Gå til innhold

Bilderedigering for dummies?

Anbefalte innlegg

Hva ville det såfall være?

Jeg forventer av meg selv at jeg skal få til kule effekter på bilder allerede etter en halv times bruk, og gir opp hvis jeg ikke får det til.

Vil da gjerne vite om et veldig enkelt program som gir gode resultater uten timesvis med tutorials først?

.........også, knappen "AUTOFIX" - er det gitt at denne gir gode forbedringer på et bilde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går fort å redigere bilder, men du må lære deg programmet først. Det tar gjerne mer enn fem minutter.

Det er dog verdt det.

.........også, knappen "AUTOFIX" - er det gitt at denne gir gode forbedringer på et bilde?

Nei.

Lenke til kommentar

Har Adobe Photoshop elements, men aner jo ikke hva jeg skal gjøre med det, eller kan gjøre med det.

Lastet ned en prøveversjon av CNX2, og det virket bittelitt lettere sånn ved første øyekast.

Men kanskje like greit å lære seg å bruke View NX først hvis det kan brukes til noe?

Endret av Thlian
Lenke til kommentar

Jeg har brukt photoshop elements en del. Og kan anbefale følgende oppskrift.

Jeg har ikke PSE for hånden og kan dermed ikke henvise til menyvalg osv...

1. Sjekk komposisjon og rett horisont.

Hvis bildet er skjevt, så bør du rette det opp; det er også mulig at bildet bør beskjæres litt for å stramme det opp.

2. Sjekk eksponering.

Er bildet for mørkt eller for lyst? Kontroller å justerere er levels (nivåer), brightness, contrast, highlight og shadows.

3. Farger.

Det er mulig at du ønsker å øke eller redusere fargemetningen. Det fikses ved å skru på saturation.

4. Lagre.

Når du er fornøyd med resultatet, så husk å lagre bildet.

5. Publisere på internett.

Før du skal legge ut bildet, så bør redusere størresle til ca 1200 piksler på lengste side, og foreta en diskre oppskarpning. Husk å lagre med nytt navn slik at du ikke overskriver den store utgaven.

6. Utskrift.

For utskrift, så må du finne ut hvor stort bilde du skal skrive ut, og endre størrelse på bilde i forhold til det. Husk å skarpe opp bildet - her kan du ta i litt mer.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt photoshop elements en del. Og kan anbefale følgende oppskrift.

Jeg har ikke PSE for hånden og kan dermed ikke henvise til menyvalg osv...

1. Sjekk komposisjon og rett horisont.

Hvis bildet er skjevt, så bør du rette det opp; det er også mulig at bildet bør beskjæres litt for å stramme det opp.

2. Sjekk eksponering.

Er bildet for mørkt eller for lyst? Kontroller å justerere er levels (nivåer), brightness, contrast, highlight og shadows.

3. Farger.

Det er mulig at du ønsker å øke eller redusere fargemetningen. Det fikses ved å skru på saturation.

4. Lagre.

Når du er fornøyd med resultatet, så husk å lagre bildet.

5. Publisere på internett.

Før du skal legge ut bildet, så bør redusere størresle til ca 1200 piksler på lengste side, og foreta en diskre oppskarpning. Husk å lagre med nytt navn slik at du ikke overskriver den store utgaven.

6. Utskrift.

For utskrift, så må du finne ut hvor stort bilde du skal skrive ut, og endre størrelse på bilde i forhold til det. Husk å skarpe opp bildet - her kan du ta i litt mer.

Endringer på dette er vel etter hva som øya behager? Vil histogrammet fortelle noe om hva som er riktig eller ikke, eller går det heller på personlige preferanser?

(....prøvde å "skjære" ut meg selv i et bilde her om dagen, det så vel IKKE akkurat bra ut, kantete, ujevnt og med masse masse av original bakgrunn ;))

Lenke til kommentar

Endringer på dette er vel etter hva som øya behager? Vil histogrammet fortelle noe om hva som er riktig eller ikke, eller går det heller på personlige preferanser?

Det lønner seg å se på histogrammet, særlig når du jobber med nivåer.

(....prøvde å "skjære" ut meg selv i et bilde her om dagen, det så vel IKKE akkurat bra ut, kantete, ujevnt og med masse masse av original bakgrunn ;))

Det er en av de mer avanserte tingene; og for å få lære de tingene, så kan være lurt å studere litt tuorials på nettet; eller kjøpe en bok om avansert bruk av PS Elements.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...