Gå til innhold

Problemer med Ubuntu 11.04 (/m Unity) og to-skjermsoppsett

Anbefalte innlegg

Hei!

Min hovedmaskin er en litt sliten Dell bærbar med Ubuntu 11.04 og Unity kjørende. En stor del av tiden sitter maskinen på en docking med ekstern skjerm, mus, tastatur, disk osv. Dette har fungert ganske godt selv om innføringen av Unity gjorde oppsettet med ekstern skjerm litt tricky i starten, men nå ser det ut til å ha stabilisert seg.

Problemer oppstå dog da jeg koblet til en skjerm til. Jeg kjører nå to ganger 19", én på DVI og én på vga - rett og slett fordi det er de utgangene jeg har på dockingen min. Det er en HP, den opprinnelige, og en Samsung som ble lagt til. Har fått oppløsning og sånn til å fungere, men det er opplagt noe krøll fordi skrivebordet mitt vil ikke vises. På bildet under er vinduene på skjermen til venstre minimert, men det sitter igjen et slags "fantomavtrykk" av bildet istedet for å vise skrivebordet mitt. Det er også tydelig på Unity til venstre hvor ikonene jeg har ført musa over også har avtrykket. super+w fungerer også svært dårlig og hakker masse i noen sekunder før den stabiliserer seg i et salig kaos av "fantomavtrykk".

Noen som har noen tips til løsninger? :)

post-100512-0-93749700-1309986940_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring med unity er at det ikke er klart for vanlig bruk.. Det er noe av det mest ustabile jeg har vært borti på lenge, jeg har sjelden fått alt "fryst" på vanlig gnome 2. Men med unity kan det skje en 2-3 ganger i uken.(selv beryl som jeg brukte tilbake i 07 var mer stabilt, og det var nærmest alpha programvare.)

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Glemte at jeg med mer eller mindre jevne mellomrom blir kastet ut til login-screen.

Er enig i det du sier om Unity, men nå som jeg først har fått smaken vil jeg ikke tilbake til Gnome 2.32 shell. Vurderer å legge inn Gnome 3 med shell, men vet ikke om det blir mer stabilt. Dessuten er jeg såpass fornøyd med tankegangen til Ubuntu at jeg vil holde meg der tror jeg. 11.10 blir vel løsningen tenker jeg.

Setter dog pris på om noen har idéer :)

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke fått ekstern skjerm(er) til å fungere med Unity i 11.04. Blir bare svart skjerm, ustabilitet og generelt dårlig stemning. Så jeg holder meg til Gnome Classic inntil 11.10 kommer.

Dette er på Sandy Bridge-grafikk med DisplayPort- og VGA-utgang. Lenovo-maskin.

Lenke til kommentar

Jeg så hvem som hadde svart i tråden og var sikker på at det var forslaget som dukket opp :p

Er egentlig veldig fornøyd med Gnome generelt og nå også Unity. Kommer til å anskaffe ny maskin en gang etter Oneric så da antar jeg det er litt mer stabilt. Kommer da til å legge inn Gnome Shell, Unity og KDE parallelt for å teste (den jeg har nå tror jeg vil hikke litt med KDE, uten at jeg skal si noe for sikkert). Inntil da avventer jeg nok KDE ;)

Lenke til kommentar

Sorry, jeg har ikke hoppet på Unity bølgen ennå selv, så har ikke mye å bidra med der nå. KDE er stabilt, men xorg og enkelte skjermkortdrivere har fortsatt bugs. Prøv fra en USB-penn, kanskje du blir overrasket. Nå har jeg knotet med driver og bios bugs, og det sluker tid. Kan bli en stund til jeg får satt meg ned med Unity. Uansett hva du kjøper, sørg for Atheros trådløst, Intel stinker mer enn jeg ante, like før jeg setter dem i bås med Broadcom, deres drivere funker i det minste. Linus skulle aldri sluppet lukket firmware inn i kjernen, hvorfor faen lærer folk aldri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...