Gå til innhold

Fotoutstyr til 450D

Anbefalte innlegg

Samboeren min har en Canon EOS 450D med kit objektiv (18-55mm) og ei telelinse, samt UV-filter, fjernutløser og stativ. Han har nå snart bursdag, og jeg har lyst til å kjøpe noe fotoutstyr til han, og har tenkt meg en makssum på ca. 3000kr. Hva vil dere anbefale?

Vurderer makroobjektiv 105mm, men tror kanskje jeg (og min 1100D) har mer glede av det enn han, hehe.

Hvilket vidvinkelobjektiv kan anbefales? (Men er redd det blir litt for likt telelinse?)

Fisheye ser jeg på som unødvendig, og han har heller ingen interesse av det.

Hva med polariseringsfilter? Kan noen fortelle litt om hvilken nytte det gjør, og hvilken type jeg bør kjøpe?

Og batterigrep? Hvilken nytte gjør det?

Blits?

Hva annet vil dere foreslå?

Takk så mye for hjelpen! :)

Endret av Audrine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vurderer makroobjektiv 105mm, men tror kanskje jeg (og min 1100D) har mer glede av det enn han, hehe.

Det er dobbelt så bra hvis dere får glede av gaven begge to. :thumbup:

Makroobjektiver koster fra ca 3000 kr og oppover og har ofte dobbel nytt i form av å være et bra portrettobjektiv.

Hvilket vidvinkelobjektiv kan anbefales? (Men er redd det blir litt for likt telelinse?)

Tele og vidvinkel er rake motsetninger og brukes veldig forskjellig. Ikke vær redd for at bruksområdet blir for likt. Du vet sikkert at tele gir veldig smalt synsfelt mens vidvinkel gir veldig vidt synsfelt. Nesten som fisheye, bare ikke så ekstremt og ikke så "rund" form på bildene. Vidvinkel er glimrende for arkitekturfoto, innendørs "dokumentasjon" av boliger, katedraler etc. Omtrent som man ser i boligannonser. Portretter med vidvinkel er alltids morsomt noen timer, men man går fort lei. Den som blir avbildet går sannsynligvis lei etter ganske få sekunder så det er kortvarig morro. Vidvinkel koster fra ca 3000 kr

Fisheye ser jeg på som unødvendig, og han har heller ingen interesse av det.

ok

Hva med polariseringsfilter? Kan noen fortelle litt om hvilken nytte det gjør, og hvilken type jeg bør kjøpe?

Polariseringsfilter er veldig nyttig og ikke så veldig dyrt. Det reduserer refleksjoner i blant annet vann og vinduer, samt gjør himmelen dypere blå. En veldig fin effekt for landskapsfoto, som er svært vanskelig/umulig å gjenskape ved etterbehandling av bildene.

Til sammenligning gjør UV-filteret ingenting positivt for bildekvaliteten. Det har ingenting å gjøre med UV lengre siden digitale kamera har UV-filtrering innebygget. Det øker også risikoen for knust glass, riper og skadde filtergjenger hvis man mister kameraet i bakken. Det eneste UV-filter er godt for er beskyttelse mot sølesprut, klissete barnefingre og sånt.

Men tilbake til polariseringsfilter. Det er en jungel av merker og modeller å velge mellom. Jeg har i hvert fall gått vill i jungelen så der må noen andre bidra. Det eneste jeg vet er at du må kjøpe polariseringsfilter som har samme filterdiameter som filtergjenene på objektivet de skal brukes på. Jeg ville brukt det mest på normalobjektivet (18-55) og det har 58mm filtergjenger. NB. filter kan være mye dyrere i Norge enn i utlandet så det gjelder å få gode tips til gode modeller og nettsteder å kjøpe de fra. Polariseringsfilter koster fra et par hundrelapper opp til over tusenlappen. Det lønner seg alltid å styre unna de aller billigste. Fra ca 4-500 kr er det som regel mye for pengene hvis man finner en god utenlandsk plass å kjøpe det fra. I Norge må man gjerne opp i det dobbelte for å få noe annet enn bunnmodellene.

Og batterigrep? Hvilken nytte gjør det?

Det gir hovedsaklig tre ting:

- Økt batterikapasitet

- Mye bedre ergonomi ved fotografering på høykant (ekstra knapper og "håndtak"/grep).

- Mer størrelse og vekt. Dette har enkelte fordeler men er veldig smak og behag. Det er litt risky å anta at samboeren din ønsker batterigrep, med mindre han har snakket varmt om det. Pris: fra rundt 1000 kr for originalt og fra noen hundrelapper for etterligninger.

Blits?

Godt forslag. Velg en som kan vinkles oppover i det minste. Canon 430 EX II er et populært valg. Denne fra Metz gir kanskje mer for pengene, men er mindre populær i prisguiden. Muligens fordi enkelte skremmes av at det ikke er samme merke som kameraet. Det samme gjelder dette råskinnet fra Sigma. Den fra Canon og Metz koster ca 2000 kr. Den fra Sigma ca 2500 kr. Det finnes også en variant av Sigmaen som er like kraftig, men har færre innstillingsmuligheter og den koster fra ca 1700 kr.

Hva annet vil dere foreslå?

I forslags-samlinga vil det også være naturlig å putte inn et lyssterkt objektiv. F.eks Canons egen 50mm f/1,8. Denne går for ca 900 kr i norske nettbutikker.

Prismessig ser jeg for meg tre alternativer:

1. Makro: litt over 3000 kr
  2. Vidvinkel: litt over 3000 kr
  3. Pakke med lyssterkt objektiv + blits + polariseringsfilter: litt over 3000 kr

Hadde din samboer vært meg og du hadde spurt på forhånd hva jeg ønsket meg mest av dette ville jeg svart Canon 50mm f/1,8 + polariseringsfilter + den enkle utgaven av Sigma-blitsen. Det blir litt over 3000 kr. Men jeg må si jeg er litt svak for alternativ 1 også. Felles glede er viktig, men det er kjedelig å ta bilde av det samme samtidig så det er bare bra om den ene av dere bruker makroen samtidig som den andre bruker et annet objektiv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hei,

hva liker samboeren din å ta bilder av?

Hvis han har et "favorittområde" vil det kanskje være enda enklere å anbefale noe.

Til nå vil jeg si at 50 1.8 uansett bør ligge i pakken :-) den er gull for småpenger ;-)

P-E

Lenke til kommentar

Men tilbake til polariseringsfilter. Det er en jungel av merker og modeller å velge mellom. Jeg har i hvert fall gått vill i jungelen så der må noen andre bidra. NB. filter kan være mye dyrere i Norge enn i utlandet så det gjelder å få gode tips til gode modeller og nettsteder å kjøpe de fra.

Godt forslag. Velg en som kan vinkles oppover i det minste. Canon 430 EX II er et populært valg. Denne fra Metz gir kanskje mer for pengene, men er mindre populær i prisguiden. Muligens fordi enkelte skremmes av at det ikke er samme merke som kameraet. Det samme gjelder dette råskinnet fra Sigma. Den fra Canon og Metz koster ca 2000 kr. Den fra Sigma ca 2500 kr. Det finnes også en variant av Sigmaen som er like kraftig, men har færre innstillingsmuligheter og den koster fra ca 1700 kr.

Jeg handler filter fra Maxsaver, hovedsakelig Pro1 og HD Hoya-filter.

post-151946-0-01618300-1310015540_thumb.jpg

Når det gjelder blits vil jeg anbefale original Canon blits da du får et fungerende TTL, det og kunne bruke blits i full auto anser jeg som veldig viktig.

Og Canon 430EX II er den blitsen som gir mest for pengene på alle områder, billigere Canon-blitser har dårligere bruksområde.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tusen takk for så mang flotte svar! Nå vet jeg litt mer om hva jeg bør gå for :)

Samboeren min liker å leke seg med "hverdagsdokumentasjon", portrettbilder (typisk på nært hold, hovedsakelig med kun ansiktet - ikke hele/halve kroppen) og har stor glede av telelinsa si. Han kjøpte seg UV-filter billig i utlandet tidligere i år (men jeg har skjønt at det kanskje ikke er så nødvendig som på eldre objektiver). Og så har han stor interesse av å ta bilde av bygninger, landskap o.l. når vi er på ferie.

Vi venter en liten baby om noen måneder, og jeg kan tenke meg at han vil ta mange bilder av h*n - hvilket objektiv gjør best nytte da?

Er Canon 50mm f/1.4 / Sigma 30mm f/1.4 / 50mm f/1.8 såkalte normalobjektiver? Er ikke heeelt stø på all terminologien ennå..

Lenke til kommentar

Ble inspirert til å kaste meg på her med egne erfaringer.

Selv hadde jeg både normalzoom, telezoom og blits, og greide å ta noen fine (etter mitt syn) og mange helt greie bilder med disse. Det store "spranget" i kvaliteten på bildene mine kom imidlertid med anskaffelsen av en canon 50mm 1,8. 50mm er bare en helt nydelig portrettlengde, og tilsvarer kort tele på de kameraene dere har. Det var to ting som gjorde bildene mine betydelig bedre: for det første gjorde dette objektivet bakgrunnen skikkelig uskarp - noe som virkelig fremhever subjektet. For det andre slipper det inn så mye lys at det var mulig å ta hånholdte bilder av folk innendørs (også vinterstid) uten blits (et tips til dette er å ta svart hvitt for det er vanskelig å treffe godt med hvitbalansen i kunstlys, samt legge inn litt positiv eksponeringskomensasjon (+0,5-1 EV) pga mange hvite vegger innendørs). Plutselig så portrettene mine "proffe" ut. Snart gikk jeg over fra å fotografere i "P"-modus til "AV"-modus for å justere blenderåpningen direkte.

I ettertid skulle jeg ønske jeg hadde gått for 1,4-varianten til Canon fordi de eksemplarene jeg har prøvd av denne fokuserer enda bedre på min kamerakropp (400D) - men så koster den jo 3 ganger mer da...

Uansett hva du lander på - lykke til:)

Lenke til kommentar
Samboeren min liker å leke seg med "hverdagsdokumentasjon", portrettbilder (typisk på nært hold, hovedsakelig med kun ansiktet - ikke hele/halve kroppen) og har stor glede av telelinsa si.

I kombinasjon med teleobjektivet tror jeg blits vil fungere veldig bra innendørs. Men en 50mm f/1,8 vil også fungere litt i samme gate. Dvs ikke fult så mye tele, men desto mye kortere lukkertider innendørs på grunn av større blenderåpning. f/1,8 fremhever også motivet i form av diffuse bakgrunner. 50mm er mild tele, såkalt portrettobjektiv, når det kombineres med 1000D og 450D. Kombinert med andre kamera, Canon 1D/1Ds/5D-seriene er 50mm normalobjektiv. Normalobjektiv gir en synsvinkel som hverken føles vid eller smal, men er en god mellomting. For Canon 450D, 1000D og lignende kamera er normalbrennvidden rundt 30-35mm. Sigmas 30mm f/1,4 er et glimrende normalobjektiv, men krever litt ekstra av brukeren. Ut i fra din beskrivelse om at samboeren liker nære portretter så tror jeg Sigma 30mm f/1,4 blir for vid. Canon 50mm f/1,8 er smalere så man kommer tettere innpå. En annen godbit som er ennå smalere er Canon 85mm f/1,8 til ca 3000 kr. 85mm er litt mer tele enn den milde telen 50mm. f/1,8 er stor blenderåpning som gir de diffuse bakgrunnene og korte lukkertider.

Han kjøpte seg UV-filter billig i utlandet tidligere i år (men jeg har skjønt at det kanskje ikke er så nødvendig som på eldre objektiver). Og så har han stor interesse av å ta bilde av bygninger, landskap o.l. når vi er på ferie.

Til bygninger og landskap er det ofte kjekt med vidvinkel. Men vidvinkel kan også "emuleres" ved å ta mange bilder og lime de sammen etterpå.

Vi venter en liten baby om noen måneder, og jeg kan tenke meg at han vil ta mange bilder av h*n - hvilket objektiv gjør best nytte da?

Gratulerer begge to! Til barn er det genialt med stor blenderåpning. Jeg har selv en 30mm f/1,4 men bruker sjelden f/1,4 blant annet fordi det blir for smal fokus for bruk med barn. Da hender det ofte man bommer med fokusen selv med kjapp fokusmotor (HSM) i objektivet. f/2-2,8 er mer anvendelig så f/1,8 er stor nok blender i praksis. Det eneste er at Canon 50mm f/1,8 har tregere fokusmotor enn Canon 50mm f/1,4.

Når det gjelder brennvidde tror jeg 30mm blir litt for vidt. 50 eller 85mm tror jeg blir passe smalt (tele) i deres tilfelle. Det er både for å få såpass avstand at barnet ikke blir forstyrret og lager kunstige grimaser eller snur ryggen til. Da snakker jeg fra ca 1 år og oppover. Med 50 eller 85 mm kan man være på såpass avstand at barnet blir mindre brydd av at fotografen fotfølger.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Når dere snakker om Canon 50mm 1.8, er det da dette dere mener? For det var jo mye billigere enn hva jeg hadde forventet.. Da kan jeg evt. kjøpe en Canon Speedlite 430 EX II-blits ved siden av, eller noe annet utstyr.

Har forresten prøvd å finne regntrekk til Canon EOS 450D, men det finner jeg ikke noe sted. Noen som har noen idéer om hvor jeg kan få tak i det?

Og nok en gang: Tusen takk for all den gode hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Når dere snakker om Canon 50mm 1.8, er det da dette dere mener? For det var jo mye billigere enn hva jeg hadde forventet.. Da kan jeg evt. kjøpe en Canon Speedlite 430 EX II-blits ved siden av, eller noe annet utstyr.

Har forresten prøvd å finne regntrekk til Canon EOS 450D, men det finner jeg ikke noe sted. Noen som har noen idéer om hvor jeg kan få tak i det?

Og nok en gang: Tusen takk for all den gode hjelpen! :)

Regntrekk finner du her

http://www.netonnet.no/art/foto/tilbehor/vannbeskyttelse/regnbeskyttelse-foto/Kata-E-702/059717.4679/

eller her http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Tilbehør/Regntrekk/Kata/Kata-Regntrekk-Pro,-E-702-For-Digitale-Pro-SLR-113550.aspx.

Her er en annen type til en annen pris http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Tilbehør/Regntrekk/Think-Tank/Think-Tank-Hydrophobia-70-200-Regntrekk-SLR-med-70-200mm-F28-118276.aspx

Eller bruk det som de fleste bruker: plastpose med strikk rundt solblenderen ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...