Jakke Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Noen som vet hvor stor presisjon en fres kan ha? Planing av topp ol. Jeg lurer på om dette er lettere å få gjort enn "lapping", som er en pussemetode som brukes på wankel, glass ol. Jeg må slipe med maks 0.0074mm, uansett hvor mye riper som gjenstår etter dette. Hvis noen i Nordland kan "lappe", så hadde jo det vært enda bedre. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Når de planer topper, så har de vel noen ganske nøyaktige freser? Er jo nesten ingenting som blir tatt.. Kan du ikke høre med et sylinderverksted om de har presisjonsfres ? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Sylinderverksted? Aner ikke hva det er/om vi har. Men vi er en av Norges største verkstedbyer, og har båtslipper og tørrdokk, noen av dem vet jeg har fres. Men jeg vet ikke hvor fint de kan da? 0,007mm f.eks? Det er ingenting. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Ville ha hørt med f.eks Harstad mekaniske. De bør iallfall ha kunnskap om emnet, om ikke de også kan gjøre jobben for deg Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) Du må spør de som har fresene, og ikke oss Sylinderverksted er folk som driver med motor dag ut og dag inn ;-) Endret 15. juli 2011 av TMK9C Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 skoler som har maskin og mekanikerlinje kan også ha fres Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Ikke her iallefall. Isåfall en utgått modell fra 1800-blomkål. Men skal høre med Harstad Mek, Skarvik og Marhaug Mek, så får vi se hva jeg kommer opp med. Regner dog med at det er dyrt, koster vel en 2-5k for planing av blokk, så disse delene blir nok enda verre, da det er arealet til tre rekkefirere om ikke mer. Lenke til kommentar
Hanihagen Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) manuelle styrte freser kan nok ikke ta så lite gitt. Den skolen jeg gikk på har hvertfalt ingen maskiner (nye maskiner også) som kan ta så lite Endret 15. juli 2011 av Hanihagen Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Finnes vel programmerbare freser også? Lenke til kommentar
Hanihagen Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) Finnes vel programmerbare freser også? Er nok ikke det heller. Har "jobba" på en fabrikk hvor de driver med fresing og slikt. Ingen kunne kutte så fint Endret 15. juli 2011 av Hanihagen Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Nå skal jeg se meg etter en CNC Fres, plansliper for å lappe vegger Der er det jeg leter etter, en som bygger privat verksted på Mazda-ogn. Noen verksteder må jo ha noe tilsvarende til dette? Er jo lapping jeg er ute etter. Og, jeg må ha en lappemaskin for å få overflata fin nok uansett :/ Så er like langt http://www.youtube.com/watch?v=0pMG7EVxMkI En måte å gjøre det på. http://www.youtube.com/watch?v=NB-nAeCRKd8&feature=related Og en til Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Det bør helt klart være noen som har en plansliper eller CNC fres i nærheten som kan klare ned til tusendeler. MEN, Jeg kan virkelig ikke se poenget med og slipe ned en topp 0,0074mm. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) Det er ikke en topp, er en wankel :-) Men når en sånn middelalderlooking slipemaskin kan stilles til så lite, så må jo en nymotens cnc fres også få det til :-) Endret 15. juli 2011 av TMK9C Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Ja ja. Men, det er uansett så minimalt at det virker helt meningsløst. Vi snakker om så lite at bare måleutstyret (mikrometeret) kan gi større avvik en 0,0074mm hvis det blir målt i forskjellige temperaturer. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Det er ikke en topp, er en wankel :-) Men når en sånn middelalderlooking slipemaskin kan stilles til så lite, så må jo en nymotens cnc fres også få det til :-) Nei hvorfor det? Presisjon har ingen sammenheng med hvorvidt utstyret er av eldre årgang eller ei. Absolutt beste benkene jeg har jobbet med er noen gamle greier laget i Polen på 60-70-tallet, som forsvaret brukte på 90-tallet da jeg var der. Husker ikke presisjonen nøyaktig, men den var fascinerende fin! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Hørt om lepping? http://snl.no/lepping Finere overfalte enn det får du ikke. Formel1 biler lepper toppene og trenger ikke bruke toppakning da den er like plan som passbiter... Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Husker der jeg var utplassert som verktøymaker var det en relativt ny japansk planslip som kunne måle/være nøyaktig ned til en tusenedel av en mm, vet de pleide å slipe ned topper for ett verksted i ny og ned og tviler for at de tok så mye for det. (fort gjort) Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Jeg må ha så lite fordi det er ikke at toppen er slått skeiv, det er små riper du ikke kjenner. Problemet er at når jeg setter alt sammen igjen så fortsetter den å grave i de samme sporene, og til slutt får jeg motorhavari når pakningene går Men ja, lepping er det jeg leter etter! Tro hvor i Nord-Norge dette gjøres? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Er ikke de pakningen en kjent svakhet med wankel motorer? Lepping = norsk. Lapping = engelsk. Jeg vet der var et leppebord på sjøvegan vgs, men man fikk aldri bruk for det. Eneste jeg kan tenke meg er at noen mekaniske verksteder har noe sånt liggende. Det er jo svært få ting som krever slik nøyaktighet. Noen som jeg vet kan levere slik nøyaktighet er NATEC i Narvik, men der er sikkerheten forferdelig høy og jeg vet ikke om de tar oppdrag fre sivile. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå