Gå til innhold

Anbefalte innlegg

post-217403-0-31977500-1309973032_thumb.jpg Hei. Er det noen her på forumet som kan hjepe meg litt. Jeg, mine søsken har arvet ett Rodenstock kamera. Er ikke sikker på når dette ble kjøpt,med forbehold så ville jeg kanskje ha sagt 1935 +,-. Det vlle vært moro å fått prøvet det, men det er kanskje litt optimistik med tanke å få tak i film. Kamera var flott det. Er det noen som vet noe ville det vært fint med svar.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det 6X6 eller 6X9?

Ser ut som en 6X9 med 105mm f/4.5

Hva heter objektivet? Trinar?

Den bruker vanlig 120 film, fåes kjøpt i de fleste fotobutikker. Billigst på ebay.

Den har hvertfall en Pronto lukker, det er klart og tydelig :)

Ta flere bilder. Få med skrifta rundt glasset på objektivet.

Her er en fin plass for belgkameraer http://www.certo6.com/

Han fikser slike kameraer...

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar

Takk. world wide weird

Når jeg åpner baksiden av kamera, se vedlagt bilde. På venstre er sveiven til og vri filmen rund med vil jeg tro. Der er det og hulrom til å sette filmen i ?. På motsatt side er det en rull til å sette filmen inn i ( todde det var motsatt at filmen skulle settes inn på motsatt side av sveien).

Kan godt være jeg tar feil. Hjule på høyre side som jeg mener er til å rulle filmen inn på er 6,7cm høy (bred). Usikker på hvordan jeg måler filmen.

post-217403-0-24155600-1309981201_thumb.jpg

Endret av Erlend Bjelland
Lenke til kommentar

Jepp. Ser ut som 6X9. Du måler åpningen inn til belgen.

Film som passer: http://photography.shop.ebay.com/Film-/4201/i.html?_clu=2&_dmpt=US_Camera_Film&_fcid=154&_fln=1&_localstpos=&_ssov=1&_stpos=&_trksid=p3286.c0.m282&gbr=1&Format=120%2520Print|120%2520Slide|220%2520Print|220%2520Slide

Kjøp film og prøv. Du bør ha en lysmåler, men du klarer deg sikkert någenlunde fint ved å bruke Sunny 16.

Fungerer lukkeren?

Lenke til kommentar

Filmen blir eksponert i den tydeligste firkanten rundt belgen.

Filmspolene er løse. De bytter plass når du setter i ny film.

(Den andre filmspolen kommer med den nye filmen.)

Det ligner på 6x9 (forholdet ser ut som 1:1,5), og det er mulig du kan bruke 120-film.

Jeg har et Bronica 6x6 (120- /220-film), og der er filmspolen noe mindre (62mm innermål).

De fleste byer har en gammel fotobutikk med en syvende-far-i-huset. Ta med deg kameraet og hør om de har en film de kan sette i, så du får prøvd kameraet.

Du trenger også en lysmåler for å eksponere riktig. Selv bruker jeg et annet kamera som lysmåler, og overfører eksponeringsverdiene (ISO, lukker, blender).

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar

5,6x8,2 er 6X9 mellomformat.

Mulig noen på foto.no eller apug.org vet mer.

Du kan sikkert sende en mail til Jurgen Kreckel, www.certo6.com, han vet utrolig mye om belgkameraer. Du bør ta bedre bilder av kameraet, det er for lite dybdeskarphet på de bildene du har postet. Bruk kompaktkamera og mye lys istedet for speilrefleks og liten blender.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei. dette har tatt litt tid, men nå er jeg her med noen bilder. Jeg kjøpe ett par filmer ifra Thailand. ( Fomapan iso 200 svart/hvit negativ). Her er ett par bilder av familien, og ett av natur (utsikt). Det ble ikke helt som tiltenkt, er ikke sikker på hva jeg gjorde galt. Takk for hjelp til: world wide weird og Kenta F1,8

post-217403-0-40921200-1312208327_thumb.jpg

post-217403-0-43243400-1312208367_thumb.jpg

post-217403-0-94408900-1312208402_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...