplikasjoner med veldig høyt minneforbruk, så vil overhead være minimal! Min maskin har for eksempel 6GB minne, og det er mer enn nok til et spill. Heck, Dragon Age 1 var jo låst til å kjøre på maksimum 2GB minne. Så tror ikke dette minneoverheadet er noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En PC har tusenvis av forskjellige mulige komponenter, mens en konsoll bare har samme enheter. Dermed kan man optimalisere spillene på svak hardware, slik at man får den grafikken som f.eks. finnes i Uncharted 2, som fortsatt slår de fleste PC spill på grafikk.

 

Iogmed at "de fleste PC-spill" er fra før 2008, og selv etter det er det mest indie-spill av ymse sort, så har du teknisk sett rett, at det slår moderne AAA-titler derimot? I don't think so.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis et konsollspill slår et forholdsvis høybudsjett pc-spill på det grafiske, skyldes det enkelt nok at grafikken ikke har vært prioritert i spillet. For eksempel når det gjelder Starcraft 2 var ikke akkurat grafikken videre avansert for sin tid, tross et stort budsjett og høye forventninger. Nei, Blizzard ønsket å lage et konkurranse-fokusert spill som kunne kjøre på mange pc-oppsett og være mest mulig tilgjengelig for å skape et solid og godt online-miljø.

 

På den andre siden finner man PC-spill med grafikk konsoll-spillere kun kan drømme om. Et eksempel her er The Witcher 2, som ser uvirkelig pent ut på maks grafikk-settings. Alt av grafiske elementer er top notch, fra lyssettinger, til teksturoppløsninger, polygon-count er høy, skygge-effekter er gode, vannet ser ufattelig pent ut etc etc. Nå skal The Witcher 2 portes til Xbox 360, men selv med en god porsjon optimalisering, vil ikke spillet kunne se like bra ut som sin pc-storebror gjør på gode datamaskiner.

 

Det er rett og slett ikke mulig å benekte det faktum at PC-spill som idag utvikles i hovedsak for PC kjører ifra konsoll-spillene på det tekniske. Bare se på Battlefield 3. Ikke bare får man nesten 3 ganger så mange spillere per server, en får også muligheten for større brett, bedre grafikk etc etc. Når neste generasjon med konsoller kommer, kommer nok den teknologiske kløften til å smalnes veldig, før den sakte men sikkert utvides år for år. På den positive siden vil kanskje pc-versjonen multiplatform-spill kanskje endelig ta bruk av den kraftige maskinvaren som finnes på markedet, når de nye konsollene kommer. ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser mange idioter her som sier at eksklusive pc spill gir 1/10 profitt eller 0 proiff. Hva slags vås er dette? Han som lagde minecraft har blitt rik og startet eget selskap. Og nå skal snart minecraft over til konsoll også.

Sjekk også ut project zomboid, de kommer til å bli rike snart de og. vel fortjent. Trenger ikke ha heftig grafikk for å lage bra spill. Bra gameplay og innhold er viktigere.

Lenke til kommentar

Det er absolutt på tide med neste konsollgenerasjon, sett fra en PC-spillers synspunkt :)

Kommentarer som at "PS3 har masse å gå på" faller på sin egen urimelighet når omtrent hvert eneste moderne spill må rendres i sub-HD-oppløsning og oppskaleres til 720p eller 1080p på PS3 og Xbox.

 

Selv sitter jeg på forrige generasjons skjermkort, som ikke en gang er toppmodellen (GTX470), og kjører alle spill glatt på 1920x1200. Da er det noe galt :)

 

Jeg husker fremdeles Half Life 1-dagene, da jeg kjørte på 512x384, og det fremdeles hakket i actionsekvensene ;)

Endret av ovrebekk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er bare latterlig.

spillemarkede ville ha kolapsett hvis man skulle lage spill til den nyeste teknologien hele tiden.

hva er det egentlig ubisoft klager for. de selger jo mest på konsoll.

+ at man må jo se på resultatet til forbrukerne og. hvis produsentene skal lage spill til siste teknologi blir det dyrt for oss siden vi hele tiden må oppgradere eget utstyr.

Lenke til kommentar

Det er absolutt på tide med neste konsollgenerasjon, sett fra en PC-spillers synspunkt :)

Kommentarer som at "PS3 har masse å gå på" faller på sin egen urimelighet når omtrent hvert eneste moderne spill må rendres i sub-HD-oppløsning og oppskaleres til 720p eller 1080p på PS3 og Xbox.

 

Selv sitter jeg på forrige generasjons skjermkort, som ikke en gang er toppmodellen (GTX470), og kjører alle spill glatt på 1920x1200. Da er det noe galt :)

 

Jeg husker fremdeles Half Life 1-dagene, da jeg kjørte på 512x384, og det fremdeles hakket i actionsekvensene ;)

 

men man må tenke på at hvis spillutviklere får muligheten til å utvikle spill, med det nyeste av det nyeste kommer de altid til å ligge helt likt med ditt siste kjøp eller ligge lit i forkjøpet:P

Lenke til kommentar

Dette er bare latterlig.

spillemarkede ville ha kolapsett hvis man skulle lage spill til den nyeste teknologien hele tiden.

hva er det egentlig ubisoft klager for. de selger jo mest på konsoll.

+ at man må jo se på resultatet til forbrukerne og. hvis produsentene skal lage spill til siste teknologi blir det dyrt for oss siden vi hele tiden må oppgradere eget utstyr.

Hvis ikke utviklere utvikler spill på ny teknologi, vil den teknologiske utviklingen innen spillmediet stagnere. Det er utviklere som tar ibruk den nyeste teknologien som driver utviklingen av ny maskinvare for spill-pcer og konsoller fremover. Uten denne satstingen, ville det ikke være noe poeng i å utvikle ny og svært mye bedre maskinvare, fordi dagens konsoller og spill-pcer alt klarer å kjøre alle spillene som kommer mer enn bra nok.

 

Det er på grunn av spill som Battlefield 3 og The Witcher 2 at folk kjøper seg ny maskinvare, fordi den gamle pcen rett og slett ikke holder mål. Nye spill som tar ibruk ny teknologi er maskinvare-produsentens største kort når det gjelder å få forbrukerne til å investere i nye teknologier. Jeg er forsåvidt enig i at ikke alle utviklere trenger å ligge helt i den teknologiske fronten. Men det må finnes noen utviklere som kan innovere i nyskapende spillteknologier, slik at maskinvare-utviklingen også kan gå videre.

Lenke til kommentar

Atte, det grafiske hevet man får med spill på pc kontra konsoll, er ikke i nærheten av nok til at jeg innrømmer at konsollvare må oppdateres. Det spiller nada svisj rolle. Vet ikke hvorfor dere spiller spill, men jeg spiller for å ha det gøy! Da spiller det liten rolle om vannet i The Witcher 2 ser mer realistisk ut enn vannet i Fable 3, når jeg ikke ser noe galt med vannet mens jeg spiller Fable. Det jeg ikke tenkte på før jeg leste dette, var begrensinger innen kunstig intelligens. Fordi jeg ser at mange spill på konsoll skaper stor variasjon i i NPC's å fortsatt klarer og henge med rent grafisk med andre spille som IKKE har like stor variasjon.

 

Kjøper ikke dette de sier med begrensinger, det tolker jeg som at Ubisoft nå har tatt AC serien til et nivå som ikke kan overgås, at AC ikke kan bli bedre. Konsollen min blir flittig brukt, mye på grunn av sosial omgang, mye på grunn av at det er jævlig chill. Blir ikke det samme om jeg kobler stick til pc, noe jeg ikke gjør uanz, fordi pc=aswd. Har gaming pc også! Ikke fordi jeg bryr meg om vannet i The Witcher 2, men fordi jeg må holde ok tritt med online spillene mine. Føles veldig deilig med en god pc. Men det eg sku sei, konsollene er klar til og ta imot en halv million titler til. For min del må de bare utsette de nye en del år.

Lenke til kommentar

^Poenget er vel mye det at dersom vi ikke hadde hatt konsoller i det hele tatt, hadde grafikken i dag generelt vaert mye bedre. Og det gaar ikke bare paa grafikk, men ogsaa AI som det skrives om i artikkelen. Naa er ikke jeg en ekspert paa emnet, men at konsoller hindrer teknologien i aa gjoere jevne, solide framskritt er det vel liten tvil om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...