Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjapt internett til deg som ikkje kan få ADSL

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjapt internett til deg som ikkje kan få ADSL etc.

Nå har eg testa ut internet gjennom parabolen, og blei faktisk meget positivt overraska! Download farta låg på 90-95 kbyte/s heile tida.

Ikkje var det vansklig og sette opp heller. Installerte eit program, la inn ein proxy server, la til ein pid i dataservice prgorammet til dvb kortet og det var alt!

Men det er jo seff eit par bakdeler med tjenesta.

1. Det kan aldri brukes til og spele online ( det har eg ikkje testa ,men det vil ikkej gå med tanke på at det tek eit sekund og sende opp til satelitten minst, så skal det ned igjen)

2. Du har kun 1 gbyte med garantert 768 kbit speed ( seff kjem det ann på kor mykje servern du laster ned fra kan levere.

3. Du trenger isdn eller modem oppkobling. (bruk tiscali!, billigst)

Men det som er litt positivt er at man kan forsette og surfe på parabolsaken sjølv etter du har lasta ned 1 gigabit, men da får du ikkje garantert 768 kbit vis servern du laster ned fra kan levere det.

After you reach your 1 GB limit, you can continue to use EOL FastSurf freely, but because of bandwidth limitations we can only provide "Best-Effort" service in this case.

You have the option to purchase an Europe Online FastSurf 5 GB Add-On Pack here. This package extends your EOL FastSurf volume by 5 GB to be used anytime during your annual subscription, and automatically enables you to start enjoying full-speed downloads and browsing again.

Du kan mekke det til slik at du kan laste ned fra IRC også (DCC-GET) Http og FTP fønker jo seff!

Bilde av ein nedlasting eg hadde i kveld. Lasta ned nye filmen om HalfLife 2. Det tok ca 20 minutter på 100 mb.

satelitt.jpg

Vis du vil lese meir om tjenesta så kan du sjekke www.europeonline.com

Der står også priser. Eg betalte 99 euro for 1 år med tjenesta.

Du har også 1 gbyte file fetch. (+ sharing av filezones, du kan få masse filer ned ja!)

EDIT:

Tok og lasta ned freebsd... 2.5 mbit er vel bra på ei linje som maks skal vera 768 kbit?

eol-gone-crazy.jpg

Og ja, eg har brukt opp min 1 gigabyte nedlasting...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det virker som et flott alternativ til de som bor litt "i ødemarka" og ikke kan få adsl, sdsl ol.

var jo bare en stor ulempe at det blir dårlig til online spilling, går sikkert ok til real time strategy spill som warcraft og command & conquer, men FPS spill som quake og counter-strike der du trenger en stødig ping uten lag blir det som modem eller værre pga. send > response time på 1 sec.

Lenke til kommentar
Siden når begynte parabolantenner å "sende" til satelitter da? :lol: Kanskje en grunn til at du må ha modem/isdn-forbindelse eller hur?

Teskje-versjon: En parabolantenne er en passiv mottaker, og kun det!

Tiscali leverer to-veis sattelittforbindelse, og den sender til satelitten med antennen.

Lenke til kommentar

Tiscali leverer to-veis sattelittforbindelse, og den sender til satelitten med antennen.

Hva er TiscaliSat?

TiscaliSat er en toveis-, always -on Internett bredbåndstilkobling via satellitt. TiscaliSat er tilgjengelig i områder der andre bredbåndsalternativ savnes.

Toveis kommunikasjon

Med TiscaliSat kan du surfe og snakke i telefonen samtidig ettersom en parabol benyttes til både mottak og sending av Internett-trafikk. Du behøver altså ikke å benytte telenettet.

Fast oppkobling til fast pris

I stand corrected... Dette viste jeg ikke var tilgjengelig for menigmannen i gata. Takk for rettelsen!

Lenke til kommentar

I stand corrected... Dette viste jeg ikke var tilgjengelig for menigmannen i gata. Takk for rettelsen!

Av forståelige årsaker er prisen på dette her i landet rimelig stivt priset.

I Sverige er samme løsning mye billigere men der er det jo et helt annet marked enn her.

Lenke til kommentar

Av forståelige årsaker er prisen på dette her i landet rimelig stivt priset.

I Sverige er samme løsning mye billigere men der er det jo et helt annet marked enn her.

Sjekker man europeonline.com finner en ut at de også leverer skybooster.til en rimeligere pris en Tiscali.Den bruker bare anntenna.(Da blr vel ikke anntenna passiv lenger eller hva?)

Lenke til kommentar
Hei!

Kjapt internett til deg som ikkje kan få ADSL etc.  

blablablabla

Vis du vil lese meir om tjenesta så kan du sjekke  www.europeonline.com

Der står også priser.  Eg betalte 99 euro for 1 år med tjenesta.  

Du har også 1 gbyte file fetch. (+ sharing av filezones, du kan få masse filer ned ja!)

bla bla bla ... du er klar over at den tjenesten ble lansert for MANGE ÅR siden? Det starta vel opp omtrent samtidig som CyberCity hadde "surf-så-mye-du-vil-på-isdn-for-600kr-mnd" greia si.

Lenke til kommentar

Jada, veit det.

Har hatt EOL lenge, men kun brukt FileFetch.

Men dei har lagt om prisinga på tjenesta no, fra tidsbasert til antall mb ein lastar ned. + at det ikkje kostar noke ekstra om ein lastar ned meir enn det som står der, einaste som kan skje er at ein får dårligare fart. Tjenesta har blitt mykje bedre i det siste.

Før var det ganske stiv pris på "DSL Speed surfing" som dei kalla det. No kallar dei det FastSurf. For dei som har EOL er det ingen grunn til og ikkje bruke opp den gigabyten. Eg skal sjekke kordan farten blir når eg har brukt opp 1 gbyte også.

Lenke til kommentar

Man betaler 99 euro pr år, da får du 1 gbyte og laste ned med 768 kbit fart (eller det servern kan levere) etter du har brukt opp kvota di vil farten sett ned (kanskje, spørs kor masse båndbreidde dei har ledig)

Ikkje noke pr mb nei, det var det FØR! men det er no endra, var i grunn derfor eg gadd og teste det, og derfor eg skreiv denne tråden.

Lenke til kommentar

Om ADSL koster deg 400 kroner måneden er break even ved 1 time og 12 minutt surfing daglig. Forutsetter en oppkobling hver dag på kveldstid til Telenorpriser, og ikke noe Internettabonnement. (0,59 for oppkobling og 0,14 øre per minutt.) Etableringskostnader er holdt utenfor.

Poenget er vel nettopp det at for 99 euro i året (70 kroner måneden) kan folk med ISDN eller analog telefon (pluss parabol-utstyr) få raskere nedlasting.

Ta også høyde for at gadget-faktoren er ekstremt høy...

MVH Audun

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...