p0pc0rn Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Hei. Har tenkt å starte med å trene, tenker jeg skal prøve med på RYP-programmet. Jeg ser programmet inneholder ølveser som Knebøy Skråbenk manualer Arnoldpress Bicepscurl Tricepscurl hvor tunge vekter bør jeg begynne med? Er det noe "grense" her, eller er det bare å unngå og starte for tungt? Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Bare unngå å starte for tungt. Fokuser på teknikk i begynnelsen, etterhvert kan du øke vektene. Dette gjelder hovedsaklig knebøy som er en øvelse mange skader seg i. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Men det er litt vanskelig for oss å si hva som vil være passende grense for 10RM for deg, siden vi ikke vet noe om deg... Du må rett og slett bare prøve deg frem og passe på det som han over meg sa. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Du skal jo finne ut din 10RM, det vil si hvor høy vekt du klarer akkurat 10 repetisjoner med. Det går litt på gefühlen når du tar en økt for å finne det ut. Teknikkmessig må du lære deg knebøy og prinsippene bak det, helst før du starter med å finne ut 10RM. Bruk youtube og søk etter squat (How to Squat-videoene er veldig fine) for teknikk. Så tar du en økt og tester alle øvelsene, plotter det inn i enten TN sin RYP-app, eller på nettsidene deres. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Ta en uke eller to med mange reps (ala 15-20) fordelt på et par sett på de øvelsene som du lister. På slutten av den andre uken tar du og prøver ut noe ala 10RM og begynner så på programmet. Jo bedre du forbereder deg til programmet, jo bedre fremskritt vil du ha i tillegg til at du vil forebygge sjansene for skader og annet tull Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Det er ingen skam å begynne med bare stangen, og lette manualer. Å begynne med så mye du klarer når du slik jeg skjønner det ikke har trent før, er ikke en veldig god ide. Det er to hovedgrunner til det: Du kan ikke nøyaktig måle maksløftet til en nybegynner, fordi du da øker maksløftet betraktelig. Et tungt løft hos en nybegynner har en treningseffekt, og det samme løftet to dager senere vil være enklere. Det er vanskelig å lære seg teknikken når du har nok problemer med å håndtere vektene. Knebøy er en vanskelig øvelse. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg råder deg virkelig til å følge rådene til de andre som har skrevet her om å starte med lave vekter. Det er litt vanskelig å si hva som er lave vekter for deg. Er du relativt naturlig kraftig vil du kanskje kunne begynne med 50kg i benken, men er du liten av natur så er det ikke sikkert du klarer å løfte det èn gang. Jeg har trent litt av og på i noen år og må selvfølgelig prøve meg på ca. de samme vektene som jeg gjorde før jeg slutta/mista motivasjonen. Det ender opp med at jeg blir støl ut av en annen verden i flere dager etter på. Virkelig ikke noe jeg anbefaler. Lykke til med treningen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Begynn heller for lett enn for tungt, fokuser på teknikk. Å finne 10RM er eit greit utgangspunkt. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Uansett vil det å finne 10RM etter min erfaring ikke basere seg på 10 vilkårlige løft. Lesser du på f.eks 40kg på knebøy og kommer til fem og synes det er usannsynlig lett kan man stoppe, legge på 2.5 eller 5 kilo til og få feelingen. Om du føler du hadde klart 12 med noe, sett 10RM som 5-10% over det du klarte 12 av osv. Det er veiledende, og du får uansett fremgang, men det vil gi programmet en mulighet til å beregne startvektene og fremgangen ut i fra dette. Så kan du småjustere litt om det blir for lett. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Hei. Har tenkt å starte med å trene, tenker jeg skal prøve med på RYP-programmet. Jeg ser programmet inneholder ølveser som Knebøy Skråbenk manualer Arnoldpress Bicepscurl Tricepscurl hvor tunge vekter bør jeg begynne med? Er det noe "grense" her, eller er det bare å unngå og starte for tungt? Ikke dropp ryggøvelsene selv om du syns det er kjedelig Dette er bare basert på hvilke øvelser du hadde valgt å inkludere i utdraget ditt. Farlig å gå i "pressfella" og få ubalanse i overkroppen og dårlig holdning fordi brystet er så mye sterkere enn ryggen og drar skuldrene fremover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå