Erik H. Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Hei! Jeg fikk byttet til meg en bilstereoforsterker med rundt 500W rms effekt. Jeg vil prøve å koble den slik at jeg kan bruke den inne i stua som en ordinær stereoforsterker til en 15" basshøyttaler, og jeg lurer da på om jeg kan bruke en PC strømforsyning som spenningskilde. Strømforsyningen jeg har liggende er en Mist 800W som ved +12V og 720W kan levere 60A. Deler man 500W på 12V får man 41,67A. Hvor kan jeg hente jord fra, og er det eventuelt noen faktorer jeg har glemt? =) Lenke til kommentar
Cryztek Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 (endret) Det enkleste vil nok være og lage en slags "lab strømforsyning" av strømforsyningen først. Jord henter du fra de svarte kablene på strømforsyningen Link til guide i konvertering av psu: http://www.wikihow.com/Convert-a-Computer-ATX-Power-Supply-to-a-Lab-Power-Supply Må ikke være likt den guiden så lenge du samler de røde og svarte kablene hver for seg kan du fjerne de andre utenom den grønne mener jeg. Den grønne må ha kontakt med jord for at strømforsyningen skal skru seg på Endret 7. juli 2011 av Cryztek 2 Lenke til kommentar
Erik H. Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2011 Det enkleste vil nok være og lage en slags "lab strømforsyning" av strømforsyningen først. Jord henter du fra de svarte kablene på strømforsyningen Link til guide i konvertering av psu: http://www.wikihow.com/Convert-a-Computer-ATX-Power-Supply-to-a-Lab-Power-Supply Må ikke være likt den guiden så lenge du samler de røde og svarte kablene hver for seg kan du fjerne de andre utenom den grønne mener jeg. Den grønne må ha kontakt med jord for at strømforsyningen skal skru seg på Takker for svar! Tenkte jeg skulle kjøpe meg en ny fullmodulær strømforsyning med rundt 1000W (for å være sikker) Blir da å demontere den, lodde en intern ledning mellom grønn og sort på 24pin på innsiden slik at den vil slå seg på når av- og påknappen blir slått på =) Så henter jeg +12V & jord fra en av de andre kontaktene. Men! Hvis jeg kjører anlegget på fullt, er det jo når bassen slår at den tar mye strøm... Da kan det vel være greit med litt ekstra stor strømforsyning? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Hva er vitsen?? Hvorfor ikke bare kjøpe en forsterker som er ment for dette? http://www.ljudia.no/hifi-hjemmekino-s82107/subwoofer-forsterker-c75234/zachry-dsw-250-p77978/ Lenke til kommentar
Cryztek Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Ville ikke kjøpt og slaktet en ny strømforsyning. Er veldig eksperimentelt det du skal gjøre og en 1000w strømforsyning koster litt. Bruk heller den mist strømforsyningen du har og test! Fungerer det bra så kan du vurdere en større strømforsyning om det trengs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå