Gå til innhold

Super duper zoom :-)

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen:-)

Vurderer en såkalt superzoom. Om en ser bort fra pris, hvilket av følgende objektiver ville dere valgt. Pr. dag har jeg et Nikon D90, men dette kan forandre seg med tiden, men tar utgangspunkt i at jeg kommer til og holde meg til Nikon i fremtiden også,(DX-format). Hva gir meg mest glede og den beste opplevelsen om en tenker feks, funksjonalitet, fleksibilitet, bildekvalitet osv...

http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Nikon/Superzoom/Nikon-18-200mm-F35-56G-AF-S-VR-DX-II-Husk-72mm-filter,-119354.aspx

http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Tamron/Superzoom/Tamron-AF18-200mm-F-3,5-6,3-XR-Di-II-Viktig--Nordisk-Utgave,-Nordisk-Garanti-123383.aspx

http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Tamron/Superzoom/Tamron-AF-Di-II-VC-18-270-PZD-15x-zoom-123829.aspx

Flott om dere garva fotofolk har gode råd på veien, eventuelt andre forslag.....:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at de kalles super-zoomer, betyr ikke at de er super-duper ;)

Nikon's 18-200mm og Tamron 18-270mm er de to eneste jeg vil anbefale. De er vel de to beste på markedet.

Vær klar over at disse zoomene har en del begrensinger, slik at jeg vil ikke anbefale en som ditt eneste objektiv. Begrensingene er forvrenging (særlig i den vide enden), uskarpe hjørner (i den lange enden) og dårlig lysstyrke. Skavankene er ikke så ille at du ikke får til tider veldig bra bilder.

Lenke til kommentar

Takker.

Er forsåvidt inneforstått med at dette ikke er de som gir best bildekvalitet, men stor rekkevidde. Dette kommer til å være et tur/ferie objektiv.Skal anskaffe meg et par fastobjektiver feks 35 mm og 50 mm etterhvert, og muligens en normalzoom med bedre kvalitet og lyssterkt en mitt kit(18-55) uten vr.

Vil jeg oppleve at Nikon sitt er en del bedre hva angår bildekvaliteten enn tamron sitt? Og er den eldre tamron utgaven en del dårligere en de to andre?

Lenke til kommentar

Takker.

Er forsåvidt inneforstått med at dette ikke er de som gir best bildekvalitet, men stor rekkevidde. Dette kommer til å være et tur/ferie objektiv.Skal anskaffe meg et par fastobjektiver feks 35 mm og 50 mm etterhvert, og muligens en normalzoom med bedre kvalitet og lyssterkt en mitt kit(18-55) uten vr.

Vil jeg oppleve at Nikon sitt er en del bedre hva angår bildekvaliteten enn tamron sitt? Og er den eldre tamron utgaven en del dårligere en de to andre?

Som et supplement til annen god optikk, og beregnet til tur/ferie, så er de helt klart gode nok. jeg tror faktisk at den nye Tamron-en er den beste av trioen. Den ble nylig oppgradert, og har generellt fått god kritikk. Den gamle tamron'en har generelt fått dårlig kritikk.

Lenke til kommentar

Hva med denne?

Sigma 18-250mm F3.5-6.3 DC OS HSM

Jeg må si jeg har ikke hørt mye bra om super-zoomene til Sigma. Det er kun de originale til Canon/Nikon og Tamron 18-270 jeg hører godord om. Dvs. 14-140mm-en Panasonic (m-4/3) er også brukbar.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tror dere det nyeste tamron objektivet vil go dårligere bilder enn det orginale kitobjektivet som med fulgte(18-55-uten vr)?

Du vil oppleve litt mer tønneforvrenging på videste vinkel, men ikke nevneverdig dårligere skarphet.Samtidig er tamronen litt mer lyssterkt på 55mm. Bildekvaliteten på 55mm tror jeg det blir ganske så jevnt mellom de to. Det er på lengre brennvidder at kvaliteten synke - særlig ute i kantene.

Men hvis du ikke kommer til å bruke objektivet veldig mye på lange brennvidder, så er Nikons 16-85mm rt alternativ som kan fungere til ferieturer. Dette er et kvalitetsobjektiv som gir en noe mer tele enn kit-objektivet, og samtidig er litt videre. Men som optisk sett er meget bra. Om det kan fungere som eneste objektiv, avhenger veldig av hvor du drar på ferie og turer - og hva du da tar bilder av.

Det er synd at Nikon's 18-135mm er så plastic-fantastic i konstruksjonen; ellers hadde det vært et alternativ.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg Nikon 18-200.

http://fotovideo.no/...er,-119354.aspx

Angrer ikke på det. Det har gitt meg mange fine bilder. Og jeg slapp å dra på masse tungt utstyr. Helt grei vidvinkel, og mer enn nok zoom. Allt i ett.

Bildene blir skarpe og fine spør du meg. Men studerer du med lupe, så er det sikkert noe å henge seg opp i.

Jeg tok bilde av rådhuset i full vidvinkel, og da så jeg det ene tårnet ble litt skevt. Men det rettet jeg sånn passe opp i kameraet(D7000).

Jeg har satt pl filter på det, og det funker greit.

Så nå er det kameraet rundt halsen, og et par batterier og noen minnekort i lomma. Lett og ledig.

Vet ikke om Tamron 18-270 hadde gitt så mye mer?

Endret av Meier
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...