Gå til innhold

Tips til kjøp av første speilrefleks. Kjøpe brukt?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg funnet ut at tiden er inne for å oppgradere til mitt første speilrefleks. Jeg har et Canon Powershot G11 som jeg har eksperimentert litt med på manuelle instillinger, og har lyst til å lære mer.

Jeg har lyst til å kunne ta slike fine blurry bilder med lite dybdeskarphet i første omgang.

Jeg kommer til å ta endel bilder av mat, liker å ta bilder av mennesker, liker å framheve detaljer. Og så har vi en liten baby på vei, så det kommer nok til å bli endel bilder av den nye verdensborgeren også.

Jeg har ikke lyst på et kamera som jeg 'vokser fra' for fort. Jeg har lett for å sette meg inn i tekniske ting, så det trenger ikke være spesielt nybegynnervennlig.

Lurer litt på om det kan være en idé å kjøpe kamera og objektiv brukt, for å kunne gå et nivå opp i forhold til hva jeg kan kjøpe av nytt utstyr.

-Er det noen spesielle ting man bør passe på ved å kjøpe brukt kamerahus?

-Er det noen spesielle ting man bør passe på ved å kjøpe brukt objektiv?

-Forslag til gode sider for kjøp av brukt utstyr?

-Har du noen konkrete anbefalinger til kamerahus og objektiv som kan passe til mitt behov? Både nytt og brukt.

-Blir det like billig å kjøpe et nytt kamera med objektiv (pakkepris) enn å kjøpe disse brukt hver for seg?

Jeg har forresten vært innom fotobutikk og kjent litt på kameraene til Nikon og Canon. Canon sitt 600D lå ganske godt i hendene.

-Har sett litt på et Canon 35mm f/2 objektiv, vil dette dekke mine behov som beskrevet ovenfor?

-Har lyst til å kjøpe blitz etterhvert. Bør jeg tenke på at det bør være et trådløst system?

Håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis 600D ligger godt i hånden, så er det alternativ. 550D har vel samme ergonomi, men mangler utvippbar skjerm. Er dog billigere.

Brukt er billigere enn nytt. Men eldre modeller mangler muligens ting du savner.

En mellomting kan være å kjøpe nytt hus med kit-objektiv og spe på med brukt optikk.

Lenke til kommentar

Du kan spare masse penger på å kjøpe brukt kamerahus.

Bruktmarkedet på foto.no er et lurt sted å begynne. Vær skeptisk til finn.no der vil du finne mange som forventer en for høy pris for sitt kamerautstyr.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe kamerahus brukt selv om det er noe eldre hus mangler i forhold til nye. Blant annet vridbar skjerm, en tanke bedre bildekvalitet på høy ISO for å nevne noe. Om du er heldig vil du kunne finne et kamera med få eksponeringer.

- Canon 50D

En klasse opp i forhold til 600D, selv om det er noen år gammelt anser jeg det som et bedre fotografisk verktøy i forhold til 550D og 600D. Du får blandt annet en større søker, bedre AF, bedre byggekvalitet, høyere skuddtakt og bedre ergonomi.

- Nikon D90

her får du også omtrent det samme som 50D eller xxD serien har å by på.

- Andre kameramerker og hus bør også vurderes.

35mm F/2 er er bra objektiv som jeg selv bruker mye, det er veldig allsidig og gir deg en liten/tynn dybdeskarphet. Du får mye for pengene om du kjøper dette objektivet. (skjekk foto.no for brukt)

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-35mm-f-2.0-Lens-Review.aspx

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...