Gå til innhold

Hitler - En mann av sin tid? Handlinger og moral.

Anbefalte innlegg

Og hva om det så var 5.999.999 som døde? Eller 5.990.000? Hva har det med saken å gjøre? Tror du at vi plutselig kommer til å syntes Hitler var en OK kar fordi han drepte litt færre enn vi trodde?

Del 2 er så langt off-topic som det går ann mens vi fortsatt prater om Nazi tysklad, derfor er det en stråmann.

Folk BURDE synes Hitler var en grei fyr, fordi han gjorde mye bra når han ikke var oppslukt av sin tids jødehat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hva om det så var 5.999.999 som døde? Eller 5.990.000? Hva har det med saken å gjøre? Tror du at vi plutselig kommer til å syntes Hitler var en OK kar fordi han drepte litt færre enn vi trodde?

Del 2 er så langt off-topic som det går ann mens vi fortsatt prater om Nazi tysklad, derfor er det en stråmann.

Folk BURDE synes Hitler var en grei fyr, fordi han gjorde mye bra når han ikke var oppslukt av sin tids jødehat.

Nei, det er ikke en stråmann, det er et spørsmål. Jeg tror du burde lese her: http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man

Lenke til kommentar

Selv om man ser bort i fra jødehatet - hva annet BRA for verden gjorde han?

Ser ingen grunn til å sympatisere med Hitler, selv om man ser bort i fra Holocaust.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til å sympatisere med Hitler, selv om man ser bort i fra Holocaust.

Han stablet et brukket Tyskand på beina igjen, gjennomførte en stor økonomisk reform, og dro i gang mange ting som blir sett på som "forbilder" senere i dag, f.eks røyeforbud på offentlige biblioteker, mange fornuftige regulering, samt at de tvang industrien tilbake til å produsere.

Og for å ikke glemme det: Det brakte også med seg noen problemer, en av dem må vel bli det hemmelige poltiet, et annet må vel være at rettsikkerhetten forsvant det øyeblikket rettsakene involverte partiet.

Samt stor rasepoltikk, som faktisk var på politisk mote på den tiden.....

Si hva du vil, men Nazistene ble til syvende og sist er demonisert til det punktet hvor det blir latterlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Javel? Gjerne opplys oss.

Lenke til kommentar

Javel? Gjerne opplys oss.

Spør mannen selv:

Lenke til kommentar

Jeg er da enig med Tofagerl. Nøyaktig dødsfall spiller ingen rolle. Intensjonene om å utrydde et folkeslag samt sulte uihjel andre gjør at mannen er ekstremt usympatisk og man burde ikke synes at fyren var en grei type som du indikerer.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig, for alle har lyst til å drepe eller utslette eller fjerne noen.

Den store forskjellen er kun at Hitler fikk sjansen.

Er du virkelig bedre enn en mann av sin tid?

Eh, nei? Det er mange som har sjansen nå til dags, men man har ikke ønsket eller behovet til det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eh, nei? Det er mange som har sjansen nå til dags, men man har ikke ønsket eller behovet til det.

Og her feiler din forståelse av språket deg.

Vis du har sjansen til å stjele noe du vil ha, og du er 200% sikker på at ingen ser deg, og at det ikke får konsekvenser, ville du da ha stjålet?

Svaret er ja, fordi du har virkelig lyst(ikke sånn svak sjalusi, eller eiebehov, men en faktisk følelse av at du har lyst), og du blir ikke tatt, og det får ingen konsekvenser.

Vis du er allergisk mot epler, og det stinker epler av naboen sitt tree, ville du da av pur faenskap ha ringt poltiet, og fått det hugget ned? La oss si at du misliker naboen din fra starten av, og deres kommikasjon mangler totalt.

Det MÅ en tredjepart inn for at dere skal prate, og selv da så vil du heller bruke juridiske fortrinn(poltiet, domstolene) for å nå praktiske ting(bli kvitt treet).

Det du tenker på blir å tilfeldig drepe folk, "for the lulz" som the oftest kalles.

Det er ikke snakk om å overse den lille psykologiske grensen som holder alle tilbake fra å drepe alle, men om et hat og en vilje bygd opp over lang tid, får du så får sjansen til å hive denne viljen ut i verden med en guds velsignelse, og så ble den gjordt.

Det jeg sier omhandler heller ikke drap i seg selv, men tiden moten og stemningen, noe som er oppfostret over flere 10år, og som forsvinner på 20 år vis noen begraver det.

Forstår de ikke hva jeg sier, så forstår du det ikke. Og jeg vil ikke forklare noe så enkelt noe mye mer enn dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og her feiler din forståelse av språket deg.

Vis du har sjansen til å stjele noe du vil ha, og du er 200% sikker på at ingen ser deg, og at det ikke får konsekvenser, ville du da ha stjålet?

Svaret er ja, fordi du har virkelig lyst(ikke sånn svak sjalusi, eller eiebehov, men en faktisk følelse av at du har lyst), og du blir ikke tatt, og det får ingen konsekvenser.

Vis du er allergisk mot epler, og det stinker epler av naboen sitt tree, ville du da av pur faenskap ha ringt poltiet, og fått det hugget ned? La oss si at du misliker naboen din fra starten av, og deres kommikasjon mangler totalt.

Det MÅ en tredjepart inn for at dere skal prate, og selv da så vil du heller bruke juridiske fortrinn(poltiet, domstolene) for å nå praktiske ting(bli kvitt treet).

Det du tenker på blir å tilfeldig drepe folk, "for the lulz" som the oftest kalles.

Det er ikke snakk om å overse den lille psykologiske grensen som holder alle tilbake fra å drepe alle, men om et hat og en vilje bygd opp over lang tid, får du så får sjansen til å hive denne viljen ut i verden med en guds velsignelse, og så ble den gjordt.

Det jeg sier omhandler heller ikke drap i seg selv, men tiden moten og stemningen, noe som er oppfostret over flere 10år, og som forsvinner på 20 år vis noen begraver det.

Forstår de ikke hva jeg sier, så forstår du det ikke. Og jeg vil ikke forklare noe så enkelt noe mye mer enn dette.

Du gjør meg kvalm...

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det å kalle Hitler for en "helt ålreit" mann blir å kalle en elefant for en løve. Helt feil, med andre ord.

Selv om man ser bort i fra forsøket på å utrydde jødene, står man fremdeles igjen med mange ting:

* Sette politiske motstandere, sigøynere, homofile osv. i konsentrasjonsleirer.

* Rasisme

* Hemmelig politi, sensur

* Propaganda i blant annet lærebøker

* Mange invasjoner

Listen er nok mye lengre.

Heh, det eneste jeg leser fra deg nå er dårlige forsøk på å uskyldiggjøre Hitler.

Svaret er ja,

Nei, ikke nødvendigvis. Jeg har hatt mange muligheter til å stjele, uten noen sjanse for å bli tatt. Man trenger ikke å være et supermenneske for å vite "sånt gjør man bare ikke".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det opp til hver og en å definere om det er bra eller dårlig, men Hitler rustet opp det tyske militæret, og Tyskland som en av verdens ledende teknologinasjoner har mange av sine røtter fra Nazi-tiden. Det var en enorm satsning i 1930-tallets Tyskland. De skulle være BEST.

Jeg håper jeg mistolker innlegget ditt når jeg lurer på om du virkelig tror Hitler utelukkende var en destruktiv gærning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ehm, du burde muligens lese litt om Preussens historie fra 1600-tallet og frem til første verdenskrig. Hitler videreførte bare en 300 år gammel politisk kultur som ble grunnlagt av Hohenzollern slekten. Spesifikt denne duden: http://en.wikipedia...._of_Brandenburg

Det eneste nye med Hitler var at han var demokratisk valgt og at han bygde ut militæret mot internasjonale avtaler de hadde signert etter første verdenskrig som spesifikt nektet Tyskland å bygge ut militæret.

Edit: Ooh, bedre link: http://en.wikipedia.org/wiki/Prussian_Army

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...