evilleader360 Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 (endret) Hei, jeg har nå fått SMS om at søknaden min for lån + stipend har blitt innvilget studieåret 2011/2012 for studier i utlandet. Beløpet som jeg har fått innvilget er på 85k per semester (dvs. 85k i høst og 85k i vår), det jeg lurer på er om de (Lånekassen) forteller deg om søknaden din for skolepengestøtte også har blitt godkjent? Skolepengene er på 9800 euro for hvert år, betaler da Lånekassen direkte til universitetet? Det haster litt da universitetet krever at 800 euro skal være innbetalt innen 1. august. Når er det vanlig å få pengene fra Lånekassen utbetalt, semesteret begynner 1. september. Dette er meldingen jeg får på Lånekassens hjemmesider: Takknemlig for alle svar =)! Endret 5. juli 2011 av evilleader360 Lenke til kommentar
le-an Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Hei! Jeg er student i England, så det er vel ikke samme land som deg. Uansett så er det for meg slik at Lånekassen sender ut et gjeldsbrev, som du må skrive under før du kan få pengene. Dette kan da bli sett på som en kontrakt, hvor rettningslinjer osv blir presentert, samt konfirmasjon om kontonummer. Pengene kommer så fort du har skrevet under og sendt tilbake. Lykke til! Hvor skal du studere? Lenke til kommentar
Fosfor Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Det ser ut som de beløpene du har fått er både vanlig studiestøtte og ekstra lån til skolepenger, det er jo nesten dobbelt så mye som en norgesstudent får. Vet ikke når nøyaktig det er vanlig å få, men jeg ville ikke satsa på at det kom inn før 1. August i alle fall, så du bør nok se deg om etter en mulighet til å skaffe deg de 800 euroene fra andre steder dersom du ikke har de allerede. 1 Lenke til kommentar
le-an Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Det ser ut som de beløpene du har fått er både vanlig studiestøtte og ekstra lån til skolepenger, det er jo nesten dobbelt så mye som en norgesstudent får. Vet ikke når nøyaktig det er vanlig å få, men jeg ville ikke satsa på at det kom inn før 1. August i alle fall, så du bør nok se deg om etter en mulighet til å skaffe deg de 800 euroene fra andre steder dersom du ikke har de allerede. Det er nesten dobbelt så mye som studenter i Norge får pga høye skoleavgifter i utlandet. Man betaler vel ikke store summer for å gå på UiO, NTNU osv? Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Betyr det da at jeg må betale skolepengene fra de ~86k jeg får i høst på ca. 4800 euro? Edit: Da var det oppklart, beløpet som har blitt oppgitt er støtte til reisepenger+skolepenger+utdanningsstøtte (penger til å leve for). Tusen takk for alle svar =)! Endret 6. juli 2011 av evilleader360 Lenke til kommentar
Fosfor Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Det ser ut som de beløpene du har fått er både vanlig studiestøtte og ekstra lån til skolepenger, det er jo nesten dobbelt så mye som en norgesstudent får. Vet ikke når nøyaktig det er vanlig å få, men jeg ville ikke satsa på at det kom inn før 1. August i alle fall, så du bør nok se deg om etter en mulighet til å skaffe deg de 800 euroene fra andre steder dersom du ikke har de allerede. Det er nesten dobbelt så mye som studenter i Norge får pga høye skoleavgifter i utlandet. Man betaler vel ikke store summer for å gå på UiO, NTNU osv? Øh, ja det var jo poenget mitt da. Siden det var vesentlig mer enn hva en norgestudent får så regnet jeg med at det var for å dekke skolepenger (som jo viste seg å stemme). 1 Lenke til kommentar
stifa Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Totalt beløp: 2 · 85 915 = 171 830 Minus støtte: 171 830 kr — 90 800 kr = 81 030 kr Skolepenger: €9800 = 75 974 kr Resten er reisestipend. Dette ser riktig ut for meg da. Lykke til med studiene EDIT: Jeg bør lese tråder nøyere før jeg svarer. Endret 6. juli 2011 av stifa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå