Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC vil ikke boote

Anbefalte innlegg

Hei diskusjon.no brukere,

Jeg har hatt datamaskin i ca seks måneder nå, og den har fungert ypperlig hele tiden. Har hatt Windows 7 Ultimate på den.

Idag når jeg kom hjem fra jobb så starta jeg PCen, og når det egentlig skal komme "loading windows" eller hva det pleier å stå - så er skjermen bare svart nå. Det kommer noen veeeldig tynne stipla grønne linjer oppe til høyre på skjermen - og et par andre farger bortover helt til høyre siden av skjermen.

Bilder: http://img339.imageshack.us/slideshow/webplayer.php?id=img0036qq.jpg

Et eller annet i PCen lager også en litt rar høyfrekvent lyd iblandt, har tatt øret inn i kabinettet for å prøve å lokalisere lyden men jeg klarer faktisk ikke å finne hvor det kommer fra.

Jeg har lenge drevet med data, og har bygd flere maskiner selv og har fikset uendelig mange problemer før.. men dette er noe helt nytt for meg.

Får ikke tak i en bootable Win7 CD, eneste jeg har er en Win XP Pro SP3 CD - men når jeg prøver å boote fra den får jeg beskjed om at jeg mangler NTLDR is missing - og da vil den ikke boote fra den.

Fikk også en bluescreen tredje gangen jeg prøvde å slå på maskinen hvor den bad meg uninstalle Antivirus eller lignende som jeg nylig har installert - noe som stemmer, kjørte Housecall igår.. og slo av PCen på kvelden. Nå vil den ikke på igjen.

Jeg har prøvd å boote i safemode, windows recovery og alle de forskjellige 10 (?) mulighetene man har under F8 menyen.

Har prøvd å ta ut en og en RAM brikke, og byttet litt om på de.

PC Specs:

Intel Quad Core 2.7ghz

RAM: 2x2gb Sector 5 - DDR3 1333mhz

ASUS P7P55D Hovedkort

Geforce skjermkort

2x 500gb HD (WD Green Caviar?)

Need help :---(

Mvh,

Simen

** Update **

Klarte ved hjelp av Ultimate Boot CD å formatere OS harddisken. Dvs at DVD-Rom og Harddisken fortsatt fungerer (inkl. kabler), da jeg også fikk partisjonert harddisken osv uten problemer.

Men fikk fortsatt ikke boote fra Win XP cden min, mulig den er ødelagt - men virker så rart siden den er blitt godt bevart i et cover og ikke finnes en skrape på.

Endret av dreamdev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det høres litt ut som skjermkortet ditt har begynt å krangle.

har du forsøkt å starte i sikkerhetsmodus?

Får du NTLDR feil når du forsøker å boote installasjonsdisken? når i prosessen skjer dette?

Hei. Har prøvd å starte i sikkerhetsmodus, recovery mode, 640 resolution mode, debugging mode og alle man kan prøve under F8 menyen.

NTLDR feilen skjer når jeg prøver å boote fra en XP CD. Det kommer opp på skjermen "trykk en knapp for å installere windows.." så trykker jeg en knapp - så står pcen stille i ca 6-10 sekunder.. så kommer NTLDR feilen.

Lenke til kommentar

det jeg tenker som ting du bør teste da er.

1. ultimate boot cd, kan du kjøre disk test å se om disken din er defekt, kan og teste minne og annet

2. prøve å boote en linux distro fra cd eller USB, knoppix kanskje?

3. se om du kan få tak i en W7 installdisk, se om den booter.

4. koble ut OS harddisken å boote xp installeren og se om det går da.

5. rense skjermkort og annet i pcen for støv.

disse gjøres ikke nødvendigvis i rekkefølgen jeg har nevnt dem :p

Lenke til kommentar

shot in the dark.

forsøkt å hard resete bios?

eller bare den gode gamle, demonter hele maskinen og sett den sammen igjen(plugg ut alle kabler og vente en 5 minutter før de kobles inn igjen)?

bytte kablene som går mellom hovedkort og hdd?

forsøke med annen disk og/eller skjermkort?

Lenke til kommentar

hard resete biosen regner jeg med at du mener ta ut batteriet og vente i typ 5 min? Det har jeg hvertfall gjort uten hell.

Prøvde nå med WD sine verktøy på Ultimate Boot Cden å formatere hele disken, og satt den klar for Windows XP (siden jeg hadde install cden til den). Formaterte, restarta og prøvde å boote fra xp cden...

Not successfull.

Den gode gamle demonteringsprosessen har jeg ikke gått igjennom enda - da jeg har litt liten tro på den. Har ikke hundre deler i PCen. Bare skjermkortet, harddiskene og cd rom + ram. Har dyttet alle kabler ekstra godt på plass. Og HDD kablene funker, da jeg gjennom WD Verktøyet fikk både se partisjonene og formatere den.. :(

Ikke prøvd med annet skjermkort da jeg ikke har tilgang til det her. Bor for tiden 2 måneder i Oslo pga prosjektjobb i nærheten her som webutvikler. Så har bare PCen + noen klær.. ergo why jeg ikke har tilgang til win7 cd etc.. =(

Takk for hjelp btw. Trenger forslag!

Lenke til kommentar

tenkte vis du har noen jumpere som du kan resette med eller en toggleswitch med samme funksjonen.

siden du får opp alt via boot cden så har det nok ikke noe funksjon å ta ut ledningene vis ikke de har en intern knekk eller lignende.

kunne jo boote f.eks. knoppix og via den finne boot filene til oset på hdden og se om du kan rette på de manuelt derfra.

Nei huff dette ble komplisert og irriterende at du ikke får løst det :p

lykke til videre.

Lenke til kommentar

Nei som sagt så tror jeg kablene til HDD og DVDrom funker bra hvertfall - siden jeg fikk brukt CD til å formatere og partisjonere en harddisk uten problemer.

Og ja, som sagt - jeg formaterte, i håp om at det ville fungere.. så boot filene til oset er nok vekke :p

Ellers har jeg fått tak i en Win7 DVD idag, så oppdaterer når jeg kommer hjem fra jobb for å se om det fungerer bra. Ellers tror jeg nesten jeg må sende inn PCen til reparasjon, for første gang i mitt liv :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...