Gå til innhold

Laveste dødstall på veiene siden 1954 - Regjeringens fortjeneste?


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2011/07/06/nyheter/innenriks/trafikk/17207730/

Laveste dødstall på veiene siden 1954

Samferdselsminister Kleppa mener det er den rødgrønne regjeringas fortjeneste.

 

Rykende ferske tall fra Samferdselsdepartementet viser at i perioden 2005-2011 er risikoen for å bli drept eller hardt skadd i trafikken redusert med 30 prosent.

[...]

Tallene viser at trafikksikkerhetstiltak nytter. Siden 2005 har vi satt i gang en rekke tiltak rettet mot både veg, bil og fører, disse har hatt en stor effekt.

I kommentarfeltet er det en kommentar fra en Anders Rønning, og jeg synes han oppsummerer det greit. (Link til innlegget)

 

Villeder Kleppa bevisst, eller er hun bare ignorant?

 

ESP (Elektronisk Stabilitetskontroll) er nok hovedårsaken til at ulykkene har gått ned med 30 %. Det gjelder stort sett over alt, ikke bare i Norge. ESP begynte å komme som standard på de dyreste bilene rundt 2001 (noen allerede fra midten av nittitallet), noe som spredte seg relativt raskt til mindre kostbare biler i løpet av noen få år. Altså er dette bilprodusentenes fortjeneste, og sannysnligvis ville nedgangen kommet før dersom det ikke hadde vært så avsindig dyrt å kjøpe bil i Norge.

 

Daimler rapporterer 42 % nedgang i alvorlige ulykker som involverer Mercedes etter at ESP ble standard på alle bilene av dette merket fom 2001.

 

Mer statistikk:

 

Volkswagen, 02/04

- Fatalities - 35%

Toyota, 05/03

- All single-car accidents - 35 %

- Severe accidents* - 50%

National Agency for Automotive Safety & Victims Aid 02/05

- All single-car accidents - 44 %

- Severe accidents - 62 %

Ford, 09/04

- accidents* -35%

Swedish National Road Administration, 2002

- accidents - 22%

Kilde: http://www.bosch.co.nz/content/language1/downloads/ESP_General_Studies.pdf

Det er så jævla frekt av denne udugelige kjerringa å prøve å ta æren for dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert, men sliter med å forstå hvordan ESP kan stå bak en 30 % nedgang. ESP gjør ikke at man holder fartsgrensa, unngår farlige forbikjøringer, ikke tar dumme avgjørelser, osv. ESP kan heller ikke utligne problemer som dårlig veidekke, dekk og bremser. Selvsagt er ESP nyttig, men jeg mistenker at Bosch og bilprodusentene overdriver denne fordelen (de tjener jo penger på å selge ESP).

 

Veiene er blitt bedre mange steder og vi har bedre kunnskap om og holdninger til bilkjøring. For ikke å snakke om at biler i dag er mye tryggere enn biler før (og dette er ikke bare ESP sin fortjeneste).

 

Redigert: Jeg er imidlertid enig i at det er frekt å påstå noe slikt som Kleppa gjorde.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Selv om jeg er enig med at bilparken burde ha fått kredden så kan man si på tall fra SSB..:hmm:

 

fig-2011-06-10-01.gif

 

Edit:

 

Prøver å finne antall ulykker for å se om det er blitt færre ulykker med den rødgrønne regjeringen..

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Personåtaket til slutt deler eg ikkje, ellers vil eg seia at nedgangen truleg er like mykje trass i den norske regjeringa sin bilpolitikk enn på grunn av han. Men har du nokon gong sett ein politikar som unnlet å rosa seg sjølv og sine regjeringsvener opp i skynene når dei ser aller minste høve til at det KAN TENKJAST å vera noko som helst å ta æra for? Hadde ein gjennomsnittleg politikar teke tredelen så mykje åbyrgd (ansvar) som han/ho tek ære, hadde tilværet vårt vore totalt annleis. Koss det hadde vore om han/ho tok MEIR åbyrd enn ære torer eg knapt tenkja på!

Lenke til kommentar

Alle politikere tar jo ære for positive ting som skjer etter at de er blitt valgt inn, men som ble gjort av forrige regjering, for positive ting som skjer under sin regjeringstid og for positive ting som skjer etter sin regjeringstid som de selv kan sies å ha et forhold til.

 

Negative ting snakkes ikke om, med mindre de kan skyldes på forrige regjering.

Lenke til kommentar

Er det ikke kommunene som er mest ansvarlig for norsk veier, ikke staten? I tilegg er ikke det en ny trend, så jeg tror antall skadete i trafikken ville gått ned uansett.

 

Det er nok verken kommuner eller staten. De fleste veier her i Norge er fylkesveier, dermed er det fylker som har det meste av ansvaret. Kommuner er ansvarlig for kommunale veier, men disse veier er mindretall (både i antall og lengde) i forhold til fylkesveier. Men siden fylker er avhengige av økonomiske overføringer fra staten, for å blant annet oppruste og bygge nye veier, så kan man si at staten er indirekte ansvarlig for det meste av veinettet i Norge.

 

Når det gjelder uttalelsen til Kleppa, så er dette hun sier langt i fra unna den hele sannheten. Færre dødsulykker på norske veier er nok resultat av en kombinasjon mellom bedre sikkerhet i biler (for det meste skyldes dette først og fremst flere airbag i biler, samt at airbag har blitt standard utstyr) og bedre kvalitet i kjøreskolebransjen (der i blant økende antall kjøretimer). I veldig liten grad er bedre veier årsaken til færre dødsulykker. Veiene har riktig nok ikke blitt verre, men de har ikke blitt noe særlig bedre heller. Det viser også statistikktall som påpeker alt for stor etterslep, både i forhold til vedlikehold og utbygging, av det norske veinettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...