isrihel Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg har problemer med å fylle ut skygger i sterk sollys når jeg tar bilder med min Canon 550 D, vedlagte bilde er tatt i portrett-funksjon på kameraet.Prøvde også på manuell uten noe bedre resultat. Håper noen kan komme med noen gode tips til en nybegynner, helst noen råd uten at jeg må ty til ekstern blitz da jeg synes det blir tungvint på ferie-reiser. Lenke til kommentar
per-erik Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg har problemer med å fylle ut skygger i sterk sollys når jeg tar bilder med min Canon 550 D, vedlagte bilde er tatt i portrett-funksjon på kameraet.Prøvde også på manuell uten noe bedre resultat. Håper noen kan komme med noen gode tips til en nybegynner, helst noen råd uten at jeg må ty til ekstern blitz da jeg synes det blir tungvint på ferie-reiser. Jeg ville prøvd den innebygde blitse på kameraet. Den hjelper ihvertfall hvis du er nært nok. ellers er reflektor eller blitz det eneste jeg kan foreslå i sterkt sollys. P-E Lenke til kommentar
arthon Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Det er jo visse begrensninger i dynamisk område hvor du må bruke reflektor eller blitz. Skal du lyse opp skyggene "in camera" uten bruk av reflektor eller blitz er følgende muligheter noe du kan utforske; 1: Alltid skyte RAW med Natural Picture style, for så å bruke Shadow/Highlight Tool i Digital Photo Professional RAW Converter. 2: Fortsette med Shadow/Highlight Tool i Photoshop etter at du har konvertert bildet fra RAW til TIFF. 3: Google "Canon Picture Styles" og laste inn forskjellige "Flat" Pictures Styles i kamera så du har et "flatere" utgangspunkt. Her kan du finne en Picture Style som gir deg omtrent det utrykket du ønsker deg hvis du ønsker å skyte Jpeg og vil ha omtrent "ferdig prosessert" bilde ut av kamera. Den nyeste Picture Style for Canon er Technicolor CineStyle, laget for Video men kan godt brukes for Jpeg Stills. Du kan også justere den litt (kontrast/saturering osv.) så den passer foto stilen din bedre. Ellers så synes jeg ikke bildet ditt akkurat er noe bevis for for mørke skygger, sikker på at du ikke har kontrasten på PC skjermen for høyt? Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Kan jo alltids flytte på personen. Plassere han med fjeset mot solen, slik at solen fyller hele ansiktet. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Dette er den situasjonen den innebygde blitsen er lagd for og ganske egnet for, å spe på med utfyllingslys i kraftig solskinn. Du må bli kjent med den, og teste innstilling for blitskraftjusteringen for å få det passe, men det er ikke vanskelig å forbedre resultatet. Alternative løsninger: assistent + reflektorer, eksterne blitser. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 I sånne situasjoner - popp opp den innebygde blitsen og skru eventuelt opp blitskompenseringen for å få mer lys fra blitsen. Og/eller som andre har foreslått: Skyt i Raw og lysne skyggene. Bruk reflektor - en avis funker fint som provisorisk reflektor. 1 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Kan jo alltids flytte på personen. Plassere han med fjeset mot solen, slik at solen fyller hele ansiktet. Men da er det ikke sikkert motivet/personen kan posere som like kjekk/pen (forstå meg rett) grunnet mysing pga solen. Så da får man lissom et annet problem. Kjipt å komme hjem å se at hver eneste person på alle bildene myser hehe. Satt veldig på spissen da. Men ja, tror nok jeg hadde gått for ekstern blitz selv. Lenke til kommentar
Bjørn Christiansen Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Kjøp deg en liten reflektor (har en selv på rundt 60cm utfoldet) som du får plass til i kamerabagen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå