Denique Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Trenger hjelp jeg og min samboer fikk sakt opp leieforholdet vårt grunnet strøm og varmtvanns kapasitet , vi godtok oppsigelsen da leiligheten er ekstremt dårlig og har mugg og fukt skader og dro dær ifra. etter oppsigelsestiden er fullført og har flyttet ut kontaktet han meg og ga beskjed om at vi hadde ikke vasket. vi hadde vasket men fikk beskjed og vaske igjen, dette var greit vi skulle komme dagen etter og vaske. fikk svar at vi ikke fikk lov til og vaske, dette skulle han gjøre selv og jeg fikk regningen, i tilegg til dette skulle jeg betale husleie for denne måned også. selv om kontrakten sier vi betaler forskuddsvis, og at vi har endt leieforholdet den 3 juli. jeg sa jeg ikke kom til og betale og jeg skulle kontakte politiet for konsulering og hjelp. dagen etter fikk jeg melding at han har hatt med kontrakt og oppsigelse med til politistasjonen og har fått beskje av dem at han har lov til og kreve ekstra husleie. stemmer dette? vi har ikke råd til det, og ikkeminst står det ingen ting om garanti og depositum i kontrakten vår. vengligst hjelp! Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Bare ignorer han, han prøver seg nå. Ikke svar mer på mld eller tlf. Lenke til kommentar
Saisuke Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 (endret) Først, angående vaskingen: Går utifra at dere har depositumskonto? Såfremt utleier har sett over leiligheten etter vaskingen deres og fått tilbake nøklene, for så å frigi depositumet, skal dere ikke betale for vasking. Vil ikke anbefale å ta det utleieren sier for god fisk... At han har vært hos politiet, er slett ikke sikkert. Jeg vil anbefale deg å ta med din kopi av leiekontrakten din (og evt. utskrift av innbetaling av siste leien), og spørre dem om råd. Hvis de ikke kan hjelpe, kan det være JussBuss (gratis rettshjelp fra studenter godt oppe i juss-studiet på UiO) har mulighet til å ta saken for deg. Ikke finn deg i dette uten videre! Lykke til:) Endret 5. juli 2011 av Saisuke Lenke til kommentar
Denique Skrevet 5. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2011 jeg har tengt og ta kontakt med politiet i morgen selv for og snakke med dem om situasjonen. vi har ikke depositums konto, eller noen form for garanti skrevet i kontrakten, alt dette er blankt. tok det ikke helt på god fisk men han sier at som skjer nå er via politiet fremover, siden jeg nekter og betale, spurte han om dem kom til og kontakte meg og da fikk jeg beskjed at han har ingenting mer og diskutere med meg. han sier han skal sende meg regning, noen ide hva jeg bør gjøre om jeg får den? har forresten en ny sofa som var lagret på soverommet som har fått mugg fra veggen og er ubrukelig også... Lenke til kommentar
Prikkus Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Hvor lang er oppsigelsestiden? Dessuten har han ikke hatt en gyldig oppsigelsesgrunn. Kast regningen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Hvor lang er oppsigelsestiden? På hvilken dato ble leiligheten sagt opp? Lenke til kommentar
Denique Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2011 vi fikk oppsigelsen den 18nde april, oppsigelsestiden er på 2 måneder. den trer i kraft den 1ste mai. og avslutter da når den siste husleia for di 2 månedne er utgått. siden vi betaler fra den 3die til den 3die var leiligheten vår frem til tredie juli. nå vil husleier ha enda en husleie for juli, det er lys i leiligheten også, bor en annen person der nå.. Lenke til kommentar
Prikkus Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 For all del.. Ikke betal noe som helst. Huseier har ikke krav på 2 husleier, altså fra deg og ny leieboer. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Politiet håndterer vanligvis heller ikke slike saker, særlig ikke når dere har flyttet ut. De ville nok henvist til forliksrådet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Politiet er sekretariat for forliksrådet mange steder. Det er for øvrig en grunn til at saksbehandlingen for domstolene er kontradiktorisk - altså at begge parter skal møte opp og argumentere. Du vet jo nå ikke hvordan han har forklart saken overfor politiet. La ham true. Det er ikke rettsgrunnlag for å kreve husleie for juli, med mindre det er grunnlag for erstatning (altså at han har tapt husleie på grunn av dere) eller dere har nektet å overgi nøkler (husleieloven §§ 10-2 og 10-3). Det er det så vidt jeg ser ingen holdepunkter for. Når det gjelder spørsmålet om vasking stemmer det at man ikke har krav på å få vaske om selv. "Vaskekravet" følger av husleieloven § 10-2 annet ledd: Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre. Huseiers rett til å få vasking utført selv og kreve leieren for utgifter med vask følger av § 10-3 annet ledd: Er husrommet i dårligere stand enn hva som er avtalt eller fastsatt i § 10-2, kan utleieren kreve dekket nødvendige utgifter til utbedring. Kravet må være framsatt innen rimelig tid etter at utleieren burde ha oppdaget mangelen. Regelen i annet punktum gjelder ikke dersom leieren har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro. Retten er begrenset til "nødvendige" utgifter. I dette ligger det en størrelsesbegrensning - man leier ikke inn det dyreste vaskefirmaet på markedet for å støvsuge litt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå