Gå til innhold

Excel: returnere verdi på Ark2 ut fra maks verdi på Ark1

Anbefalte innlegg

Her er en skikkelig nøtt:

Jeg trenger en formel som finner største verdi i en tabell på side 1 og så returnerer den verdien som står i samme celle på side 2! Det er altså kun verdien fra side 2 som er interessant.

Noen som klarer det?

Endret av Sindrebrun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se vedlagt fil for eksempel. Du bruker funksjonen

=large(array;k)

hvor array er tabellen, og k er om du skal ha den største (1) verdien, nest største (2) osv.

eksempel.zip

edit: aha, nå skjønner jeg hva du mener...... Da er ikke eksemplet mitt så godt likevel. Skal forske litt på det.

Endret av orjanr
Lenke til kommentar

Sidre, du har brukt et særdeles lite beskrivende emne på denne tråden. Det krever ikke mye kreativitet for å komme på noe bedre enn "Trenger hjelp i Excel". Videre er det til hjelp om du nevner hva slags versjon og språk det er på din Excel.

Du sier heller ikke mye om hvordan side 1 ser ut. Du skriver tabell, så mener du da at det finnes verdier i f.eks kolonne A, B og C, og at det er adressen til den største av disse som skal benyttes?

Jeg har et eksempel her som går ut ifra at det kun er én kolonne med tall på Side 1 (kolonne A) og at du har plass til en hjelpekolonne (B) til høyre for denne. Hvis du i denne kolonnen fyller inn "=RAD()" og kopierer den nedover så kan du bruke følgende formel på side 2

=FORSKYVNING(A1;FINN.RAD(STØRST(Ark1!A1:A100);Ark1!A1:B100;2;0)-1;0)

Hvis du på Side 1 har flere kolonner, da blir det litt verre, men sikkert ikke umulig.

Lenke til kommentar

Om noen har en formel for å finne adressen til cellen har jeg løsningen tror jeg.

Sliter med å få ut f.eks A5 som svar i stedet for verdien i A5...

=cell("address";C5)

Gjerne noe som tar størst(A1:A50) også

=celle("adresse";størst(A1:A50)) fungerte dårlig

Lenke til kommentar

Sidre, du har brukt et særdeles lite beskrivende emne på denne tråden. Det krever ikke mye kreativitet for å komme på noe bedre enn "Trenger hjelp i Excel". Videre er det til hjelp om du nevner hva slags versjon og språk det er på din Excel.

Du sier heller ikke mye om hvordan side 1 ser ut. Du skriver tabell, så mener du da at det finnes verdier i f.eks kolonne A, B og C, og at det er adressen til den største av disse som skal benyttes?

Jeg har et eksempel her som går ut ifra at det kun er én kolonne med tall på Side 1 (kolonne A) og at du har plass til en hjelpekolonne (B) til høyre for denne. Hvis du i denne kolonnen fyller inn "=RAD()" og kopierer den nedover så kan du bruke følgende formel på side 2

=FORSKYVNING(A1;FINN.RAD(STØRST(Ark1!A1:A100);Ark1!A1:B100;2;0)-1;0)

Hvis du på Side 1 har flere kolonner, da blir det litt verre, men sikkert ikke umulig.

Beklager at du syntes det var for lite info om problemet. Jeg tenkte det var en fordel å holde det kort og konkret. En tabell = todimmnsjonal så det holder derfor ikke å finne verdien i bare en rad. Språket er som dere har gått ut fra norsk:)

Endret av Sindrebrun
Lenke til kommentar

Du kan bruke en custom function til å gjøre dette, om du vil.

Function UGH(Område As Range)
størst = -9999999
For Each x In Område
   If x.Value > størst Then
       størst = x.Value
       adresse = x.Address
   End If
Next
UGH = Range(adresse)
End Function

Hvis du legger inn denne funksjonen, da blir formelen f.eks

=ugh(Ark1!A1:C30)

Et lite minus er at resultatet av formelen oppdaterer seg ikke av seg selv. Så hvis du endrer noe på ark 1 som er innenfor 'Område', da må du manuelt oppdatere formelen. Det holder ikke å trykke F9, så da må du markere cellen, trykke F2 etterfulgt av Enter. Av en eller annen grunn så er det den høyeste verdien fra ark 1 som vises som formelresultat dersom du endrer noe i 'Område', men dette går altså tilbake til korresponderende celleverdi i ark 2 (eller uansett hvilket ark hvor formelen står) når du oppdaterer manuelt.

Lenke til kommentar

Sindre: Du har fått mye god og kvalifisert hjelp her. Du er tilbakeholden med nødvendige detaljer, du gir ingen tilbakemeldinger om løsningene og metodene du har fått virker eller ikke, eller om du i det hele tatt har prøvd dem. Og du sier ikke takk for hjelpen, som altså er gratis velvillig assistanse fra kyndige folk.

Alt dette er innenfor normalen så jeg har ingen grunn til å belære deg om oppførsel, er slett ingen sogneprest selv. Men motivasjonen for å hjelpe, eller å følge opp, forsvinner fullstendig når du er så tilsynelatende likegyldig.

Beste hilsen Harald

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...