Erlend R B Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Hei. Er det noen her på forumet som kan hjepe meg litt. Jeg, mine søsken har arvet ett Rodenstock kamera. Er ikke sikker på når dette ble kjøpt,med forbehold så ville jeg kanskje ha sagt 1935 +,-. Det vlle vært moro å fått prøvet det, men det er kanskje litt optimistik med tanke å få tak i film. Kamera var flott det. Er det noen som vet noe ville det vært fint med svar. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Er det 6X6 eller 6X9? Ser ut som en 6X9 med 105mm f/4.5 Hva heter objektivet? Trinar? Den bruker vanlig 120 film, fåes kjøpt i de fleste fotobutikker. Billigst på ebay. Den har hvertfall en Pronto lukker, det er klart og tydelig Ta flere bilder. Få med skrifta rundt glasset på objektivet. Her er en fin plass for belgkameraer http://www.certo6.com/ Han fikser slike kameraer... Endret 6. juli 2011 av Kenta F1.8 Lenke til kommentar
Erlend R B Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2011 Takk kenta F1.8. Hvis 6x6 eller 6x9 henviser til kameramodel så finner jeg det ikke noen plass. her er noen bilder, vet ikke om du klarer å se noe. Inne i objekte står det Rodenstock -trinar-anastimet 1:4.5f 10,5 Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Kameraet bruker trolig 120- /220-film. 6x4,5 / 6x6 / 6x7 / 6x8 / 6x9 henviser til størrelsen på eksponeringen på filmen (negativen), i centimeter. Du kan åpne kameraets bakside, der hvor filmen settes i, og måle. Endret 6. juli 2011 av world wide weird Lenke til kommentar
Erlend R B Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Takk. world wide weird Når jeg åpner baksiden av kamera, se vedlagt bilde. På venstre er sveiven til og vri filmen rund med vil jeg tro. Der er det og hulrom til å sette filmen i ?. På motsatt side er det en rull til å sette filmen inn i ( todde det var motsatt at filmen skulle settes inn på motsatt side av sveien). Kan godt være jeg tar feil. Hjule på høyre side som jeg mener er til å rulle filmen inn på er 6,7cm høy (bred). Usikker på hvordan jeg måler filmen. Endret 6. juli 2011 av Erlend Bjelland Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Jepp. Ser ut som 6X9. Du måler åpningen inn til belgen. Film som passer: http://photography.shop.ebay.com/Film-/4201/i.html?_clu=2&_dmpt=US_Camera_Film&_fcid=154&_fln=1&_localstpos=&_ssov=1&_stpos=&_trksid=p3286.c0.m282&gbr=1&Format=120%2520Print|120%2520Slide|220%2520Print|220%2520Slide Kjøp film og prøv. Du bør ha en lysmåler, men du klarer deg sikkert någenlunde fint ved å bruke Sunny 16. Fungerer lukkeren? Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Filmen blir eksponert i den tydeligste firkanten rundt belgen. Filmspolene er løse. De bytter plass når du setter i ny film. (Den andre filmspolen kommer med den nye filmen.) Det ligner på 6x9 (forholdet ser ut som 1:1,5), og det er mulig du kan bruke 120-film. Jeg har et Bronica 6x6 (120- /220-film), og der er filmspolen noe mindre (62mm innermål). De fleste byer har en gammel fotobutikk med en syvende-far-i-huset. Ta med deg kameraet og hør om de har en film de kan sette i, så du får prøvd kameraet. Du trenger også en lysmåler for å eksponere riktig. Selv bruker jeg et annet kamera som lysmåler, og overfører eksponeringsverdiene (ISO, lukker, blender). Endret 6. juli 2011 av world wide weird Lenke til kommentar
Erlend R B Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2011 Takk. KentaF1,8 Når jeg måler innside,største mulige lysåpning rundt belgen, der som filmen vil ligge. Får jeg 5,6x8,2 cm. Ja lukkeren virker det er tråd (wire) lukker.som holder mellom fingrene og klemmer ned son en bryter. Lenke til kommentar
Erlend R B Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Takk til både KentaF1,8 og world wide weird Skal få tak i en film og prøve, så skal dere få en oppdatering.Nå står ferie for døren så det tar litt tid. Endret 7. juli 2011 av Erlend Bjelland Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 5,6x8,2 er 6X9 mellomformat. Mulig noen på foto.no eller apug.org vet mer. Du kan sikkert sende en mail til Jurgen Kreckel, www.certo6.com, han vet utrolig mye om belgkameraer. Du bør ta bedre bilder av kameraet, det er for lite dybdeskarphet på de bildene du har postet. Bruk kompaktkamera og mye lys istedet for speilrefleks og liten blender. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Det er 6x9. Kjøp deg en 120-film og prøv kameraet. En 120-film gir deg 8 bilder (220-filmen er dobbelt så lang og gir 16 bilder). How to load 120-film. Endret 6. juli 2011 av world wide weird Lenke til kommentar
Erlend R B Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 Hei. dette har tatt litt tid, men nå er jeg her med noen bilder. Jeg kjøpe ett par filmer ifra Thailand. ( Fomapan iso 200 svart/hvit negativ). Her er ett par bilder av familien, og ett av natur (utsikt). Det ble ikke helt som tiltenkt, er ikke sikker på hva jeg gjorde galt. Takk for hjelp til: world wide weird og Kenta F1,8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå