µT. Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 (endret) Litt research er alltid greit. Apple er verdens mest verdifulle selskap og er verdt 433.7 milliarder dollar, eller 2 294 milliarder kroner. (kilde) Det gjør at Apple er verdt mer enn Microsoft og Intel til sammen. (kilde) Litt mer nøyaktig med dataene og kildene, samt lese hva der egentlig står - tallene dine bommer med ca 100 milliarder dollar. De er ellers bare en vurdering av hva analytikere tror Apple vil være verdt i februar 2012. Apple sin Market Cap var i går på 325,29 milliarder dollar - dvs ca 1 760 milliarder norske kroner. Kilder: NYSE og Yahoo Finance og bygger på en kurs på ca 350 dollar pr aksje. Vaultakurs 5,41. Ja, Apple er et av de mest verdifulle selskapet i aksjeverdi i dag (og trolig i nærmeste framtid). Men Exxon Mobil er fremdeles verd ca 75 milliarder dollar mer. Personlig vil jeg også påstå at Apple er overpriset, selv om P/E antyder at prisingen ikke er så ille for øyeblikket. Grunnen til dette er at konkurransen skal ikke bli så mye hardere før Apple må redusere prisene sin og da går inntjeningen fort ned. De har i dag relativt høye marginer, men tradisjonelt er ikke slike marginer mulig å opprettholde. Hverken Microsoft eller Intel med nærmest monopol har i realiteten klart dette. Apple har heller ikke 70 millarder dollar å kjøpe for. De har ca 23 milliarder dollar i omløpsmidler, og så har de finansielle muskler basert på egenkapital og inntjening. Om de da har mulighet til å reise 30, 50, 70 eller 120 milliarder kan neppe noen av oss svare på. Personlig tror jeg de i dag fint kan reise en 120 milliarder om nødvendig. Samsung Group er ellers en gigant - dog vanskelig å vurdere børsverdien pga av selskapets oppbygging og at det er aksjer i datterselskaper som er notert på ulike børser. Dog er regnskapsverdien av Samsung Group anslått til ca 300 milliarder dollar, noe som er langt høyere enn Apple sin tilsvarende verdi. Alle disse tallene og ingen kilde( r ). Nå sier jeg ikke at det du skriver er feil, men det er alltid veldig kjekt med kilde( r ). Det styrker blant annet påstanden du serverer til folket. Endret 7. juli 2011 av Steffen Moss Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Litt research er alltid greit. Apple er verdens mest verdifulle selskap og er verdt 433.7 milliarder dollar, eller 2 294 milliarder kroner. (kilde) Det gjør at Apple er verdt mer enn Microsoft og Intel til sammen. (kilde) Litt mer nøyaktig med dataene og kildene, samt lese hva der egentlig står - tallene dine bommer med ca 100 milliarder dollar. De er ellers bare en vurdering av hva analytikere tror Apple vil være verdt i februar 2012. Apple sin Market Cap var i går på 325,29 milliarder dollar - dvs ca 1 760 milliarder norske kroner. Kilder: NYSE og Yahoo Finance og bygger på en kurs på ca 350 dollar pr aksje. Vaultakurs 5,41. Ja, Apple er et av de mest verdifulle selskapet i aksjeverdi i dag (og trolig i nærmeste framtid). Men Exxon Mobil er fremdeles verd ca 75 milliarder dollar mer. Personlig vil jeg også påstå at Apple er overpriset, selv om P/E antyder at prisingen ikke er så ille for øyeblikket. Grunnen til dette er at konkurransen skal ikke bli så mye hardere før Apple må redusere prisene sin og da går inntjeningen fort ned. De har i dag relativt høye marginer, men tradisjonelt er ikke slike marginer mulig å opprettholde. Hverken Microsoft eller Intel med nærmest monopol har i realiteten klart dette. Apple har heller ikke 70 millarder dollar å kjøpe for. De har ca 23 milliarder dollar i omløpsmidler, og så har de finansielle muskler basert på egenkapital og inntjening. Om de da har mulighet til å reise 30, 50, 70 eller 120 milliarder kan neppe noen av oss svare på. Personlig tror jeg de i dag fint kan reise en 120 milliarder om nødvendig. Samsung Group er ellers en gigant - dog vanskelig å vurdere børsverdien pga av selskapets oppbygging og at det er aksjer i datterselskaper som er notert på ulike børser. Dog er regnskapsverdien av Samsung Group anslått til ca 300 milliarder dollar, noe som er langt høyere enn Apple sin tilsvarende verdi. Alle disse tallene og ingen kilde( r ). Nå sier jeg ikke at det du skriver er feil, men det er alltid veldig kjekt med kilde( r ). Det styrker blant annet påstanden du serverer til folket. http://www.withss.com/samsung-a-dragon-of-a-different-size-samsung-company-facts/ Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Alle disse tallene og ingen kilde( r ). Nå sier jeg ikke at det du skriver er feil, men det er alltid veldig kjekt med kilde( r ). Det styrker blant annet påstanden du serverer til folket. Jeg gir da kilder: NYSE (New York Stock Exchange) og Yahoo Finance. At jeg ikke akkurat gidder å legge inn en link skulle da ikke bety noe - men gjennom disse to finner man alt som er relevant i denne sammenhengen. Og du som sprer om deg med børsverdier etc burde i alle fall ha sjekket disse, da det er to av de sikreste kildene for aksjekurser, børsverdier med mer. De kildene som du brukte er i den sammenheng nesten verdiløse, da de både er tildels gamle (særlig den fra februar). Børsverdier kan svinge relativt fort, særlig i et marked som er såpass volatilt (ustabilt) som dagens. Bare i juni svingte markedsverdien av Apple med nesten 12 %, dvs nesten 40 milliarder dollar i børsverdi (market cap). Akkurat i dag er også børsverdien til Microsoft og Intel høyere enn børsverdien til Apple, altså er artikkelen fra 4.juni feil ca 1 mnd senere. Henholdsvis 348 mrd dollar og 329 mrd dollar, altså er f.eks Apple verd 4 mrd dollar mer i dag enn i går. Dog er NYSE oppe for handel for tiden, så de varierer fort +- noen mrd dollar. Det var ellers du som faktisk refererte en artikkel fra februar og tolket tallene galt. Det står intet i artikkelen om at Apple er verdens mest verdifulle selskap. Det står at 4 analysefirma mener at Apple vil få en verdi om et år som er høyere enn dagens verdi av Exxon Mobil (dvs verdien 8.2.2011). Analysts have had three weeks since Apple reported its best quarter ever to breakdown the results and the verdict is finally in: Apple should be the most valuable company on earth. Since the Jan. 18 report where Apple said it sold a record 16 million iPhones last quarter and nearly doubled the sales of iPads, at least five firms have raised their 12-month forecast on the stock to an average price of $467, or a 32 percent increase from here. At that level, Apple’s market value would total $433.7 billion, flying past Exxon Mobil’s current market value of $423.2 billion. Men det forutsetter da også at Exxon Mobil ikke øker i verdi. Nå har heller ikke Apple økt i markedsverdi siden 8.2 - verdien den dagen var ca 330 mrd dollar. Så slik tendensen er nå er det svært lite sannsynlig at aksjen stiger med 32 % i løpet av 6 - 7 mnd. Informasjon om regnskapsverdier i Samsung er hentet fra Wikipedia, men som nevnt - Samsung er et vanskelig selskap å få oversikt over. Dog er nokså sannsynlig at Samsung om morselskapet var notert på NYSE faktisk hadde hatt større verdi enn Apple. Men akkurat det er uansett ikke lett å vurdere. Og for å bruke Yahoo Finance som kilde på Apple sine eiendeler og gjeld. Apple har 31.3.2011 ca 61 mrd dollar i netto eiendeler (eiendeler minus gjeld), 95 mrd i totale eiendeler. Av dette er ca 50 mrd dollar omløpsmidler, dvs midler som kan realiseres innen en tidshorisont på 6 - 12 mnd. De har også 24 mrd dollar i kortsiktig gjeld. Bare 16 mrd er kontanter og kontantekvivalenter. Så i realiteten har de ikke så mye raske penger å handle for. Men børsverdien gjør det mulig med relativt store låneopptak. Faktisk er Apple for øyeblikket særdeles skeivfinansiert, egenkapitalandelen er alt for høy. Tradisjonelt begynner selskap med så stor egenkapitalandel å gå dårligere. 2 Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Raptor' timestamp='1310031254' post='17991739']Det er nok ikke salg av iPhone som Apple tjener mest på... Det Apple tjener mest på er at de sitter på hele "verdikjeden". For hver ting som selges i iTunes/AppStore/iBookstore så tjener Apple penger. I motsetning til Android så bruker en veldig høy andel av brukerne betaltjenester. Kjøper du en app i Market på din Galayx SII så er det Google som tjener penger, ikke Samsung. Det er jo derfor jeg sier Apple-PRODUKTENE. De vet å sko seg. Tar seg meget godt betalt for produktene, og tar en høy andel per solgte applikasjon etc. Macbook er jo et annet eksempel. En høy utgangspris. Så kommer oppgraderingene som man betaler flesk for. Er jo bare å se på hvordan "alle" skal ha en iPhone 5. Ingen har den minste lille anelse hvordan den telefonen blir, men "alle" skal jo ha den likevel. Og media slenger seg på. Den ene artikkel etter den andre selv om iPhone 5. Selv kunne jeg gjerne tenke meg et og annet Apple-produkt, men ikke til den pris Apple krever. Lenke til kommentar
sindre-s Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Jeg tror helt klart Apple gjør et godt valg når de bestiller 15 millioner iPhone 5 :-) Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Raptor' timestamp='1310031254' post='17991739']Det er nok ikke salg av iPhone som Apple tjener mest på... Det Apple tjener mest på er at de sitter på hele "verdikjeden". For hver ting som selges i iTunes/AppStore/iBookstore så tjener Apple penger. I motsetning til Android så bruker en veldig høy andel av brukerne betaltjenester. Kjøper du en app i Market på din Galayx SII så er det Google som tjener penger, ikke Samsung. Det er jo derfor jeg sier Apple-PRODUKTENE. De vet å sko seg. Tar seg meget godt betalt for produktene, og tar en høy andel per solgte applikasjon etc. Macbook er jo et annet eksempel. En høy utgangspris. Så kommer oppgraderingene som man betaler flesk for. Er jo bare å se på hvordan "alle" skal ha en iPhone 5. Ingen har den minste lille anelse hvordan den telefonen blir, men "alle" skal jo ha den likevel. Og media slenger seg på. Den ene artikkel etter den andre selv om iPhone 5. Selv kunne jeg gjerne tenke meg et og annet Apple-produkt, men ikke til den pris Apple krever. Synes "alle" skal ha det nye flaggskipet til HTC, Samsung. Som kommer ut hver 2. Måned og er mer utrolig enn det meste som finnes av telefoner. Du vet at det er flere andre telefoner som selges enn det er iPhoner som selges? Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Synes "alle" skal ha det nye flaggskipet til HTC, Samsung. Som kommer ut hver 2. Måned og er mer utrolig enn det meste som finnes av telefoner. Du vet at det er flere andre telefoner som selges enn det er iPhoner som selges? Definitivt. Men hvor mange andre får spaltemeter på spaltemeter med omtale og rykter på en telefon som ingen har den minste anelse NÅR den kommer, HVORDAN den blir etc? Vent til Apple kommer med offisiell uttalelse. Det dummeste jeg hører er folk som allerede nå sier "den MÅ jeg ha" om iphone 5. Så kommer etterhvert telefonen på markedet, og presenterer egentlig fint lite nytt. Likevel er den "revolusjonerende" og alt det der. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Likevel er den "revolusjonerende" og alt det der. Som Steve Jobs sier: "It just works" ( - if you hold it right) Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Synes "alle" skal ha det nye flaggskipet til HTC, Samsung. Som kommer ut hver 2. Måned og er mer utrolig enn det meste som finnes av telefoner. Du vet at det er flere andre telefoner som selges enn det er iPhoner som selges? Definitivt. Men hvor mange andre får spaltemeter på spaltemeter med omtale og rykter på en telefon som ingen har den minste anelse NÅR den kommer, HVORDAN den blir etc? Vent til Apple kommer med offisiell uttalelse. Det dummeste jeg hører er folk som allerede nå sier "den MÅ jeg ha" om iphone 5. Så kommer etterhvert telefonen på markedet, og presenterer egentlig fint lite nytt. Likevel er den "revolusjonerende" og alt det der. Det er jo den mestselgende mobilen i verden(såvidt jeg vet) så at den får mye spalteplass er kanskje ikke så veldig rart, i tillegg så får den nok ekstra mye omtale på grunn medier sin konstante rykteflom og spekulering. Motivasjonen for medie er jo å selge avisen/siden sin, og når alle iPhone eiere, potensielle iPhone eiere og sist men ikke minst iPhone haters, alle sammen leser disse artiklene så er det lett å forstå. Avisene gidder ikke lage så mange artikler om generiske HTC telefon nr 24 dette året når disse artiklene bare får 10% av leserene. Synes du der er like dumt når du hører samme påstand bli sagt om andre telefoner, eller er det spesielt ved iPhone dette skjer! 1 Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 (endret) hater når folk gjør dårlig research. Jeg og, f'eks når folk antyder at en bedrift som tjener penger lett ville selge sine aktiva til en bedrift som ikke gjør det. "Although smartphones running Google's Android OS continue to gain share of total smartphone units sold, when it comes to profits, Apple remains the undisputed king, raking in roughy 50% of the entire handset industry's net earnings during the first quarter of 2011, according to Canaccord Genuity analyst T. Michael Walkley. "Our [June] checks indicated continued strong sales of the iPhone 4, as it remained by far the top-selling smartphone at AT&T and Verizon despite the continued popularity of 4G smartphones and several new high-end Android smartphones," he said. At Verizon Wireless in particular, Walkley said his checks indicated the iPhone 4 was the #1 selling smartphone during June despite six new high-end Android smartphones from OEMs such as HTC (Thunderbolt – LTE, Incredible 2), Motorola Mobility (Droid X2), Samsung (Droid Charge - LTE), Sony Ericsson (Play), and LG (Revolution – LTE) launching in the last couple months. " Endret 11. juli 2011 av Lilac1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg