αкαѕнα Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) VG må slette Nettby-profiler - Alvorlig brudd på personopplysningsloven, mener Datatilsynet som krever at dataene slettes. - Dette er alvorlig ut fra personvernhensyn. Brukerne skal ha kontroll på informasjonen om seg selv. Når et nettsted er nedlagt, skal opplysningene slettes, sier Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet. VG vil beholde informasjonen lagret i Nettby, selv om nettstedet er stengt, og kommer til å klage på Datatilsynets vedtak. Avisen mener informasjonen har stor kulturhistorisk verdi, og foreslår at Riksantikvaren bør verne hele nettsamfunnet. Kilde: aftenposten.no VG vil ikke føye seg uansett hva Datatilsynet måtte mene om saken. Er det ikke ganske tragisk at de på den ene siden mente at nettby ikke hadde livets rett for så på den andre siden nekte å slette dataene fordi de mener de er viktige. Hvilken kulturhistorisk verdi har egentlig et nettsted som ikke eksisterer?? Og hvordan kan vi som var faste brukere i lange tider og som brukte tusenvis av timer der vite hva som skjer med våre opplysninger... Er VG hevet over loven? Endret 6. juli 2011 av αкαѕнα Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 vg bør bare kjøre nettstedet videre, men ikke la brukere få gjøre noe på siden, da er nettsiden per defenisjon ikke stengt, og det er da lovlig. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 VG Nettby er det værste som hendt internett, og bør bli glemt så fort som mulig for all fremtid. Ganske utrolig at de ikke vil slette infoen til de som faktisk henvender seg til VG. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Kan vi ikke gjøre dette på det lovelige viset? Alle vgs nettsteder blir sperret(serverne plugget ut). Da blir det fart på sakene <3 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Nei, VG er ikke hevet over loven. Problemet er at loven, nærmere bestemt § 28 i personopplysningsloven gir unntak for "personopplysninger for historiske, statistiske eller vitenskapelige formål, dersom samfunnets interesse i at opplysningene lagres klart overstiger de ulempene den kan medføre for den enkelte." Dette bruker VG nå til å kjøpe seg tid. Geir Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Dere burde ikke ha lagt ut så mye under fullt navn. Det er derfor det var en fordel å være voksen før 1998 og internetteksplosjonen, sånn at man kunne tenke fremover med hensyn til hva man foretok seg. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 9. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2011 Dere burde ikke ha lagt ut så mye under fullt navn. Tja.. for min del var nettby mer brukt en facebook... Er det egentlig noen forskjell? Lenke til kommentar
Battone Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Jeg bare ristet på hodet da jeg leste dette. Heldigvis er jeg og en av dem som levde før 1998 og skjønte at dette kom til å bli misbrukt.. Samme med FB og. Har bestandig vært skeptisk, selv om jeg er med på alt.. Uansett er dette idioti. Om dem kan grave det ned i 200 år for så å ta det frem så skjønner jeg tanken, men dette virker for suspekt for meg.. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Hvilken skade kan det gjøre? Jeg var ikke dum nok til å legge ut mitt fulle navn så jeg føler meg ganske trygg på alt som står der. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Er vel et privat meldingssystem der? Eller? Jeg vet personlig at jeg hverken ville hatt mine e-poster eller alle FB-meldinger gjort til offentlig viten. Kan tenke meg at enkelte har det slik med nettby?! Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Er vel et privat meldingssystem der? Eller? Det var det ja... men tviler på at det blir spesielt morsom lesning for noen :-P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå