menco Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Heisann godtfolk! Jeg tenkte å kjøpe en mini-pc som en bursdagsgave til en venninne av meg. Hu har vel tenkt å bruke den til musikklytting, nettsurfing og siden hu skal studere muligens noe studentgreier:P Hun trenger ikke den mest tekniske pc'en men så lenge hu kan spille sims 3 på den så blir hu nok fornøyd Så hadde vært supert hvis noen har noen anbefalinger på mini-pc som er brukbart til det, eller noen som har en mini-pc sjæl... Gjerne si hva jeg IKKE skal kjøpe og. Takker for alle svar på forhånd Lenke til kommentar
xTep Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 (endret) Er et par ting du må styre unna om du vil ha en brukbar mini-PC. - Intel Atom (Ekstremt trege) - 1024x600 oppløsning (Du får plass til veldig lite på skjermen, ekstremt irriterende) - Windows 7 Starter (Idiotisk operativsystem som ikke en gang lar deg skifte bakgrunnsbilde) - AMD C-50 (Treg, men har en OKish innebygget grafikkløsning. Men fortsatt altfor treg) Dessverre så utelukker dette sånn ca 99% av alle mini-PCer som er til salgs i Norge. Fant faktisk bare to mini-PCer som ikke har regnekraften til en middelmådig kalkulator, Acer Aspire One 753 og Lenovo IdeaPad S205 Litt kraftigere ytelse går dessverre utover batteritiden, så du får ikke de ekstreme tallene som de svake Intel Atom PCene med liten skjerm klarer å vise til, men med så svak ytelse hjelper det fint lite om batteriet hadde vart i en uke. EDIT: Jeg ville kjøpt Lenovoen, basert på erfaringer med Acers (mangel på) kvalitet, og det faktum at du får kjøpt den hos en av de "store" nettbutikkene til en grei pris og ikke jallabutikker som Amentio. Hvis ikke noen av de faller i smak ville jeg kjøpt en ultraportabel istedenfor, og da blir det dessverre noe dyrere. Endret 5. juli 2011 av futtbucker Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Ville heller anbefale å se på en snerten 13" eller 15" laptop, mini-pcene var en hype, som kom, og er bortimot helt borte igjen. - Mortis Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Fikk selv Asus U31F i posten i dag. Koster såvidt over 4,5k, og er dermed noe dyrere enn en typisk netbook, men fortsatt en glimrende pris for en maskin i sin klasse. Fra før har jeg en netbook og en stasjonær, men jeg hadde rett og slett ingen bærbar maskin med dugandes skjermoppløsning og prosessor. En netbook med Intel Atom er grei nok til skriving, musikk og film som er "ikke-HD", men når jeg skal på ferie samt gjøre skolearbeid (med programvare som er litt mer plasskrevende på skjermen enn en typisk teksteditor) kommer netbooken til kort. Den er treg, og den lille skjermen på 10" med 1024*600 blir i overkant knapp selv for vanlig internettsurfing. futtbucker har flere gode poenger. Atom er merkbart tregere enn de fleste prosessormodeller på "fullverdige" laptops - ikke nødvendigvis den samme sirupfølelsen du får med en hauggammal malware-infisert maskin, men du merker det så å si hver gang du åpner et nytt program, laster en ny internettside etc. Oppløsning på 1024 i bredden gjør også at enkelte nettsider kan bli litt kørka da "folk flest" helst bruker større oppløsninger i dag, og dårlig gjennomførte sider tar kanskje ikke hensyn til en så smal oppløsning. Høyde på 600 piksler bidrar også til at det blir masse scrolling på websider med mye innhold, pga lav skjermhøyde. Om man i tillegg bruker Internet Explorer og pådrar seg et par av disse evinnelige tredjeparts verktøylinjene, blir det fort en svært liten bildeflate som faktisk er brukbar til surfing. En netbook med Intel Atom kan til nød gå an, men du bør ha en oppløsning på helst mer enn 1024 i bredden og minst 768 i høyden for å få noe særlig til bruksopplevelse. For å sammenlinge speccs på min netbook, som er omkring to år gammel (men likevel omtrent på linje med de fleste netbooks som selges i dag), vs min nye Asus U31F... 10" Asus EEE PC1000HE: Intel Atom 1.66 GHz 2 GB RAM (oppgradert fra 1 GB) Intel GMA skjermkort 1024*600 oppløsning 64 GB SSD-disk (oppgradert fra 160 GB platedisk) 10 timer oppgitt batteritid, ca 7 timer reell tid (da den var ny) Linux Mint (levert med Windows XP) 13.3" Asus U31F: Intel i3-380M 2.53 GHz dobbelkjerne (forrige generasjon Intel i3) 4 GB RAM (med en ledig minnebrønn) Intel HD skjermkort 1366*768 oppløsning 500 GB harddisk 8 timer oppgitt batteritid (utgaven med 5800 mAh batteri), ca 6 timer reell tid (etter batteribruken så langt å dømme) Windows 7 Home Premium Ingen av skjermkortene er spesielt mye å skryte av, men ihvertfall U31F bør takle Sims, og da skal du jo være berget. Denne kan også enkelt oppgraderes med mer minne om ønskelig uten å ta ut den "gamle" brikken, noe du ikke kan på en netbook da disse typisk kun har én minnebrønn (og støtter gjerne ikke mer enn 2GB uansett). Netbooks har dessuten normalt kun 160-250 GB harddiskplass, altså halvparten av hva U31F kommer med som standard. Windows 7 starter, som de fleste nye netbooks kommer med, er, som tidligere nevnt i tråden, en vits. Dette er en latterlig nedstrippet Windows-versjon, og den har bl.a. begrensning på hvor mange programmer du kan kjøre om gangen (3 eller 5 stk såvidt jeg husker), noe som jo i og for seg fjerner behovet for å legge til mer RAM/minne. Skulle jeg hatt en ny netbook i dag måtte det nok blitt en av dem futtbucker foreslår, evt. Asus EEE PC1215 pga skjermen og oppløsningen, men da er det bare såvidt en tusenlapp opp i pris for U31F som har dobbel mengde RAM, dobbelt så stor harddisk, betydelig kjappere prosessor, noe større skjerm (dog samme oppløsning) og ellers ca tilsvarende grafikk og batterilevetid. edit: Batterinivået har gått fra 63% siden sist jeg sjekket, til 54%. Samtidig har estimert levetid endret seg fra 3t 54min til 4t 12min. Snodig. Endret 6. juli 2011 av srbz 1 Lenke til kommentar
menco Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2011 Her var det mye nytiig info... Har vurdert en Asus eee 1215B.. Den passer fint med pris og utseende er heller ikke så verst... Noen som har noe formeninger om den? Lenke til kommentar
Shumatsu Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Her var det mye nytiig info... Har vurdert en Asus eee 1215B.. Den passer fint med pris og utseende er heller ikke så verst... Noen som har noe formeninger om den? egentlig veldig grei, mye for pengene, men den er ikke vesentlig raskere enn en atom basert netbook (med nvidiakort). den har mye minne, ok oppløsning på skjermen, usb3, bedre grafikkløsning, så den kan vise full hd film, samt at den har hdmi kontakt slik at man kan bruke ekstern monitor/tv med digitalt bilde. dessverre ser det ut som det har vært en del mandagsmodeller av 1215b fra rapporter på nettet, bla mye problemer med defekte trackpads. en del rapporterer også om litt mer viftestøy enn atomnetbooks i samme prisklasse. men skulle jeg kjøpt en netbook i dag ville det helt klart stått mellom den og den kommende litt dyrere lenovo x121e. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå