Gå til innhold

Stygg lukt fra akvarium.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anathema: Mye bedre å få samme tipset 2 ganger enn å ikke få de tipsene jeg bør få i det hele tatt :D

 

Er et par bilder her

 

Har også et bilde lengre oppi posten. De har jeg 2 av, de trengte vist de gule tabelettene jeg viste på bildet. De var mye mer aktive før, no ligger de bare i ei hule (de er i live enda).

 

 

 

Kan no hende at det er kalk steiner (ikke vet jeg, sier bare hva de på butikken sier).

 

 

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Linken du gav fungerer ikke.

 

Fisken på det første bildet er en Corydoras, usikker på art. Felles for disse er at de er bunnfisk, som skal ha sand som bunnlag (Dvs ikke grus)

Dette er fordi de leter etter mat på bunnen med snuta nedi sanda. Du kan se de har små "barter" ved nesa. Corydoras er stimfisk og bør helst være 6+ (noe som igjen er vanskelig i et så lite akvarium :( )

Lenke til kommentar

Tatt et par bilder. Fant ut at det var vanskelig å ta bilde av noe som konstant er i bevegelse :/

 

Mallene var ikke mulig å ta bilde av da de hadde gått i hi, får heller komme med bilde av de seinere. Fikk med den ungen som overlevde kullet til 2 av de.

 

Jeg har no tabeletter som er spesielt egnet Corydoras og ål. Skal jeg ikke gi de mer av de? Jeg hadde grovere stein før med byttet til "fin" sten da jeg hadde maller og Corydoras og de ikke likte den grove steinen. La også et bilde av steinen jeg har i akvariet. Sand vet jeg ikke om jeg kan ha i akvariet da jeg har avsuget i pumpa i bunnen.

 

fiskebilder.rar

Lenke til kommentar

Fiskene:

 

1: Malle, ser ut som Ancistrus

2. Oransje fisken er en platy

3. De gule med flotte farger er Bolivianske Sommerfuglciklider

4. De gjennomsiktige er glassmaller

5. De høyreiste største er Scalarer

6: Kampfisk, men denne viste du jo om

 

Pent innredet akvarium :)

 

Men dette er nok i meste laget hva angår fisk i en 60 liter. Det blir produsert mer avfall en hva vannmengden og filteret kan takle.

Lenke til kommentar

Her kommer kamp fisken.

 

Indisk glassmalle

Scalare

Sommerfuglciklide

Gullfisk

Ancistrus eller Gibbiceps

Betta Splendens (han)

 

Merk max str. på "sugemallene". Nesten alle fiskene dine krever egentlig mye større tank enn det du har.

 

Tror jeg har både Ancistrus og Gibbiceps

 

Gullfisken har jeg ikke, ellers stemte det bra ser det ut som.

 

Edit: Tror at det er sommerfuglciklide jeg har og ikke boliviansk sommerfuglciklide.

 

 

post-32072-0-01025100-1310229555_thumb.jpg

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

ja, lurte litt på det med plante standen. Se vekk fra den kanonen som er plassert oppå fjellet. Slam sugde der kanonen sto i går men vart ikke helt fornøyd med resultatet, så lot den sto oppå fjellet til jeg er ferdig med å slamsuge i dag.

 

Indisk glassmalle vet jeg at bør være mer enn 2 stk, men jeg fikk faktisk en da jeg kjøpte 2 Sommerfuglciklide. Regner med at ho på butikken ikke fikk med seg at jeg fikk en fisk gratis. Dagen etter så jeg at den ikke var så alt for fornøyd så jeg bestemte meg for at han skulle få en kompiss. Siden det var ganske mange fisker den tiden kjøpte jeg bare en til. og de holde sammen til en hver tid :D

 

Hvordan var "grusen" min? Siden jeg har flere fisker som trivest på bunnen så kanskje jeg burde gå til noe enda finere? men er redd for at det skal bli tett da avsugingen til pumpa er på bunnen av akvariet.

 

 

 

Edit: kjenner at det var godt at vertfall en ting var positivt (at min kampfisk hadde veldig flotte farger ) :) Men jeg savner å ha reker, ål eller noe annet spesielle tinger i akvariet. men det er vel uansett bare å glemme så lenge jeg har problemer med vannet.

 

Var en Øreål, Panserål jeg hadde, så vel etter et par dager at den ikke kom til å bli gammel da den svømte manisk over alt i akvariet og slo hodet både i veggene og i gruset. Oppførte seg som om den flyktet fra noe og var blind.

 

 

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Anbefaler også å bytte til sand. Pass på at den ikke blir alt for finkornet bare. Biltemasanden er velprøvd og mye brukt. Slamsuging foregår da med en mye tynnere slange for å fjerne dritten på bunnen. Det blir enklere å holde rent med sand, for da legger alt seg oppe på sanden. Veldig enkelt å se når det trengs rengjøring. :)

 

Edit: Mulig det er en sommerfuglciklide ja. Vanskelig å se fra den vinkelen.

Endret av Anathema
Lenke til kommentar

Hmm. Lite problem med slam sugern. Før hadde jeg mye grovere grus, og da var det en lett sak å suge opp slam og drit. Men no suger jeg opp grusen og ikke dritten.

 

Prøvde å rote med sugeren i grusen, 1 cm over grusen (men da fikk jeg hverken opp drit eller grus).

 

Når det kommer til Biltema sand, noen som har erfaring med pumpe med avsug i bunnen av akvariumet? redd for at det skal tettes opp.

 

 

Lenke til kommentar

Det du må gjøre er å konsentrere sugekraften fra slamsugeren. Jeg regner med at det er en slange koblet til et større rør? Er det mulig å ta av røret? I såfall, start hevertprosessen med røret på, senk det ned i vann og ta av røret. På den måten blir sugekraften mangedoblet, og du kan hovre 1 cm over grusen og få opp det meste.

 

Når det kommer til biltema sand tror jeg du skal ha innsuget VELDIG nærme før det blir noe problem. Hvor nært bunnen er det snakk om her?

Lenke til kommentar

Er på en måte dobbel bunn. 2-3 cm fra bunnen ligger det ei plate med riller(hull), oppå denne ligger grusen/sanden. Der blir vannet sugd ned under sanden opp et rør og via pumpe/filter på toppen av akvariet.

 

prøvde å finne bilde av det på nettet med fant ikke noe mer info enn dette.

 

Når det kommer til slam sugeren føler jeg at det er enklere å legge ved et bilde enn å beskrive den.

post-32072-0-04452300-1310239273_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ok. Det var da en merkelig filterløsning. Da vet jeg ikke.

 

I fbm. slamsuging: Den der funker akkuratt slik jeg sa. Ta av den store delen etter heveprosessen er i gang, så får du mye bedre effekt.

 

Edit: Dersom du har en Gibbi bør du kvitte deg med den asap. Denne malla blir svær, forurenser mye, ikke særlig god til å spise alger, og dessuten har den en tendens til å spise på planter.

Endret av Anathema
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...