Gå til innhold

Problemer med Hus forsterker

Anbefalte innlegg

Hei... Spilte litt musikk så pluselig hørte jeg skurelyd fra kanal høyre. vet noen hva probleme er? er det en egen sikring til venstre og høyre kanalen? Venstre kanal funker helt fint men høyre blir liksom bassn borte og bare skurrelyd.. har funnet ut att pluss funker ikke som den skal!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å bytte høyttaler, koble venstre høyttaler til høyre utgang, flytter problemet seg er det høyttaleren som er ødelagt. Hvis problemet forblir på samme utgang er det nok en komponent i forsterkeren som er røket.

Har aldri vert borti at det er sikringer på en forsterker, utenom overbelastnings-sikring da.

Lenke til kommentar

Prøv å bytte høyttaler, koble venstre høyttaler til høyre utgang, flytter problemet seg er det høyttaleren som er ødelagt. Hvis problemet forblir på samme utgang er det nok en komponent i forsterkeren som er røket.

Har aldri vert borti at det er sikringer på en forsterker, utenom overbelastnings-sikring da.

Hadde en sikring i forsterkeren gått, ville nok hele forsterkeren skrudd seg av... =)

Lenke til kommentar

Okeei, Har prøvd å bytte ineg av høytalerne som er ødelagt, jeg trodde Forsterker til 20,000 tålte litt,

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fiksa det, var bare dårlig jording ;) Men et annet problem.. Brorn min på 13 år har stilt på 110 V på Voltage selector. og den sto på 220 V.. når jeg skrudde på forsterkern så gikk strømmen,, og nå vil ikke forsterkern på ;( vet noen probleme?

Lenke til kommentar

Du skal ha veldig mye flaks for at ikke mye er ødelagt. Du kan sjekke om det er ei sikring som er blåst, men mest sansynlig er det verre. Ved å koble 220V på en trafo som skal ha 110V så kan du risikere at trafoen blir ødelagt. Dette er en sandynlig grunn til at sikringa røk. Før trafoen eventuellt tar kvelden så sender den dobbel spenning ut. Dette kan ta livet av komponenter i likeretter-kjeden, også en sansynlig grunn til at sikringa røk. Dersom disse overlever lenge nok til å sende ut dobbel DC-spenning til komponentene i forsterkeren er det sansynlig at mye er ødelagt der også. I verste tilfelle er det totalhavari.

Jeg ville ha sjekket sikringer. Deretter ville jeg målt trafo for kortslutninger alle veier, også mot jord. Så ville jeg sjekket om det var noen brente komponenter i likeretterdelen. Så ville jeg sjekket for brente komponenter i resten av forsterkeren.

Dersom det ikke er ei sikring så er det vel bare å sende den inn til et verksted for reprasjon/diagnose, men det blir fort dyrt.

Lenke til kommentar

Du skal ha veldig mye flaks for at ikke mye er ødelagt. Du kan sjekke om det er ei sikring som er blåst, men mest sansynlig er det verre. Ved å koble 220V på en trafo som skal ha 110V så kan du risikere at trafoen blir ødelagt. Dette er en sandynlig grunn til at sikringa røk. Før trafoen eventuellt tar kvelden så sender den dobbel spenning ut. Dette kan ta livet av komponenter i likeretter-kjeden, også en sansynlig grunn til at sikringa røk. Dersom disse overlever lenge nok til å sende ut dobbel DC-spenning til komponentene i forsterkeren er det sansynlig at mye er ødelagt der også. I verste tilfelle er det totalhavari.

Jeg ville ha sjekket sikringer. Deretter ville jeg målt trafo for kortslutninger alle veier, også mot jord. Så ville jeg sjekket om det var noen brente komponenter i likeretterdelen. Så ville jeg sjekket for brente komponenter i resten av forsterkeren.

Dersom det ikke er ei sikring så er det vel bare å sende den inn til et verksted for reprasjon/diagnose, men det blir fort dyrt.

Den skal ha 220 V men brorn min stilte den på 110 V.. måtte bare skru på BIAS saken :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...