Gå til innhold

Numerisk vurdering av bilder

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har akkurat lagt inn en funksjon jeg har kalt "poeng" inntil videre. Det fungerer foreløpig slik:

- Er du innlogget kan du gi karakteren 1-6 på et bilde.

- Du får kun en sjanse til å stemme, og den kan ikke angres.

- En totalscore regnes ut, gjennomsnittskarakter * totalscore (alle karakterene addert)

Regner med dette kommer til nytte når en skal kåre vinnere i ulike "events" :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har akkurat lagt inn en funksjon jeg har kalt "poeng" inntil videre. Det fungerer foreløpig slik:

- En totalscore regnes ut, gjennomsnittskarakter * totalscore (alle karakterene addert)

Stemme på egne bilder er mulig ser jeg.....:ohmy:

Lenke til kommentar

Hei !

Dette tegner veldig bra. Får du lagt inn dette med evalueringskoder nå, så blir dette svært så komplett.

Lovende !:thumbup:

Lenke til kommentar

Dette passer veldig fint til «MÅNEDENS BILDE»

RAK-foto

:thumbup:

Lenke til kommentar

Bra jobbet. Jeg skulle imidlertid likt å se totalscoren under bildene i galleriet. Dessuten, hva jeg selv har gitt under selve bildet...og for å gjøre det litt fancy, erstatte knappene med terninger. Nå skal ikke jeg mase mer :):):).

Lenke til kommentar

Flott at scoren er kommet på første siden, og det ser jo ut som om folk er villige til å ta poeng-givningen i bruk. Litt uvant beregningsmåte for meg, snitt x total. To 6'ere blir 72 poeng, det samme som åtte 3'ere. Det syns jeg imidlertid virker fornuftig. Dette kan man sikkert diskutere til øyet blir stort og vått.

Lenke til kommentar

Å vise totalscore i stedet for gjennomsnittskarakter finner ihvertfall jeg intetsigende i og med at man ikke vet hvor mange som har stemt. :thumbdown:

Foreslår derfor å tenke annerledes på hvordan statistikken kan brukes på best mulig måte også for brukerne. :innocent:

Lenke til kommentar

Det er vel komplett(?) umulig(?) å lage et poengsystem som folk både forstår og finner rimelig, trur eg. Men, la oss forsøke :p

En ting jeg legger merke til og som har slått meg andre steder også:

hver som ser bildet, men ikke beveges til å gi en stemme/karakter gir i realiteten en høyere stemme ved å ikke gi en karakter, enn om de gir f.eks. 1 eller 2

Forslag:

For hver som betrakter bildet gis karakteren 0 inntil den betrakteren faktisk setter en karakter. Dermed vil karakteren 1 være bedre enn en visning som ikke resulterer i en stemme/karakter.

Forslag 2: Poengsystemet må forklares på en lettfattelig, men korrekt måte

Lenke til kommentar
For hver som betrakter bildet gis karakteren 0 inntil den betrakteren faktisk setter en karakter. Dermed vil karakteren 1 være bedre enn en visning som ikke resulterer i en stemme/karakter.

Blir det ikke problemer straks en bruker er innom flere ganger før stemme avgis? Eller innom uten å være innlogget så man ikke kan vite at samme bruker er inne f.eks. 4 ganger..

Lenke til kommentar

Forslag:

Jeg synes forslaget er ganske imponerende godt :thumbup:, men vil foreslå en endring:

For hver som betrakter bildet gis karakteren 1 inntil den betrakteren faktisk setter en karakter. Dermed vil karakter 2 eller bedre være bedre enn en visning som ikke resulterer i en stemme/karakter.

Denne endringen kan gjøre prossesseringsjobben på server enklere enn mitt første forslag. Rekalkulering av score kan gjøres i batch hver (halv)time for de bilder som er vist.

Jeg tror begge variantene lettere vil oppleves som "rettferdig" eller "rimelig" enn dagens opplegg.

Lenke til kommentar

Blir det ikke problemer straks en bruker er innom flere ganger før stemme avgis? Eller innom uten å være innlogget så man ikke kan vite at samme bruker er inne f.eks. 4 ganger..

Et bilde som besøkes fire ganger av samme person kan antas å være bedre/mer interessant (skal ha høyere score) enn et bilde den brukeren bare betrakter én gang, trur eg? Bør fintenkes før implementasjon :hmm:

Endret av kaian
Lenke til kommentar

jeg tenker også at man, om man har kommentert i en tråd vil gå inn i tråden så godt som hver gang noen andre har kommentert. Nå kan man si at man da ikke trenger gå helt inn til digit.no, men man gjør dt allikevel siden bildet ikke vises på forumet.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

jeg tenker også at man, om man har kommentert i en tråd vil gå inn i tråden så godt som hver gang noen andre har kommentert. Nå kan man si at man da ikke trenger gå helt inn til digit.no, men man gjør dt allikevel siden bildet ikke vises på forumet.

Absolutt. Men et bilde som genererer mye diskusjon bør kunne oppfattes som mer interessant enn et som ikke genererer noen, så jeg synes det kan være positivt at det trekker opp poengene. Men som sakt, detaljene og konsekvensene bør tenkes gjennom :yes:

Helst gjennom et par eksempelforløp og visning av konsekvensene på en illustrerende måte, sånn at det kan inngå i faq'en til bildekritikken.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Jeg synes heller vi skal vekte karakterene ut fra hvor mange ganger man ser på bildet, hvor lenge man ser på bildet og hvor ofte man pleier å gi karakterer. Man får 0.1 poeng pr. bildevisning uten karakter, men det skal trekkes 0.025 pr kommentar - det er nemlig mange som går inn på en aktiv tråd bare for å lese kommentarene, og så skal flere bildevisninger ikke telle. Bildevisninger teller opp til maks to poeng for samme bruker - over dette synker det igjen. Det teller dobbelt hvis man har mer enn fire plusskommentarer i tråden, men hvis det er negative kommentarer, og/eller at ordet HDR står fler enn fire ganger, så blir det trekk. De 100 beste til å gi karakterer vektes 1.5x mer enn de andres karakterer, og hvis det er mer enn femten stemmer, hvorav minst åtte fra de 100 beste karaktergiverne, så går vektingen opp til 2x.

Elllller - at vi bare beregner gjennomsnittet og viser dette sammen med antall stemmer.

Lenke til kommentar

Det enkleste er ofte det beste. Det tror jeg gjelder her også. Mitt opprinnelige forslag var kun addering av poengene. Jeg ble likevel litt fascinert av hvordan beregningen ble gjort. Man får også en vekting av gjennomsnittet. Problemet med gjennomsnitt, er imidlertid at det kan saboteres. I f. eks. en konkurranse eller i en rangering, kan man bevisst gi lave poeng for manipulere andres plassering.

Forslaget om å gi 0 eller 1 når man klikker seg inn på bildet, blir feil. Mange vil, av ulike grunner, ikke være med på poenggivning. De ser en interessant thumbnail, klikker seg inn på bildet og trekker automatisk ned snittet. Det går ikke.

La oss ha det morsomt, ikke ta poengene alt for alvorlig, men se på det som en bonus om noen syns bildet ditt er verdt et terningkast.

Lenke til kommentar

Et bilde som besøkes fire ganger av samme person kan antas å være bedre/mer interessant (skal ha høyere score) enn et bilde den brukeren bare betrakter én gang, trur eg? Bør fintenkes før implementasjon :hmm:

Antall visninger er helt klart en indikasjon på interessen for bildet. Beregningene virker mer edruelig her enn det var på digit. Der økte man, av en eller annen grunn, antallet med 3 hver gang man selv klikket på bildet. Det ble mye diskusjon omkring det, ja. En annen ting, er at ikke alle har like mange venner på facebook, det kunne jo også gjøre store utslag i antall visninger. Antall visninger er greit å ha, men poenggivning må være eksklusivt forbeholdt aktive medlemmer.

Lenke til kommentar

Jeg synes heller vi skal vekte karakterene ut fra hvor mange ganger man ser på bildet, hvor lenge man ser på bildet og hvor ofte man pleier å gi karakterer. Man får 0.1 poeng pr. bildevisning uten karakter, men det skal trekkes 0.025 pr kommentar - det er nemlig mange som går inn på en aktiv tråd bare for å lese kommentarene, og så skal flere bildevisninger ikke telle. Bildevisninger teller opp til maks to poeng for samme bruker - over dette synker det igjen. Det teller dobbelt hvis man har mer enn fire plusskommentarer i tråden, men hvis det er negative kommentarer, og/eller at ordet HDR står fler enn fire ganger, så blir det trekk. De 100 beste til å gi karakterer vektes 1.5x mer enn de andres karakterer, og hvis det er mer enn femten stemmer, hvorav minst åtte fra de 100 beste karaktergiverne, så går vektingen opp til 2x.

Det blir hvertfall vanskelig å påstå at poeng-systemet er urettferdig :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...