Solefald Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Kvifor er det enkelte mennesker som ubevisst gjer ting for å ha kontroll over den andre i eit forhold ? Er det mangel på sjølvbilde ? Eller er det noko anna ? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Har du noen spesielle eksempler på dette? Ofte er det for å holde fast på partneren samtidig som man koser seg med oppmerksomhet fra andre man ikke er sammen med. Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg hadde ikke klart å vært i ett forhold der damen er den som har kontroll. Derfor bør det alltid være mannen som tar på seg den rollen Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Kvifor er det enkelte mennesker som ubevisst gjer ting for å ha kontroll over den andre i eit forhold ? Er det mangel på sjølvbilde ? Eller er det noko anna ? Det er nok ikke kun én årsak, men en blanding av personlighetstrekk og eksterne faktorer Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 5. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2011 For eksempel å kreve svar på sms innen eitpar minutter uten å bli etterlyst, søke bekreftelser fra den andre, stille spørsmål ved følelser heile tida og den type ting tenker eg på Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Mye kommer av frykten for å miste kjæresten sin. Den som har kontrollen over forholdet er den som bryr seg minst om det. Den "submissive" parten vil da søke etter bevis på at den "dominerende" fortsatt vil ha ham/henne. Da kan snakk om følelser "hele tiden" og behov for å vite hvor personen er til et hvert tidspunkt, være ting som forekommer oftere. Eller så kan vedkommende ha kontrollerende atferd(http://en.wikipedia.org/wiki/Control_freak), som gjør at han/hun hele tiden vil ha kontroll over situasjonen. Dette er dog veldig desktruktivt over tid, men dette finnes i variende grad. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 5. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2011 Mye kommer av frykten for å miste kjæresten sin. Den som har kontrollen over forholdet er den som bryr seg minst om det. Den "submissive" parten vil da søke etter bevis på at den "dominerende" fortsatt vil ha ham/henne. Da kan snakk om følelser "hele tiden" og behov for å vite hvor personen er til et hvert tidspunkt, være ting som forekommer oftere. Eller så kan vedkommende ha kontrollerende atferd(http://en.wikipedia.org/wiki/Control_freak), som gjør at han/hun hele tiden vil ha kontroll over situasjonen. Dette er dog veldig desktruktivt over tid, men dette finnes i variende grad. Det her hørtes logisk ut. Prøvde å ha ein saklig samtale med samboern der eg forklarte det her, og knytta det mot 6 forskjellige ting som ho pleier å gjere om og om igjen, men eg fikk berre OMG tilbake. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 For eksempel å kreve svar på sms innen eitpar minutter uten å bli etterlyst, søke bekreftelser fra den andre, stille spørsmål ved følelser heile tida og den type ting tenker eg på Høres ut som en person som ikke stoler på deg. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 5. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2011 For eksempel å kreve svar på sms innen eitpar minutter uten å bli etterlyst, søke bekreftelser fra den andre, stille spørsmål ved følelser heile tida og den type ting tenker eg på Høres ut som en person som ikke stoler på deg. Og ifølge ho så er det fordi eg hadde sex med ei 2 mnd før vi vart sammen, at eg har FHM bunke heime, at eg ikkje har fortalt alt om historia mi som om kor mange eg har hatt sex med, at eg snakker lite om x'n min f.eks. Det her går vel tilbake til kontroll igjen. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Mye kommer av frykten for å miste kjæresten sin. Den som har kontrollen over forholdet er den som bryr seg minst om det. Den "submissive" parten vil da søke etter bevis på at den "dominerende" fortsatt vil ha ham/henne. Da kan snakk om følelser "hele tiden" og behov for å vite hvor personen er til et hvert tidspunkt, være ting som forekommer oftere. Eller så kan vedkommende ha kontrollerende atferd(http://en.wikipedia.org/wiki/Control_freak), som gjør at han/hun hele tiden vil ha kontroll over situasjonen. Dette er dog veldig desktruktivt over tid, men dette finnes i variende grad. Det her hørtes logisk ut. Prøvde å ha ein saklig samtale med samboern der eg forklarte det her, og knytta det mot 6 forskjellige ting som ho pleier å gjere om og om igjen, men eg fikk berre OMG tilbake. Hvis det er "abandonment issues", altså frykten for å bli forlatt, er det vanskelig for en person å se hva man gjør som virker litt "kontrollerende" men det er ikke kontrollerende, for så lenge man får lov til å gjøre ting uten motparten tilstede handler det ikke om kontroll. Kanskje litt sjalusi eller tillitsprobleme,r (er det tilitsproblemer er det noe galt i forholdet), er det sjalusi er det noe som man venner seg til, ellers kollapser forholdet. Men jeg kan sympatisere med de som blir så glad i noen at frykten for å miste dem leder en til å bli en kontrollerende drittsekk. Nå som jeg har fått avstand fra det merker jeg at jeg var slik mot min X. -frank Lenke til kommentar
Karbutar Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Og ifølge ho så er det fordi eg hadde sex med ei 2 mnd før vi vart sammen, at eg har FHM bunke heime, at eg ikkje har fortalt alt om historia mi som om kor mange eg har hatt sex med, at eg snakker lite om x'n min f.eks. Det her går vel tilbake til kontroll igjen. Virka som ho er veldig usikker på seg sjølv eller har opplevd utroskap eller liknande i eit tidlegare forhold... Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 For eksempel å kreve svar på sms innen eitpar minutter uten å bli etterlyst, søke bekreftelser fra den andre, stille spørsmål ved følelser heile tida og den type ting tenker eg på Høres ut som en person som ikke stoler på deg. Og ifølge ho så er det fordi eg hadde sex med ei 2 mnd før vi vart sammen, at eg har FHM bunke heime, at eg ikkje har fortalt alt om historia mi som om kor mange eg har hatt sex med, at eg snakker lite om x'n min f.eks. Det her går vel tilbake til kontroll igjen. Det var jo som jeg sa, at hun ikke stoler på deg. Du må rett og slett bare ta deg en alvorsprat med henne. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Jeg hadde aldri trodd det var negativt å prate lite om x´n Lenke til kommentar
Cheshire Cat Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=572655 Jaja, tror du du får andre svar her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå