Gå til innhold

Hvordan er en typisk oppkjøring?


jeeee

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt lappen i utlandet. Var kjempelett der, så hvem som helst kunne klart det. Var ikke noe obligatorisk annet enn teoriprøve og oppkjøringa. Så for å få den norske lappen trenger jeg kun å ta oppkjøring i norge. Så hvordan er en typisk oppkjøring? Hva er de tingene man må kunne? Hvor lenge varer den? Er på orkanger om det har noen betydning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en stund siden jeg tok lappen men regner med at en typisk oppkjøring i dag er "vanlig" kjøring. Tenker på at du tar en tur rundt trafikkstasjonen. Er vel heller trafikkstasjonens plassering som bestemmer hvor utfordrende oppjøringen blir. Her i Stavanger ble det mest kompliserte å komme seg ut på veien fra trafikkstasjonen etter den nye trafikkstasjonen ble bygget xD

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du starter med eit teorispørsmål (ein sikkerheitskontroll som du trekker vilkårlig). Dette kan være alt i frå korleis du fyller på spylervæske til å finne ut kor stor tilhenger du kan dra med bilen du kjøyrer.

 

Deretter er det ein kjøyretur. Dei fleste plassar er det fleire standard ruter som det blir valgt mellom, men dei fleste av desse rutene prøver å få inn både bykjøyring og landevegskjøyring, spørsmålet er berre kva type kjøyring det blir mest av.

 

Så sjølv om du eigentleg berre treng oppkjøringa i norge så er det særdeles lurt å lese deg opp på kjøyreteorien også. Det er ofte av du under oppkjøyringa må kjøyre på plasser der det er spesielle regler for korleis du skal kjøyre for då og teste om du klarer å få med deg skiltinga og innrette deg etter dette. Som f.eks kjøring i nærheita av trikkeskinner, kjøyring over jernbaneoverganger og rundkjøyringer. Husk at oppkjøringa skal vertifisere at du kan overføre dine teoretiske kunnskaper til praksis.

Lenke til kommentar

Oppkjøringa mi var egentli bare å kjøre dit sensoren sa jeg skulle kjøre.. Kjørte litt oppi ett boligfelt osv og i en rundkjøring slik at han kunne se om jeg var god til det.

Om du gjør noe feil, så opplys sensor om hva du gjorde feil, og hvorfor, det gir pluss i boka.

Lenke til kommentar

Hadde oppkjøring i April.

 

- Du hilser på sensor.

- Du svarer på et teknisk kontrollspørsmål (ligger en tråd om det som "Sticky" i trafikk-forumet)

- Du får litt info fra sensor om hvordan oppkjøringa fungerer ("du kan få oppgave å følge skilt, eller du kan få oppgave å kjøre den retningen jeg sier". Noe sånt sier sensor til deg).

- Du kjører litt blandet kjøring; landevei, motorvei, bykjøring.

- Du får kanskje en oppgave eller to om å finne et sted å snu.

- Du kommer tilbake til trafikkstasjonen og dere snakker litt om hvordan du syns det gikk.

- Sensor skriver ned noen kommentarer på et ark og du får vite om du består eller ikke. Denne ventinga er litt nervepirrende. :)

 

Det er ikke særlig skummelt, helt ærlig. Jeg ville ikke vært nervøs. Mest sannsynlig er sensor også et hyggelig og oppegående menneske. Jeg snakka masse med sensor underveis om skolen jeg går på, hva jeg driver med osv.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

- Sensor skriver ned noen kommentarer på et ark og du får vite om du består eller ikke. Denne ventinga er litt nervepirrende. :)

 

Fikk faktisk ikke vite noe på dette tidspunktet jeg for min del..

Sensor sa ingenting da vi var færdig å kjøre, han bare gav meg en lapp å ba meg gå inn..

På Tur inn så jeg heldigis på lappen at det sto Bestått.. lykkerus da gitt!

snart 4 år siden nå, men husker fortsatt at det var utrolig deilig :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Følelsen av å få bestått er ufattelig deilig, men det å stryke derimot. Har opplevd begge deler.

 

Man kjører rundt en time, du blir testet i litt forskjellige situasjoner. Sensor skriver hvordan du takler de og danner et helhetsinntrykk.

 

Hvis du kan kjøre bil og kan reglene så er ikke oppkjøringen noe problem. Bare ikke ta med uvanene som gjerne kommer etter litt tid ;)

Lenke til kommentar

Følelsen av å ha bestått er nok ikke noe man glemmer med det første, husker min oppkjøring som det var i går. Er vel snart 4år siden - shit, jeg begynner å bli gammel :scared:

 

Anyway, hvor du skal kjøre og sånn varierer nok fra sted til sted. Jeg kjørte opp i Gjøvik og hadde 500m med boligfelt og resten var landeveg. Lett som bare det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...