zulo Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Hvor langt pleier dere å strekke dere når dere skal kjøpe bruktbil, for å finne ut av servicehistorikk osv? Driver og ser på en bruktbil som er så å si strøken 2007 modell. Det jeg reagerer på er at den selges litt billigere enn alle andre og den har stått en stund. En annen ting er at den selges ikke hos merkeforhandler men en annen bilforhandler, mens de påstår alle servicer er tatt hos merkeforhandler(Toyota). Forhandleren som selger den sier den skal til Toyota og regreig skal skiftes før den leveres ut til eventuell kjøper. Burde jeg kontakte /kan jeg kontakte Toyota for å høre om historikken til bilen selv om det ikke er de som selger den? Men de har jo historikken dens.. er dette uakseptabelt? Lenke til kommentar
InnFjording Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 (endret) Eg er personlig veldig ukritisk når det kjem til bil, men no kjøper eg stortsett bil til under 20 000 så eg anntar eg heller er unntaket ein regelen. Men noken praktiske ting som eg likar å sjekker er: At bilen startar uten noken problem At det ikkje er noko teikn til lekasje der bilen har stått (olje/bensinflekkar) At det ikkje er rust i kanalar ( berre bøye seg ned å sjekke ) At det ikkje er nokre lydar som indikerer at noke held på å ryke, og heller ingen varsellampar som lyser. Under prøvekøyring so sjekker eg at bremser, clutch og gir fungerer uten problem og at bilen akselererer jamt (ingen hopping framover) Og for å svare på spørsmålet ditt so er det ikkje urimelig å be Toyota om service historikk. Om eg skulle solgt bilen så hadde eg mest truleg sett på dette som ein positiv ting fordi det gjer inntrykk av at du har lyst på bilen og kjem til å ta vare på den ^^ Håper dette besvarer dine spørsmål Endret 7. juli 2011 av InnFjording Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Det er ikke import-bil da? Lenke til kommentar
zulo Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2011 Det er ikke import-bil da? Er registrert i norge, hilux 2006/7 Lenke til kommentar
festen Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 (endret) Det er viktig å sjekke den og snakke med den forrige eieren for å finne ut om det har vært en arbeidsbil, men se også på bilen og prøvekjør den. Er du ikke kompetent nok, prøv å få noen andre til å gjøre det. Det hjelper med litt polvarer, når du eier bilen eier du på en måte historikken, men før det kan det behøves litt godvilje. Kjenn på slark i dører, slitasje på bremsepedal, steinsprut i front og lykteglass, nyanser i lakk og karosseriavstander. Ikke stol utelukkende på historikk. Hvis forhandleren har mistanke om at kilometertelleren har vært utkoblet vil de som regel, kundebehandleren hos verkstedet vite om det, spør de rett ut om de tror det stemmer, ikke bare spør om hva den har slags historikk. De holder oversikt på grunn av hensynet til garanti, osv. En slik mistanke kan også gi utslag i at de ikke gidder å notere ned en nøyaktig kilometerstand, men bare avrundete tall. En bil jeg sjekket hadde gått 20 tusen kilometer på et par mnd, men bare ca. 50 tusen i året og hadde en eier. Sånne ting kan du ringe tidligere eier og spørre om. En slik bil, eller en med skade vil virke billig, men egentlig er den dyr. Endret 10. juli 2011 av festen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå