Gå til innhold

Dumt spørsmål - Søker


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som tittelen sier så er dette sikkert et idiotisk spørsmål, men er veldig lærevillig og leser så mye jeg kan for å lære meg nok om foto.

 

Så, hva bruker man søkeren til (når man har live view)?

Hva er forskjellen mellom søker og live view (mener da fordeler/ulemper)?

 

Har man søker slik at det er lettere å ta bilder når det er sterk sol, eller gir søkeren et mer riktig bilde av hvordan det kommer til å se ut?

 

Eller er det kun fordi folk har forskjellig smak og behag?

Endret av Tussi18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Optisk søker:

Gir mer detaljer.

Viser mer dynamikk (altså hva som er mulig å få med).

Viser ting med en gang, uten forsinkelse.

Har ikke "oppfriskningshastighet", hvor ting i dårlig lys blir utydelige.

 

 

En god optisk søker er etter min mening overlegen en elektronisk søker for mitt bruksområde. Elektroniske søkere kommer seg, men er enda ikke "der".

 

Det er fordeler og ulemper med begge deler. Hvert sitt bruksområde, og forskjellige preferanser.

 

 

Edit: Og ja - som vidarkri nevner - med optisk søker får du lynkjapp fasedetekterende autofokus.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Live view er vel ikke så mye mer enn to/tre år gammelt. Siden tidenes litt ut på dagen har man brukt søker for å se hva som blir med i bildet, og eventuelt om fokus er lagt rett, og eventuelt om dybdeskarpheten er som ønsket.

 

Nå kan man velge, og da er det hensiktsmessig å velge det som passer for anledningen. Å holde kameraet mot øyet vil alltid være mer stødig enn på utstrakte armer, så kan man håndholde på lengre lukkertider. Man unngår også reflekser i skjermen på den måten. For å få fokusert presist på et statisk makromotiv kan liveview være gull. For filming har du ikke noe valg, da må du ha live view.

Lenke til kommentar

Live view er vel ikke så mye mer enn to/tre år gammelt. Siden tidenes litt ut på dagen har man brukt søker for å se hva som blir med i bildet, og eventuelt om fokus er lagt rett, og eventuelt om dybdeskarpheten er som ønsket.

 

Nå kan man velge, og da er det hensiktsmessig å velge det som passer for anledningen. Å holde kameraet mot øyet vil alltid være mer stødig enn på utstrakte armer, så kan man håndholde på lengre lukkertider. Man unngår også reflekser i skjermen på den måten. For å få fokusert presist på et statisk makromotiv kan liveview være gull. For filming har du ikke noe valg, da må du ha live view.

 

"For å få fokusert presist på et statisk makromotiv kan liveview være gull": Hvorfor?

"For filming har du ikke noe valg, da må du ha live view": Hvorfor?

 

Har jeg bare totalt misforstått hva live view er?

Er ikke live view bare skjermen på kameraet da?

 

Dette har man jo hatt mye lengre enn 2-3 år. Dette har man jo hatt i mangfoldig av år.

Nå føler jeg meg heeeelt på jordet.

Lenke til kommentar

Liveview er når du ser bilde på skjermen på kameraet. Du kan ha speilet nede og sende lyset opp i søkeren, eller du kan ha speilet oppe og sende lyset inn på sensoren.

 

For å se liveview (skjermen bakpå) må du ha speilet oppe så lyset kan komme inn på sensoren så den kan sende bilde til skjermen. Og da er søkeren svart.

 

(Det finnes spesialløsninger (Sony A55/33) med halvgjennomsiktig speil, som både gir kjapp fasedetekterende autofokus (som bare ellers finnes på speilrefleks hvis speilet er nede) samtidig som det kommer lys til skjermen.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"For å få fokusert presist på et statisk makromotiv kan liveview være gull": Hvorfor?

Kamaeret lar deg zoome inn på et del av bildet, slik at du ser bedre hva du fokuserer på.

 

"For filming har du ikke noe valg, da må du ha live view": Hvorfor?

kaian tenker nok på generelle speilreflekser som har en optisk søker, og da vippes spielet opp i live-view. Da ser man ingenting i søkeren.

 

Har jeg bare totalt misforstått hva live view er?

Er ikke live view bare skjermen på kameraet da?

Som nevnt - på en speilrefleks, så har man liveview kun på skjermen bak. Men på et kamera med elektronisk søker (EVF) som GH2, så har man egentlig liveview hele tiden, enten man bruker skjermen eller søkeren.

 

Dette har man jo hatt mye lengre enn 2-3 år. Dette har man jo hatt i mangfoldig av år.

Nå føler jeg meg heeeelt på jordet.

På kompaktkameraer og video, ja. Men på speilrefleks er det rimelig nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liveview er når du ser bilde på skjermen på kameraet. Du kan ha speilet nede og sende lyset opp i søkeren, eller du kan ha speilet oppe og sende lyset inn på sensoren.

 

For å se liveview (skjermen bakpå) må du ha speilet oppe så lyset kan komme inn på sensoren så den kan sende bilde til skjermen. Og da er søkeren svart.

 

(Det finnes spesialløsninger (Sony A55/33) med halvgjennomsiktig speil, som både gir kjapp fasedetekterende autofokus (som bare ellers finnes på speilrefleks hvis speilet er nede) samtidig som det kommer lys til skjermen.

 

"Liveview er når du ser bilde på skjermen på kameraet. Du kan ha speilet nede og sende lyset opp i søkeren, eller du kan ha speilet oppe og sende lyset inn på sensoren."

 

Hvis man da har speilet nede og sender lyset opp i søkeren istedenfor på sensoren, da kan man vel ikke ta bilde da eller? For hvis ikke sensoren får lys så blir det jo ikke noe bilde, eller er det jeg som er dum nå?

Lenke til kommentar

"Liveview er når du ser bilde på skjermen på kameraet. Du kan ha speilet nede og sende lyset opp i søkeren, eller du kan ha speilet oppe og sende lyset inn på sensoren."

 

Hvis man da har speilet nede og sender lyset opp i søkeren istedenfor på sensoren, da kan man vel ikke ta bilde da eller? For hvis ikke sensoren får lys så blir det jo ikke noe bilde, eller er det jeg som er dum nå?

 

En speilrefleks fungerer på denne måten når du tar et bilde:

  • Du trykker ned utløseren
  • Speilet vippes opp
  • Lukkeren åpnes i den tiden den skal være åpen, for så å lukkes (bildet eksponeres)
  • Speilet vippes ned

 

En speilløse som GH2 og spelreflekser i liveview fungerer på en helt annen måte:

  • Lukkeren er åpen og vi ser bilde fra sensoren.
  • Du trykker ned utløseren
  • Lukkeren lukkes
  • Lukkeren åpnes i den tiden den skal være åpen, for så å lukkes (bildet eksponeres)
  • Lukkeren åpnes

Lenke til kommentar

Genialt. Dere er jo utrolig dyktige og jeg ikke, men det er jo helt logisk det du beskriver og jeg burde vel kunne tenkt meg til det.

 

Men tusen takk for all lærdom, setter veldig pris på det.

 

Men over til noe annet (veldig masete nå ja);

 

Hva er fordelene med et DSLR kontra et speilløst kamera, og vice versa?

 

Hva egner seg best til bilde, og hvorfor?

Hva egner seg best til video, og hvorfor?

 

Ingen behøver å svare, jeg vet jeg maser og forstår derfor om jeg ikke får svar :)

Syntes det er så utrolig mye greiere å bli fortalt konkret om spørsmålene mine istedenfor å lese sort på hvitt på wikipedia med allskens av ukjente uttrykk :)

Lenke til kommentar

For meg er speilreflekskameraets store fordel framfor speilløse den store optisk søkeren. Men jeg synes det er bare de aller største som har en så god søker at jeg vil anerkjenne at fordelen er realisert.

 

Speilløse vinner hos meg, og det er redusert størrelse som er viktig for meg.

 

Dette gjelder foto og mine prefereanser, video har jeg i grunnen veldig lite formening om. Eller, det er jo ikke helt sant, - jeg mener mye om det meste jeg :p Men jeg tar ikke opp video ...

Lenke til kommentar

Joda, men hva som er viktig varierer fra person til person.

 

Optisk framfor selv ganske høyoppløslige elektroniske, støtte mot hodet og albuene inntil kroppen er to ting som taler for optisk søker for mange. Også for meg, men særlig vektleggingen av ulike kvaliteter varierer vilt fra person til person, fordi vi har ulike motivtyper og ikke minst personlige preferanser.

 

edit: Bildekvalitet er stort sett den samme så lenge vi snakker om 2x, 1.5x, 1.6x crop-kamera. Stort sett. Batterilevetid er bedre på speilrefleks uten liveview enn på speilløse. Fysisk størrelse er det tildels neglisjerbar / tildels enorm forskjell. Ellers lite forskjeller.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Til video er det ikke noe stort poeng med optisk søker - til video vipper du opp speilet uansett.

 

Den store fordelen med fasedetekterende autofokus har du i video i Pellicle-systemer som Sony A55/A33, men bare på full blenderåpning. Men der er autofokus dømrade kjapp og presis - også i video.

 

 

Om speil og lukker:

Her kan du se speilet og lukkergardiner i sakte film - færst vippes speilet opp, så fyker fremre lukkergardin ned og eksponerer sensoren, og så kommer bakre lukkergardin og lukker for sensoren igjen.

 

Når du tar video eller ser liveview på en speilrefleks, så er speilet oppe, og ingen av lukkergardinene skygger for sensoren.

 

Speilet er også grunnen til at søkeren blir mørk akkurat når du tar bildet. Akkurat som på analog speilrefleks, som også har speil og lukkergardiner.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...