Gå til innhold

Hitler - En mann av sin tid? Handlinger og moral.

Anbefalte innlegg

Klart, du har et poeng, men vil plassere den formen for digital stjeling (kopiering) i en svært stor gråsone i forhold til hvilke konsekvenser det får for andre mennesker og er langt unna det å stjele noe fysisk (som forøvrig er en stor debatt i seg selv) og det å påføre andre mennesker skade.

Helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og da avskriver jeg tråden som er farse.

Du er uenig med meg fordi du er uenig med meg. Du påstår jeg tar feil, men det er kun en definisjonsak, tilogmed dine lange utredningen faller ned til det.

Nei, vi er uenige med deg fordi du ikke forholder deg til det norske språket.

Lenke til kommentar

Du er uenig med meg fordi du er uenig med meg. Du påstår jeg tar feil, men det er kun en definisjonsak, tilogmed dine lange utredningen faller ned til det.

Det forander heller ingenting i diskusjonen at jeg ikke forholder meg til det norske språk.

Lenke til kommentar

Det forander heller ingenting i diskusjonen at jeg ikke forholder meg til det norske språk.

Jo, VI FORSTÅR IKKE HVA DU SKRIVER!!!

Lenke til kommentar

Det er irrelevant.

Vil du ikke lese, så leser du ikke.

Lenke til kommentar

Det er irrelevant.

OK... Nå skjønner jeg... Du er fra The Onion, ikke sant?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er irrelevant.

OK... Nå skjønner jeg... Du er fra The Onion, ikke sant?

1. Hva er det "The Onion"

2. Hvorfor nekter du å lese hva jeg skriver?

Lenke til kommentar

OK, jeg gir opp. Jeg har prøvd å snakke til deg som en Nordmann, som du hele tiden hevder at du er, men det er åpenbart at det bare er å gi opp. Så du kan heller bare bli sittenede i nassehjørnet ditt og tale i tunger, så kan vi voksne mennesker fortsette å drive samfunnet slik vi ønsker!

Ha det!

Lenke til kommentar

Ikke for å være slem her, del_diablo, men du formulerer deg på veldig merksnodig vis. Det er ikke så lett å skjønne hva du mener hele tiden, og du hopper mye frem og tilbake.

Anyways.. Jeg tror vi kan konkludere med at Hitler neppe var en helt typisk mann i sin tid. ;)

Lenke til kommentar

Vent litt... Så det var IKKE mange ufrivillig pensjonerte soldater -- som ønsket å fortsette første verdenskrig og ikke ønsket å kapitulere / som ønsket krig som også ønsket å utslette ALLE mennesker som ikke passer til vedkommendes forestilling om et perfekt rike?

Jeg trodde det var helt vanlig jeg.

Lenke til kommentar

Jeg forstår godt hva du mener Diablo.

Jødehat var svært utbredt i Europa og det lå i kulturen til tiden.

Med det er mange ting du tar feil på:

-Hitler var ikke "demokratisk" valgt. De fikk ikke flertall, de tok et coup-d'etat etter at de fikk noen få posisjoner i parlamentet.

-Kulturen og holdniger er faktisk ingen unnskyldninger for hva han gjorde. Ingen. Hverken er genetiske egenskaper eller slikt (så lenge det ikke er en faktisk hjernesykdom). Man er den man er, og det er definert på dine medfødte egenskaper samt indoktrineringen man får fra sin familie og samfunnet og dets kultur.

-Som sagt over, hat er ingen unnskyldning. Har man myrdet flerfoldig millioner mennesker er det faktisk kun det som er fakta i saken.

-Hva Hitler gjorde som politiker kan vel kategoriseres som så-som-så, ihvertfall utifra mitt synspunkt som en liberalist. Han fikk noen ting unnagjort, men han hadde også problemer. Blant annet i at han faktisk tapte krigen og manglet taktisk innsikt.

Lenke til kommentar

Hitler hadde rett og hans ideer lever videre. Det germanske folkeslag vil atter en gang våkne opp til den virkelige faren som truer vår eksistens, internasjonal jødedom og dens hjelpere.

En dokumentar påpekte at selv den rene ariske rasen var kun etterkommere av asiatere fra blant annet området rundt Israel og Palestina.. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hitler var ingen stor oppfinner, men han tok tak i en god del negative tendenser som eksisterte i hans tid, forstørret disse og organiserte dem

Opphavet til mange av diss tendensene var faktis PSYKIATRIEN. Psykatrien var veldig opptatt av å kategorisere mennesker som normale og unormale etter snevre kriterier og verdisette mennesker etter snevre kriterier. Od den var veldig opptatt med å få etablert kontrolltiltak og endog utryddelsestiltak mot de som blir kategorisert som mindreverdige.

Disse iddeene tok Hitler fatt i, ga dem næring og gjennomførte psykiatriens ønskemål.

Norsk psykiatri var ikke noe bedre enn tysk psykiatri, og norsk psykiatri har en mørk og dyster historie.

Norsk psykiatri har heller ikke lært av historien, men turer frem på samme måte som før, ogh vert år utsettes mange nordmenn for tvangstiltak iverksatt av psykiatrien fordi de aviker fra en snever normal.

Og det er en utvikling til det verre, hvor mennesker får diagnoser som for eksempel schitsofreni eller en haug med andre nedverdigende diagnoser basert på den enkeltes egenart og med dertilhørende tvangstiltak.

Den utviklingen ern kan se her i landet på dette omådet, kan gjøre en redd for at avlivning snart kan bli et virkemiddel innen norsk spykiatri og sosialvesen. På en måte er dette tilfelle allerede, idet mange mennesker dør hvert år av bivirkningene fra psykofarmaka.

Hilsen Knut Holt

Lenke til kommentar

Hitler var ingen stor oppfinner, men han tok tak i en god del negative tendenser som eksisterte i hans tid, forstørret disse og organiserte dem

Opphavet til mange av diss tendensene var faktis PSYKIATRIEN. Psykatrien var veldig opptatt av å kategorisere mennesker som normale og unormale etter snevre kriterier og verdisette mennesker etter snevre kriterier. Od den var veldig opptatt med å få etablert kontrolltiltak og endog utryddelsestiltak mot de som blir kategorisert som mindreverdige.

Disse iddeene tok Hitler fatt i, ga dem næring og gjennomførte psykiatriens ønskemål.

Norsk psykiatri var ikke noe bedre enn tysk psykiatri, og norsk psykiatri har en mørk og dyster historie.

Norsk psykiatri har heller ikke lært av historien, men turer frem på samme måte som før, ogh vert år utsettes mange nordmenn for tvangstiltak iverksatt av psykiatrien fordi de aviker fra en snever normal.

Og det er en utvikling til det verre, hvor mennesker får diagnoser som for eksempel schitsofreni eller en haug med andre nedverdigende diagnoser basert på den enkeltes egenart og med dertilhørende tvangstiltak.

Den utviklingen ern kan se her i landet på dette omådet, kan gjøre en redd for at avlivning snart kan bli et virkemiddel innen norsk spykiatri og sosialvesen. På en måte er dette tilfelle allerede, idet mange mennesker dør hvert år av bivirkningene fra psykofarmaka.

Hilsen Knut Holt

Du sier noe... Jeg har selv schizofreni.. det hemmer meg ikke, den gjør meg er sinna og mer vilje til å gjennomføre ting. Jeg har vært innlagt i sandviken sykehus i Bergen, de driver på SAMME Måte som før men uten belteseng og lage hull i hjernen og lignende. Lukket avdelinger gjør folk fortsatt syke eller/og verre. Ikke rart jeg vil kutte min uføretrygd og starte opp en enkeltmannsforetak og kanskje AS senere.

Jeg forstår hvorfor Hitler har så stor viljestyrke.

Lenke til kommentar

Hilsen Knut Holt

Så det tror du på? Det er det dummeste jeg har hørt på lenge...

:)

Lenke til kommentar

Hitler var en forstyrret gal mann.

Med Hitler ved makten begynte staten en iskald sortering av barn. Hundretusener av barn med «dårlig blod» ble utsatt for slaveri og sadistiske eksperimenter.

Over en million jødiske barn ble drept under krigen. Titusener sigøynerbarn og tyske barn med mentale og fysiske handikap som levde i institusjoner, ble utslettet.

Rasehygiene

Psykiatrien var den medisinske disiplinen som villig var med på å utvikle effektiv gassing av barn med mentalt handikap, og sterilisering av voksne med psykiatriske lidelser. Dette var metoder som senere ble del av konsentrasjonsleirenes arbeidsmåter. Fjerning av institusjonsbefolkingen ble forberedt gjennom intens rasepropaganda.

Krigsforberedelsene krevde 70 000 ledige senger, og i 1939 ga Hitler ordre om at medisinske drap skulle gjennomføres. Aksjonen ble kalt T4 etter ledelsens adresse i Berlin: Tiergarten 4. Alle sykehus og pleieinstitusjoner måtte registrere pasienter systematisk.

Hadde de vært syke i mer enn 5 år og ikke kunne arbeide, skulle de avlives. Kjente forskere på rasehygiene deltok, og dette førte til at 75 000 ble valgt ut til å dø. På pasientjournalenes forside kan en se at kombinasjonen kriminalitet og sinnslidelse var «dødelig».

Helsebyråkrati og krigsøkonomer beregnet kostnad-nytte av aksjonen, som skulle gi penger til overs til pleie av stridsdyktige.Nazi-økonomien griper inn og snur oppgavene til helseinstitusjoner i løpet av noen måneder - og plasser blir ledige før planlagt tidspunkt. Velferd for den produktive befolkning ble prioritert under hele krigen, og utryddelse av medborgere ble nærmest usynlig.

Kilde

Hitler hadde narsissistisk personlighetsforstyrrelse:

I Tidsskriftet nr. 17/2001 fremkommer det at Nils Johan Lavik mener Hitler led av en paranoid personlighetsforstyrrelse (1). I Tidsskriftet nr. 21/2001 henviser Bjørn Øverbye til Hitlers medikamentmisbruk og mener at Hitler bare var et redskap for bakmenn kjennetegnet ved antisemittisme og ønske om å få i stand en krig for selv å tjene penger (2). Dessverre tror jeg begge tar feil. Nyere Hitler-forskning tyder først og fremst på en narsissistisk personlighetsforstyrrelse.I motsetning til Stalin forsøkte Hitler i sin ungdomstid i Wien ikke å få makt. Hitler holdt seg for seg selv. Han kunne delta i politiske diskusjoner i små grupper, men han var ikke med i noe politisk parti. Hitlers drøm var å få anerkjennelse for den store bildekunstner han mente å være. Derfor elsket han storslåtte teater- og operaforestillinger (3).

Kaoset i Bayern 1918 - 19 skapte plass for Hitler. Han ble som nasjonalkonservativ, men ukontroversiell soldat utdannet (!) av Bayerns Reichswehr som politisk agitatør med oppgave å bibringe andre soldater anti-bolsjevistiske og nasjonalistiske holdninger. Her oppdaget man hans utrolige retoriske talent. Den anerkjennelse og oppmerksomhet han fikk gjennom dette arbeidet gav støtet til den videre utfoldelse av hans personlighet inntil det tyske folk - og til slutt han selv - trodde han var en halvgud, et geni, som var ufeilbarlig.

Et kjennetegn ved Hitler var at mange som møtte ham opplevde ham som både personlig nær og interessert i akkurat dem. Hans følelseskulde overfor andre forble godt skjult.

Det nasjonalsosialistiske Tyskland hadde ikke en paranoid oppbygd organisasjon, med en edderkopp i toppen, som slu og mistenksomt styrte alle, og som vilkårlig drepte reelle og imaginære motstandere på Hitlers forgodtbefinnende. Hitlers ledelse av det nasjonalsosialistiske Tyskland var narsissistisk og preget av økende kaos (4). Ulike grupperinger sloss om å tolke og sette ut i livet førerens vilje. Hitler tok oftest først en avgjørelse etter å ha sett "hvem som vant".

Et av de siste bildene av Hitler er tatt i det sønderbombede Berlin. Han sitter drømmende foran en modell av Berlin slik byen skulle se ut i Speers versjon etter at krigen var vunnet: Kjempebygninger i klassisk stil, bygd til ære for "den største feltherren gjennom alle tider".

Hitlers personlighet passer best med narsissistisk personlighetsforstyrrelse: grandios selvfølelse, opptatthet av fantasier om ubegrenset makt og suksess; forestillinger om å være ufeilbarlig; et enormt behov for å bli dyrket (og vanvittig raseri ved å bli motsagt); hensynsløs utnyttelse av andre; manglende empati og i perioder arrogant oppførsel Kilde

Om narsissistisk personlighetsforstyrrelse

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse kjennetegnes ved at personen har en følelse av å være meget spesiell og viktig.

Personen føler seg berettiget til å bli spesielt beundret, til suksess og særbehandling både fra andre enkeltpersoner og fra samfunnsinstitusjoner.

Personen er lite empatisk, det er egne interesser og behov som er viktige. Personen har lett for å tolke andres atferd som misunnelse, og er selv ofte misunnelig på andre. Han/hun er opptatt av at de han/hun omgås må være ekstraordinære, enestående og ha høy status, fordi det bare er disse som fortjener hans/hennes samvær.

Det anbefales at du leser om personlighetsforstyrrelser for å få et mer helhetlig bilde av symptomer, årsaker, behandling, hva du kan gjøre, prognose etc. Kilde

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...