Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Trenger hjelp til bærbar stereo

Anbefalte innlegg

Hei, skal lage meg en bærbar stereo kasse.

Jeg har et stereo anlegg med en bass og 2 høytalere, kassen skal være av tre. Spon plater eller noe lignende. Anlegget bruker en vanlig (230v?) strøm uttak, som ikke er jordet. Jeg vet at jeg trenger 12v eller 24v batteri, en 12/24v til 230v adapter. Jeg skal også ha en bryter, så jeg kan skru av og på strømmen. Noen som vet ca pris og kan hjelpe meg med å finne kabler og adapter?

Edit: Regner med at dette er riktig sted.

Endret av Mr. Awesome
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe slikt du tenker på når du sier 12V til 230V adapter?

Skal du transformere opp batterispenningen til 230V og koble det til et anlegg beregnet for 230V?

Hva slags anlegg er det? Har du bilder?

Ledninger og brytere finner man alltids hos Clas Ohlson, om det ikke er en veldig spesiell type du skal ha.

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Er det noe slikt du tenker på når du sier 12V til 230V adapter?

Skal du transformere opp batterispenningen til 230V og koble det til et anlegg beregnet for 230V?

Hva slags anlegg er det? Har du bilder?

Ledninger og brytere finner man alltids hos Clas Ohlson, om det ikke er en veldig spesiell type du skal ha.

Anlegget

Ja det var en slik omformer jeg tenkte på. Eneste jeg trenger da, er plater som jeg kan bygge kassen av og et bilbatteri. Annet en det burde jeg klare selv. Annet en noe kabling men det blir vel senere når jeg har kjøpt alt og har det i hus.

Endret av Mr. Awesome
Lenke til kommentar

Ut fra det du forteller så går 230VAC kabelen rett i SUB-kassen på dette settet?

Hadde vært enklere om det var ekstern strømforsyning, da kunne den gjerne gått direkte på batteri.

Litt bortkastet energi om du først skal transformere opp til 230VAC og så ned igjen, siden det ligger en strømforsyning da inne i SUB-kassen.

Om du har litt kjennskap til elektronikk kan du kanskje koble deg utenom 230VAC inngangen og direkte med batteri for å drive høyttalerne.....

Vil spare deg for en omformer, og batteriet vil holde lengre.

Og om du vil ha en robust kasse, så bruk kryssfiner og evt. hjørnebeslag.

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på det samme, men det forutsetter at han demonterer/ødelegger subwoofer-kassa. I tillegg må han da finne et batteri med nøyaktig riktig spenningsnivå. Det er ikke nødvendigvis 12V på innsiden. Men jo det ville blitt billigere og plassbesparende.

Uansette synes jeg det er unødvendig å bruke flere hundre kroner på en spenningsomformer og batteri, når anlegget ikke er verdt mer enn 277 kroner. Det kommer tilsammen til å koste så mye at man til den prisen like godt kunne vurdert et allerede bærbart anlegg med bedre lydkvalitet. Men selvfølgelig, dette er bare min mening.

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Har tenkt over saken og legger den på is. Men jeg har tenkt på å lage en kasse med ett 12v batteri inni og en omfomer, fra omformeren skal jeg koble 2 stikk kontakter som vil være uten på. Det vil si at kassen blir mindre (batteri og omformer.) Da kan jeg ha med meg kassen på stranden osv. Da en venn skal kjøpe Beats docking som må være koblet til strøm for å spille, da vil jeg ha en liten svart boks, som leverer ut 230v med to strøm uttak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...