magicgunnar Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Jeg leter etter en bærbar med 13"-14" skjerm, helst under 2 kg og stillegående. For å få rask oppstart og lang batterilevetid vil jeg gjerne ha en med SSD-disk. Samsung 900X3A til 13 lapper ser jo bra ut, men hadde det vært mulig for meg å kjøpe en egenkomponert pc med litt lavere ytelse til det halve eller noe slikt? Så det jeg lurer på er hvor jeg eventuelt bør kjøpe en egenkomponert pc, og hvilke fordeler og ulemper dette vil gi kontra å kjøpe en som ikke er egenkomponert. Lenke til kommentar
InnFjording Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Multicom har det alternativet at du kan egenkomponere deira pcar. Denne PCen kan har dette alternativet. Eg har hatt lite erfaring med Multicom sine bærbare men for nokre år sidan hadde desse etter mi erfaring ein tendens til å overopphete seg. Eg er usikker på om dette er tilfellet fremdeles, så det utsagnet får du ta med ei klype salt . Den PCen som eg linka til tidlegare burde passe til ein del, men ein del ting som så må være obs på: Den har ikkje optisk stasjon Den har ikkje trådlaus "n" støtte Og eg veit ikkje kafor grafikkprosessor som den brukar Eg veit ikkje om noken andre ein multicom som har alternativet å konfigurere bærbare, men der er sikkert mange andre. Eg veit heller ikkje kva denne pcen skal brukast til så eg kan ikkje finne ein som kan konfigurerast til dine behov. Håpar dette besvarer spørsmålet ditt ^^ Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Multicom sin 13,3'' har bare en fordel, og det er prisen. Utenom det er det særdeles svake greier, med generasjon før forrige generasjons CPU og hovedkort. @magicgunnar: Det begynner ellers å komme langt flere alternativer med ca 13'' skjerm og vekt under 2 kg. Og antallet kommer til å øke. F.eks. Acer Aspire TimelineX 3830T 13.3"HD LED til ca 7 000 kr. Har SSD. Lenovo ThinkPad Edge 0217-3BG - 1,33GHz DC 4GB 500GB 13 til ca 5 000 kr. Personlig vil jeg i dag anbefale å kjøpe med Sandy Brigde CPU/brikkesett. Dog har også på vei noen modeller med AMD sine nyeste CPU-er for bærbare. Her har du en link til de som er lansert av PC-er under 2 kg med Sandy Brigde. Pris fra 5 300 kr og oppover. Nok å ta av ser du, selv om alle variantene ikke finnes i butikkene. Samsungen er ellers bra valg, med 1,3 kg og SSD er faktisk ikke under 13 000 kr en håpløs pris. Eller for å si det helt korrekt, det finnes ikke noe rimeligere som veier så lite og samtidig har så god ytelse. Har den selv under vurdering som ny bærbar. Grunnen til at jeg ennå ikke har bestemt meg er at 1366 x 768 er litt for lite skjermoppløsning for meg. Vil helst ha 1600 x 900. Du finner nok ikke egenkomponært bærbar som har reell mulighet til å konkurrere. Slike små/lette bærbare krever nesten spesialtilpasning pr modell, og da er det ikke lett å lage en generisk modell. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Litt mer oversiktlig liste: http://forum.notebookreview.com/7585042-post4052.html Der kan du se vekt, tykkelse, skjermkort på noen og hvilken type skjerm. Er på utkikk etter noe lignende selv, men vil ha 900p i høyden. Ikke lett å finne noe da. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 7. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2011 Takk for mange gode svar! Acer Aspire TimelineX 3830T 13.3"HD LED til ca 7 000 kr. Har SSD. Den Aceren var slett ikke dum! Men jeg ser at Samsungen er en halvkilo lettere. Hvis man setter de to opp mot hverandre, hvor mye bedre er egentlig Samsungen? Jeg skal hovedsakelig bruke pcen til skriving, men den må kunne brukes til presentasjoner og videoavspillinger på prosjektør. Det gjør ikke noe hvis jeg kan drive med litt enkel videoredigering, spille litt og programmere litt. Lyssterk skjerm, stillegående, robust, vekt, batterikapasitet er vel kanskje de kriteriene jeg går etter i den rekkefølgen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 (endret) Hvis man setter de to opp mot hverandre, hvor mye bedre er egentlig Samsungen? De er vel egentlig ganske like. Samsung har en i5 ULV (bruker mindre strøm), Acer har en vanlig i3. Disse ser ut til å være ca. like gode, kanskje Acer er har litt bedre CPU. RAM, SSD og GPU ser ut til å være ganske likt. Det andre får du lese noen tester om, f.eks her. Begge vil fungere fint til ditt bruk. Litt usikker på om jeg ville betalt 6000,- mer, men så er jo Acer nesten dobbelt så tykk. Endret 7. juli 2011 av Slettet-p4PIYwb6 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Er på utkikk etter noe lignende selv, men vil ha 900p i høyden. Ikke lett å finne noe da. Nei, det er det dårlig med. Derfor har jeg fremdeles min gamle Lenovo Thinkpad T60 14'' 1400 x 1050. Under 2 kg er det bare Sony, Dell, Lenovo, Apple som har noe med så bra oppløsning på skjermen. Prisen er også deretter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 (endret) Under 2 kg er det bare Sony, Dell, Lenovo, Apple som har noe med så bra oppløsning på skjermen. Prisen er også deretter. Stemmer det desverre. Men hvilken Dell har den oppløsningen under 2kg? E6420 veier 2.3kg. Toshiba R840 er også en under 2kg. edit: Stemmer visst det ja, 2.04kg. Men det er uten cd-rom eller noe annet i den porten og det minste batteriet. Endret 7. juli 2011 av Slettet-p4PIYwb6 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Under 2 kg er det bare Sony, Dell, Lenovo, Apple som har noe med så bra oppløsning på skjermen. Prisen er også deretter. Stemmer det desverre. Men hvilken Dell har den oppløsningen under 2kg? E6420 veier 2.3kg. Toshiba R840 er også en under 2kg. E5420 veier akkurat 2 kg i henhold til hva jeg kan lese av specs. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 Etter å ha lest denne testen tror jeg ikke Samsungen er noe for meg. Men Aceren er fortsatt rimelig fristende. Har ikke klart å finne noe med sandybridge og ssd-disk til under 9500,- Noen som vet om noe sånt er på vei? Liker veldig godt at sandybridge er strømgjerrig og derfor sikkert får lavere varmeutvikling. Men ssd-disk gjør jo også maskinen mye raskere. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Etter å ha lest denne testen tror jeg ikke Samsungen er noe for meg. Men Aceren er fortsatt rimelig fristende. Har ikke klart å finne noe med sandybridge og ssd-disk til under 9500,- Noen som vet om noe sånt er på vei? Liker veldig godt at sandybridge er strømgjerrig og derfor sikkert får lavere varmeutvikling. Men ssd-disk gjør jo også maskinen mye raskere. Aceren er Sandy Bridge - men har i3 og ikke i5/i7 CPU. Den har også SSD-disk. Alt med HM65 brikkesett og firesifret CPU-kode er Sandy Brigde. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 Aceren er Sandy Bridge - men har i3 og ikke i5/i7 CPU. Den har også SSD-disk. Alt med HM65 brikkesett og firesifret CPU-kode er Sandy Brigde. Aha, da tror jeg kanskje jeg går for den Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Kjøper du på nettet har du jo også 14 dagers angrerett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå