Gå til innhold

Nikon D7000 vs HDV video kamera

Anbefalte innlegg

Bildene flimrer for ingenting.

Hva er det du filmer som flimrer?

Rette linjer/mønster er et problem. Antar at det er moire? Eller hva det heter. Fikk også med en person som bar noe rødt i hånda, det røde hakket noe forferdelig. Jeg spiller dette av på en full hd flatskjerm, vet ikke om det har noe å si hva en spiller av på? Men den spiller av allt annet perfekt. Dette ble filmet i 1/5o sekund. f8, og sånn passe iso. Så hva som er galt da, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rette linjer/mønster er et problem. Antar at det er moire? Eller hva det heter. Fikk også med en person som bar noe rødt i hånda, det røde hakket noe forferdelig. Jeg spiller dette av på en full hd flatskjerm, vet ikke om det har noe å si hva en spiller av på? Men den spiller av allt annet perfekt. Dette ble filmet i 1/5o sekund. f8, og sånn passe iso. Så hva som er galt da, vet jeg ikke.

Du kan lett få moiré hvis det er fine mønstre.

At kanter på røde objektier oppleves som takkete er en klassiker - det var spesielt ille tidligere - se den såkalte "Chroma bug"'en. Det kommer av at farger samples på en annen måte enn lysstyrke - D7000 sampler 4:2:0 - se Wikipedia for mer informasjon.

Det er rett og slett komprimering for at filene ikke skal bli så sinnsykt store.

Det har også en del å si hva du spiller det av på - hvilken hardware og hvilken programvare - ikke alle er flinke nok til å takle den store mengden data eller riktig bildebehandling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...