Gå til innhold

Rimelig men ok makroobjektiv

Anbefalte innlegg

Hei,

Er helt i startfasen når det kommer til eget speilrefleks(har brukt avisa sitt der jeg jobber frilans i lang tid), men er på utkikk etter en makrolinse til canon eos1000. Er student, så økonomien tilsier at her blir det noe som ikke koster skjorta eller pålegget på knekkebrødet med en allerede tvilsom datostempling...

Har lest en del poster her på forumet, og det ser ut for meg som at skal jeg fotografere objekter som ikke "stikker av" pga lyd kan jeg godt ha en 50-60mm. Skal insekter fotograferes bør jeg velge 90-110mm. I all hovedsak vil det nok bli førstnevnte, men man kan jo ikke vite hvordan det utvikler seg når jeg setter i gang for fullt. Uansett blir det lagt maks 2 lapper på bordet denne gangen, så det er rom for utskiftning hvis motivene skulle endre seg drastisk.

Har funnet "det billigste av det billigste" og lurer på om Canon EF 50mm f/1.8 II egentlig er brukbart i det hele tatt? Ser det ligger på snaue tusenlappen, så det er i alle fall godt innenfor rammen jeg har satt.

Er helt fersk på makro-biten og har ikke hatt tid til å lese meg opp på prinsippene innen objektivteorien på den fronten enda. Håper derfor at noen her kan gi en fattig stakkar et godt råd på veien :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

50mm 1.8 er et godt objektiv, men det er ikke et makroobjektiv. Det du derimot kan gjøre, er å bruke mellomringer for å redusere nærgrensen og dermed øke forstørrelsen du får med objektivet. Dette skal være en billig og god løsning jeg ikke har prøvd selv, så mer utdypende tips angående dette får andre steppe inn med.

Lenke til kommentar

Hei, er enige i anbefalingene til Trondster dersom det er bare makro (og "ekte" makro) du er ute etter.

Dersom du imidlertid starter helt på scratch, og bare har kit-linsa til kameraet, så vil jeg anbefale å kikke litt på denne:

http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Canon/Telezoom/Tamron-AF-70-300-F4-56-LD-MACRO-1-2-C-Viktig--Nordisk-Utgave,-Nordisk-Garanti-103698.aspx

Denne har jeg hatt selv (dog en tidligere versjon), og jeg var relativt godt fornøyd i forhold til budsjettet mitt den gang. Den optiske kvaliteten kan selvsagt ikke måle seg med Canons macroer. Den gir deg ikke "ekte" makro (1:1), men nesten (1:2). Den er heller ikke spesielt lyssterk, så du trenger stativ eller dagslys. Men den lar deg fotografere nervøse insekter på god avstand (0.95 meter). Og ikke minst: Den er OGSÅ en kurant telelinse, som supplerer kit-linsen din, hvis du altså ikke har noe annet.

Lenke til kommentar

Takk for tommelfingerregler, Trondster! Ja, jeg har sett at folk anbefaler de to. Er dog et problem med prisen... Hva ligger disse på til vanlig på bruktmarkedet? Billigste på akams prisguide er 3500 hos japan foto.

Den du linker til der var slett ikke dum, julaften! Om ikke som makrolinse, så som telelinse. Men trenger jeg ikke egentlig et kamera hvor jeg kan gå nærmere enn 95cm? Kanskje ikke med denne siden det tross alt ikke er et fullverdig makroobjektiv, men sånn praktisk sett ser jeg for meg å komme så nær som 20cm, eller er det helt på jordet?

Jeg har bare kit-linsa nå, ja. Men slik jeg forstår det lenger oppe her er det bare å legge 50mm på hylla som makro uten litt triksing, noe jeg tror jeg ser bort fra i denne omgang. Er det helt umulig å bruke kit-linsa som makro forresten? Tenker da i forhold til om bildekvaliteten i det hele tatt blir brukende til noe.

Virker som det kunne vært marked for en grei makrolinse til en snill pris... :hmm:

Endret av Bellamy
Lenke til kommentar

Med Tamron'en så har du "nesten-makro" 1:2 i en avstand 0.95 m (med zoom'en på 300 mm). Det er den lange brennvidden (300 mm vs. 60 eller 100 mm på de to andre objektivene som er nevnt) som gjør at du ikke KAN (eller TRENGER) gå nærmere enn dette.

Du kan alternativt oppnå en viss billig, enkel forstørrelse ved å skru på en forsatslinse på kit-objektivet ditt. Dette er mer eller mindre bare et forstørrelsesglass som gir deg en viss forstørrelse. Har ikke jobbet med sånne på år og dag, så jeg skal ikke uttale meg om hvor mye forstørrelse det er snakk om, eller den optiske kvaliteten.

Lenke til kommentar

Kitobjektivet ditt EF-S 18-55 IS har faktisk en ganske så kurant nærgrense selv, med ca 1:3 i forstørrelse.

De billige 70-300'ene fra Sigma og Tamron er ganske labre optisk sett - ville heller vurdert bedre optikk som EF-S 55-250 IS - mye bildekvalitet for pengene!

Lenke til kommentar

Fant en 28-80mm sigma på finn til veldig rimelig pris. Kan dette være noe å sjekke ut? Usikker på modell, ser sigma har flere i dette spekteret etter litt googling, men har sendt mail for å spørre.

Kom gjerne med flere tips om det skulle dukke opp noe i tankene!

Lenke til kommentar

Hvis du er ute etter et makroobjektiv som gir nevneverdig mer forstørrelse enn kitobjektivet ditt, så skal det være et fast makroobjektiv uten zoom, som gir 1:1 makro.

Sigma 28-80 er ikke i den kategorien. Den gir med en ekstra bryter opp til 1:2 forstørrelse, men du har allerede ca. 1:3 forstørrelse i kitobjektivet ditt.

Lenke til kommentar

And the search continues...

Men nå ble jeg faktisk litt usikker da. Kan jeg bruke disse makrolinsene optimalt hvis jeg f.eks. skal fotografere en mose eller blomst som sitter på en stein eller stubbe? Tenker da at bildet stort sett fylles av blomsten, ikke så mye annet. Men det blir jo ikke makro i den forstand at jeg kun tar bildet av pollenbærerne eller et kronblad... Jeg ønsker å ta nærbilder av denne type også, men det jeg tenkte på i denne omgang er bilder av objekter på tja, 5-10cm i størrelse.

Og her skinner min uvitenhet og ubesluttsomhet klart og tydelig gjennom både for meg selv og andre. :roll:

Endret av Bellamy
Lenke til kommentar

Makro betyr at du kan fokusere veldig nært. Du kan godt fokusere på større avstander også. Det er noen ytterst, ytterst få spesialobjektiv som bare kan fokusere tett på, men det er en helt annen kategori.

Makroobjektiver (fastoptikk, altså) er generelt dømrade skarpe og gode optisk sett - de fungerer veldig bra til vanlig fotografi også. Mine to favorittobjektiver er (også) makroobjektiver. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...