Gå til innhold

skjermkort (kombinasjon) til 8 skjermer

Anbefalte innlegg

Jeg skal skru sammen en PC som skal drive en "nyhetsvegg". Dvs at den trenger mange skjermer og ikke veldig mye ytelse. Tanken er 8 skjermer med 1920x1080 oppløsning. Er det noen som har synspunkter på hvilke skjermkort man bør velge til dette? (Og evt også hvilket hovedkort man bør ha.)

Jeg ser for meg to skjermkort med 4 utganger hver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det endte med

ASUS VGA-Card Radeon HD6950 1024MB PCI-E 2xDVI/ HDMI/ 4xDisplayPort HDCP DDR5 DCII Fan (EAH6950 DCII/2DI4S/1GD5)

Det kortet tar 6 skjermer. Så tar jeg et 2xDVI for de to siste skjermene. Skulle det bli behov for flere skjermer i fremtiden er det antagelig mulig å få 12 ved å kjøpe et til av samme type.

Så får man bare håpet at kabinettet, SONATA IV 620-EC IN ACCS, har plass til et så langt kort.... og at 620W standard PSU holder.

Full spec på PC:

ASUS VGA-Card Radeon HD6950 1024MB PCI-E 2xDVI/ HDMI/ 4xDisplayPort HDCP DDR5 DCII Fan (EAH6950 DCII/2DI4S/1GD5)

kr 1748,-

INTEL Core i7 960/3.2G LGA1366 8MB 4.8GT (BX80601960)

kr 1994,-

ASUS Mainboard S-1366 X58 ATX 3xPCI-E Audio7.1 2xGbLAN 1394 USB3.0 SATA3 Raid DDR3 (P6X58D-E)

kr 1632,-

KINGSTON 12GB 1066MHZ DDR3 NON-ECC CL7 DIMM KITX3 (KVR1066D3N7K3/12G)

kr 572,-

ANTEC SONATA IV 620-EC IN ACCS (0761345-08152-8)

kr 1068,-

OCZ VERTEX 3 120GB 2.5 SSD SATA 6/G READ 550 MB/S - WRITE 500 MB/S IN (VTX3-25SAT3-120G)

kr 1894,-

SEAGATE SEA BARRACUDA GREEN 2TB SATA3 5.9K 64MB (ST2000DL003)

kr 578,-

KINGSTON 2.5" TO 3.5" BRACKETS & SCREWS (SNA-BR/35)

kr 11,-

Synes dette ble mye PC for kr 9500. Kjekt å få utnyttet sata3 også.

Det eneste man egentlig kan spare noe på her er å kutte ut SSD, eller velge en i5 cpu på 1155 sokkel.

Lenke til kommentar

Kan anbefale matrox sine kort ment for infoskjermer, de har mye pene kort med lav strømbruk og opptil 16skjermer.

Hvilke skjermer skal du kjøre? For alldel ikke kjøp standard tvr etc Da går ikke det lang tid før rammer/kanter i designet som kjører på skjermene er brent inn.

Ganske kjipt endrer du layout senere og da må bytte skjermene.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Bare glem det å kjøre SSD'en på SATA 6 portene på det 1366 HKet.

Rett og slett, kontrolleren for SATA 6 er på godt norsk, ræva.

Du vil faktisk TAPE ytelse på å bruke denne, dette har blitt testet ganske heftig i SSD tråden her på forumet så om du vil ha bevis så kan du slå opp der.

Årsaken er at det er store forsinkelser i kontrolleren, så selv om den har en høy teoretisk båndbredde så kan den ikke konkurrere med forrige generasjon Intel ICH.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I følge søkemotoren på forumet er dette den eneste tråden med "p6x58". I følge ytelsestesten til bittech yter marvelkontrolleren nær 50% mer enn ich10. SSD-tråden er 601 sider. Uten å ha lest mer enn sidene med de innleggene jeg fikk opp i søkemotoren fant jeg ingenting om ytelsen til marvelkontrolleren. Det eneste google har funnet for meg som kan tyde på at ich10 er raskere er testet i 2009 da sata3 var helt nytt. Antagelig har firmware og drivere hatt noen fremskritt siden da. Led meg gjerne på rett spor om jeg tar feil.

Lenke til kommentar

I følge søkemotoren på forumet er dette den eneste tråden med "p6x58". I følge ytelsestesten til bittech yter marvelkontrolleren nær 50% mer enn ich10. SSD-tråden er 601 sider. Uten å ha lest mer enn sidene med de innleggene jeg fikk opp i søkemotoren fant jeg ingenting om ytelsen til marvelkontrolleren. Det eneste google har funnet for meg som kan tyde på at ich10 er raskere er testet i 2009 da sata3 var helt nytt. Antagelig har firmware og drivere hatt noen fremskritt siden da. Led meg gjerne på rett spor om jeg tar feil.

Marvell-kontrolleren er bedre på sekvensiell ytelse, om du skal kjøre OS på den er definitivt Intels kontroller det beste valget. Intels SATA-kontroller er sannsynligvis den beste du kan få uten å investere i et dedikert RAID-kort.

Lenke til kommentar

Teoretisk ytelse som Arni nevner ja.

Men problemet her er forsinkelse, Marvell kontrolleren er SUPER treg.

Så OSet må vente på at signalet når fram til SSDen, mens Intel er svært rask.

Dette med kontrolleren er nevnt relativt tidlig i tråden skal jeg mene og i allefall de første par sidene i ytelsestråden for SSD.

Sistnevnte har en masse pene grafer og tall som sier dette sort på hvitt, eller blått på grått.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nå prøvd ssd'n på begge kontrollere. Det er ingen merkbar forskjell i bruk. Ved måling (atto) klarer marvel 370 / 235 MB/s (les / skriv). Intel klarer 270 / 265. Så jeg konkluderer med at kontrollerene har hvert sitt bruksområde.

Dette er da etter driveroppdatering. Med w7's (sp1) standard driver var marvelen merkbart treigere.

Lenke til kommentar

Det er verdt å merke seg at man trenger aktive DP-DVI adaptere for å utnytte mer enn to skjermutganger på dette skjermkortet (hvis man ikke har skjerm med DP-inngang). Grunnen er at kortet kun har to klokker. Adapterene jeg hadde liggende (fra HP) som antagelig er passive, funket ikke!

Den ene TVn (den henger på vegge, så jeg klarer ikke å se modell, annet enn at det er en samsung, og jeg gidder ikke ta den ned) jeg prøvde som har DP-inngang har jeg ikke fått til å fungere med DP-port på dette kortet. Derimot fungerer både den TVn og HPs DV-DVI adaptere (som antagelig er passive) på Nvidia qudro-kort med 4 DP-utganger.

Noe som også overasket meg var at Nvidia quadro og AMD 6950 kjører pent side om side. Ved første forsøk forsvant bildet fra alle tilkoblede skjermer ved første boot etter at nvidiakortet ble satt i. Trikset viste seg å være å boote opp med kun en skjerm tilkoblet på bhvert kort, til man hadde fått installert driver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...