hvemfaen Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 (endret) Hei jeg driver et enkeltmannsforetak og har noen spørsmål. Jeg har tidligere hatt omsetning under 50 000 og ikke vært registrert i merverdiregisteret. Nå har jeg blitt innleid av et større selskap og neste faktura vill passere 50 000 grensen. Da må jeg selfølgelig registrere meg i mvareg. Her kommer første spørsmål. 1.Min timespris er 330,- pr time. Jeg har lest at når neste faktura passerer 50 000 grensen skal jeg legge på mva. Skal jeg ta 330pr time + mva på neste faktura da? 2.Ser også at noen skriver at du må betale arbeidsgiver avgift? Trodde enkeltmannsforetak hadde fritak? (har ingen andre ansatte) 3.Lønn! Eksempel. Jeg sender en faktura på 100 000,- holder av skatt 36% av den fakturaen og 25% mva. Når jeg da har betalt alle andre utgifter og skal betale meg ut lønn skal jeg da skatte pengene en gang til? Endret 5. juli 2011 av hvemfaen Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 skal prøve å svare p ådet du spør om her. 1. Det er opp til deg om du vil legge på moms på prisen din eller om du skal ha den inkludert i prisen. Det kommer kanskje ann på hva slags avtale du har med firmaet du nå jobber for. Men det er jo ikke omsetningen som skal over 50.000,- det er overskuddet som skal være høyere en 50.000,- iallefall det jeg har lært. 2. Arbeidsgiveravgift mener jeg å huske at du skal slippe. ikke 100% sikker så hva med å spørre skatteetaten? 3. Du som eier av foretaket tar ikke ut lønn, du tar ut av overskuddet og skal betale skatt av det. så du kommer tilbake til punkt 1. forøvrig vil jeg anbefale deg å google på enkeltmannsforetak sammen med stikkord som; arbeidsgiveravgift, overskudd, skatt og arbeidsgiveravgift. 1 Lenke til kommentar
hvemfaen Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2011 skal prøve å svare p ådet du spør om her. 1. Det er opp til deg om du vil legge på moms på prisen din eller om du skal ha den inkludert i prisen. Det kommer kanskje ann på hva slags avtale du har med firmaet du nå jobber for. Men det er jo ikke omsetningen som skal over 50.000,- det er overskuddet som skal være høyere en 50.000,- iallefall det jeg har lært. 2. Arbeidsgiveravgift mener jeg å huske at du skal slippe. ikke 100% sikker så hva med å spørre skatteetaten? 3. Du som eier av foretaket tar ikke ut lønn, du tar ut av overskuddet og skal betale skatt av det. så du kommer tilbake til punkt 1. forøvrig vil jeg anbefale deg å google på enkeltmannsforetak sammen med stikkord som; arbeidsgiveravgift, overskudd, skatt og arbeidsgiveravgift. Tusen takk! Jeg har kun en mutlig avtale foreløbig. Skal signere kontrakt senere i uken. Men selskapet som leier meg inn er selfølgelig i mvareg. og får vel tilbake all mva de betaler? Så når jeg får inn penger betaler utgifter og setter skatt på en anna konto så er det beløpet som står igjen ferdig og kan ta meg "lønn" av dette uten å skatte noe mer? Har googlet mye. De fleste sidene mangler noe av det jeg lurer på og skatteetaten sine hjemmer sider er på lege språk som er så innviklet at de ikke selv forstår dette Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 ja, så langt jeg husker får de refundert momsen ja. ellers høres det du sier veldig riktig ut iforhold til hva jeg har lært på skolen det siste året ja. og ja skatteetaten er ikke helt enkel å lese på. litt sånn på siden: mange kommuner/fylker har kurs som ofte er gratis eller nesten gratis som gir opplæring i det å ha et enkeltmannsforetak med tanke på moms og annet angående skatt og bokføring. værdt å sjekke ahr du sett på enkeltmannsforetak.org? har en egen side som sier litt om skatt Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Ang lønn/skatt. Du skatter kun av overskuddet du sitter igjen med etter at du har betalt alle utgifter. La oss si du omsetter for 500 000,- i året, du har 200 000,- i utgifter, du skal da skatte av overskuddet på 300 000,-. Er du momsregistrert får du tilbake momsen på alle utgiftene du har på firmaet ditt. Jeg ville lagt til momsen (25%) på dine 330,- timen (da det allerede høres billig ut). Du betaler ikke arbeidsgiveravgift som ENK med kun deg som ansatt, men du betaler vel mer skatt, har lest at man burde sette av ca 40% (mer hvis du har toppskatt i tilegg, som er 9% hvis du tjener mer enn 471 200 kr og 12 % ved mer enn 765 800 kr (etter utgifter)) 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 skal prøve å svare p ådet du spør om her. 1. Det er opp til deg om du vil legge på moms på prisen din eller om du skal ha den inkludert i prisen. Det kommer kanskje ann på hva slags avtale du har med firmaet du nå jobber for. Men det er jo ikke omsetningen som skal over 50.000,- det er overskuddet som skal være høyere en 50.000,- iallefall det jeg har lært. Nei, det er omsettingen som er tingen her, ikke overskudd. https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/starte-bedrift/registrering/mva/plikt/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå