Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen restarter segselv.


Anbefalte innlegg

Hei. Har akkurat satt sammen en ny pc, noe som gikk overraskende bra. Alt gikk helt fint, frem til rundt 1 time etter at jeg hadde satt den opp. Da restarta den seg automatisk, uten at jeg hadde gitt beskjed om det. Det samme skjer en halvtime etterpå. Og dette har skjedd nå sikkert rundt 6-7 ganger. Noen ganger lang tid mellom hverandre, og andre ganger relativt kort tid. Jeg har hørt at det kan være noen kabler som er kobla feil, men jeg har sjekka over et par ganger, og jeg tror da ikke det skal være noen feil. Noen forslag?

 

Ett spørsmål til. Spiller det noen rolle om du plugger harddisken (for eksempel), til en SATA 3 GB/s eller en SATA 6 GB/s? For jeg har egentlig ikke brydd meg om dette. Har bare kobla det opp i 6 GB/s. Tenkte det var det beste.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sporadisk restart er ofte tegn på feil i minne (oppsett) eller strømforsyning.

1. Sjekk at minnebrikkene sitter skikkelig

2. Sjekk at minnet får nok spenning i BIOS i henhold til minne-spesifikasjonene da noen hovedkort setter denne for lavt, evt prøv å gi minnet litt mer spenning.

3. Kjør en runde med memtest (http://www.memtest.org/) og la den gå over natta.

4. Sjekk spenningene maskiene får ser ok ut (kan bruke hwmonitor hvis du ikke har andre verktøy for dette allerede. Last zip-arkivet for din platform på høyre side: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html)

 

6Gbps kontr 3Gbps skal ikke utgjøre noen forskjell da de fungerer om hverandre.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Om det er et P67 eller Z68 hovedkort må du sannsynligvis endre 'Internal PLL Overvoltage' fra [Auto] i BIOS settings til [Disabled].

Har hatt akkurat samme problem og det var ikke noe komponentfeil som PSU/Minne/Cpu o.l som gjorde det.

 

Hadde som navnt samme 'feil' på en SandyBridge PC bygd for noen uker siden med Asus Z68-V-Pro.

Endret på - Ai Tweaker - Internal PLL Overvoltage endret fra [Auto] til [Disabled] (Enabled er kun nødvendig å benytte ved høy overklokking ).

Problem Solved ....

Lenke til kommentar

Om det er et P67 eller Z68 hovedkort må du sannsynligvis endre 'Internal PLL Overvoltage' fra [Auto] i BIOS settings til [Disabled].

Har hatt akkurat samme problem og det var ikke noe komponentfeil som PSU/Minne/Cpu o.l som gjorde det.

 

Hadde som navnt samme 'feil' på en SandyBridge PC bygd for noen uker siden med Asus Z68-V-Pro.

Endret på - Ai Tweaker - Internal PLL Overvoltage endret fra [Auto] til [Disabled] (Enabled er kun nødvendig å benytte ved høy overklokking ).

Problem Solved ....

 

Var inne på BIOS, men fant ikke denne "Internal PLL Overvoltage" som du snakka om. Jeg har et P8P67 hovedkort. Men nå ser det ut som at det er blitt fiksa :D Etter at jeg fulgte b-real sin link, og skrudde av auto-restart, så har den ikke restarta seg i det hele tatt i dag. Den har stått på i rundt 9 timer, så det ser ut som om alt er i orden! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...