Gå til innhold

– Dette er en idiotisk skatteøkning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, ser for meg at det ikke er vansklig å komme seg rundt, og mange/fleste som ikke vill bry seg. Men ville tro at større butikker som Amazone faktisk ville?

Hvorfor?

Hvem vil gi bort 25% av inntekten sin?

Siden Amazon opererer innenfor EU området så (Tyskland og UK ihvertfall ) så har de vel ikke så store valg. Vil tro staten er i stand til å gå til rettslige grep da.

Steg to er antagelig å gjøre som man har gjort med gambling ved å nekte norskutstette kort å brukes i svartlistede butikker som ikke betaler moms.

Utover det ser jeg en del urimelige angrep på at nettbutikker skal la være å betale mva mens norske butikker skal betale mva. Er sikkert mye man kan angripe mva for, men at de nå i prinsipp har innført likhet bør vel ikke være det man synes er problematisk. Og selvsagt med unntak av bøker, og antagelig ting som aviser og kulturtillbud.

Lenke til kommentar

Kanhende at det er "rettferdig" og "fungerende" i teorien. Men i praksis er jeg enig i XanderZ, i tillegg til at dette er et forslag hvor myndighetene skyter seg selv i foten. De vil ha penger ut av nettkjøpene, problemet er at disse kjøpene kommer til å stupe.

Lenke til kommentar

Jeg er enige med noen her at dette er nødvendig for å skape like forhold. Når det gjelder at elektroniske varer skal være billigere fordi de er mer miljøvennlige så vil de jo fortsatt det selv om de får 25% moms, hvis ikke så er det noen som tar seg bedre betalt enn de trenger.

Det jeg lurer på er om staten kan påvirke norske banker osv? Regner med at alle her inne bruker norske banker, det burde jo være mulig å innføre en slags meldingsplikt hos bankene eller lignende.

Lenke til kommentar

bOMS: Tallene blir slik pga rentenivå. På toppen av dette kommer avgifter. Skal ikke se bort ifra at gjennomsnittsnordmannen ikke får verdi for mer enn 10% av inntekten og at resten spinner bort i skatter og avgifter.

Moderne slavedrift der slavene selv hoder seg med mat og husrom. Historiens mest geniale påfunn og folk skjønner ikke engang at de ikke har frihet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke en eventuell mva som gjør at netttjenester blir dyrere. Spesielt som det er nevnt tidligere med at man kan droppe frakt, og gjerne flere mellomledd. Det har mer med at butikkene er grådige og tar stor avanse. Så hvis de priser seg ut så er det nettbutikkene som skyter seg selv i foten ikke staten.

Lenke til kommentar

bOMS: Tallene blir slik pga rentenivå. På toppen av dette kommer avgifter. Skal ikke se bort ifra at gjennomsnittsnordmannen ikke får verdi for mer enn 10% av inntekten og at resten spinner bort i skatter og avgifter.

Moderne slavedrift der slavene selv hoder seg med mat og husrom. Historiens mest geniale påfunn og folk skjønner ikke engang at de ikke har frihet.

Tror du må komme med en skilde, samt litt forklaring på hva rentenivå har med dette å gjør. Pluss hvordan du kan plusse sammen prosenter.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/tema/skatter_og_avgifter/skatte--og-avgiftsnivaet.html?id=439320

Her kan du se at det skatter og avgifter i Norge i 2005 ligger på ca 44%. Og ett eller annet sted hos NHO finner du noe tilsvarende, men der mener jeg å huske at det står 46% (men mulig det er noen år senere).

Og jeg skal legge meg flat hvis du kan gi tallene dine mening, men å slenge ut noen prosentsummer, og så plusse på mva så blir ikke jeg veldig klok.

Gjelder moms på ebøker feks hos Amazon bare for bøker som koster over 200 kroner?

Alle bøker uansett pris. Eneste årsak til 200kr grensen er at de blir dyrere å tolle enn det man får igjen, så man har gitt varer under 200kr momsfritak.

Lenke til kommentar

Det som er virkelig komisk er at dette vil ikke påvirke pengespill/lotteri/online-poker osv. Lotterivirksomhet har momsfritak i Norge, og dermed vil det samme gjelde for virksomheter i utlandet. Onlinepoker er som kjent ikke lovlig her, men det kan altså ikke norske myndigheter gjøre noe med, ikke engang kreve mva. etter sine egne regler! :D

Ellers går denne loven mye lenger enn det de har gjort i EU - der gjelder momsreglene bare internt i EU, mens utenlandske bedrifter går fri. Som eier av norsk bedrift slipper jeg også å kreve moms fra europeiske kunder - der er det "importøren" som har ansvaret for å betale sin lokale moms, som i prinsippet ofte betyr kunden selv.

Lenke til kommentar

Det som er urettferdig og konkurransevridende er at jeg når jeg bestiller noe på nettet som blir sendt til Norge, må jeg betale moms til landet det blei sendt fra, moms til Norge, moms på den allerede momsbelakte portoen, og moms på momsen i utlandet.

Norske næringsinteresser virker å være dyktige lobbyister.

Lenke til kommentar

Gjelder moms på ebøker feks hos Amazon bare for bøker som koster over 200 kroner?

Alle bøker uansett pris. Eneste årsak til 200kr grensen er at de blir dyrere å tolle enn det man får igjen, så man har gitt varer under 200kr momsfritak.

Vet ikke helt om jeg forstår svaret, virker som om du som både a og ikke-a. :)

I utgangspunktet er alle bøker fritatt for moms, i tillegg er det momsfritak på alle varer under 200 kroner. Sier den nye loven at man må betale moms bare for e-bøker over 200 kroner eller også for e-bøker under 200 kroner?

I sistnevnte fall er i så fall den nye loven dobbelt meningsløs... Ubegripelig meningsløs, faktisk.

Lenke til kommentar

men over tid velger mest sannsynlig bedriften i utlandet å stifte kontor også her, så de slipper å betale dobbelt skatt. Eller at de velger å gi norske butikker mer konkurranse dyktige priser. Dette ordner seg folkens, det tar kanskje litt tid, og kanskje merkes det heller ikke.

Eller de velger å kutte ut norge, finne også i dag nettbutikker som selger til eu eller sverige, men ikke norge.

Det logiske ville vært å gjøre norske e-tjenester momsfrie, e-tjenester (om staten hadde tenkt seg om) er miljøvennlige ordninger, selv om det er nytt og farlig...

Blir som å fjerne alle fordeler med el-bil (parkering, bompenger, gratis strøm), da hadde det ikke vært mange som hadde kjørt rundt i de små eskene.

Jeg føler at det er den norske håpløse e-bok tjenesten som står bak pushingen av dette... (digitalbok.no?)

Slike vedtak har det med å være vedtatt under ekstrem lobbyvirksomhet.

Heldigvis har spotify beholdt 99kr mnd, noe som er en fordel for oss normenn, da noe av det vi betaler går tilbake til norge igjen... Hadde de satt opp prisen til 124kr mnd hadde mange falt tilbake til gamle synder (thebay).

Steam er så overpriset uansett, så de har også mulighet til å beholde nåværende priser og mva'e til norge...

Jeg er mest redd for at mange nettbutikker med e-innhold forsvinner...

Lenke til kommentar

Det som er urettferdig og konkurransevridende er at jeg når jeg bestiller noe på nettet som blir sendt til Norge, må jeg betale moms til landet det blei sendt fra, moms til Norge, moms på den allerede momsbelakte portoen, og moms på momsen i utlandet.

Da har du handlet fra feil butikk. Utenlandske butikker skal ikke kreve utenlandsk mva når de selger til norske kunder. Med andre ord blir det slik: originalpris - utenlandsk mva = pris inn til norge, * 1.25 + fortollingsavgift + frakt.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg forstår svaret, virker som om du som både a og ikke-a. :)

I utgangspunktet er alle bøker fritatt for moms, i tillegg er det momsfritak på alle varer under 200 kroner. Sier den nye loven at man må betale moms bare for e-bøker over 200 kroner eller også for e-bøker under 200 kroner?

I sistnevnte fall er i så fall den nye loven dobbelt meningsløs... Ubegripelig meningsløs, faktisk.

OK, ser den, glemte en e foran første bøker :) Så altså, moms på alle evarer inkludert ebøker

Lenke til kommentar

Sier den nye loven at man må betale moms bare for e-bøker over 200 kroner eller også for e-bøker under 200 kroner?

E-momsen har ingen 200 kroners grense - alle elektroniske tjenester og varer (inkludert e-bøker) skal det nå betales moms på.

Forøvrig skal det nevnes at utenlandske bedrifter behøver ikke å kreve moms fra norske kunder før salget overskrider 50000 NOK og de blir registreringspliktige. Derfor slipper Spotify osv. foreløpig å øke prisene, siden de enda ikke har nådd grensen.

Lenke til kommentar

Da har du handlet fra feil butikk. Utenlandske butikker skal ikke kreve utenlandsk mva når de selger til norske kunder. Med andre ord blir det slik: originalpris - utenlandsk mva = pris inn til norge, * 1.25 + fortollingsavgift + frakt.

forhåndstollede varer, slik som e-varer skal ikke behøve fortollingsavgift så lenge de er registrert i momsregisteret (eller hva det nå heter). Bestiller du varer fra Dustin f.eks skal du ikke betale noen fortollingsavgift.

Lenke til kommentar

Momsfritaket gjelder kun fysiske varer da fritaket eksisterer kun fordi det ville blitt for dyrt å kontrollere alle sendinger som kommer til Norge. Så for elektroniske tjenester skal det da betales MVA fra første krone.

Lenke til kommentar

Fortollingsavgift har ingenting med momsregisteret å gjøre. Fortolling og kostnader forbundet med det er allerede innbakt i prisen du betaler når Dustin (og f.eks. Pixmania) sender varer fra utlandet.

Lenke til kommentar

Uansett så er det samme svindelen i samtlige land som har sentralbank. Penger skapes som gjeld og folk holdes som slaver.

Har ingenting med sentralbank å gjøre, og alt med at vi tillater banker å låne ut mer en dem har i hvelvet.

Siden disse låna oppstår som innskudd på en konto så har banken rett og slett trykket penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...