arne22 Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Skal lage noen skisser eller forholdsvis enkle tegninger til et lærebokkompendium. Har brukt Open Office sitt tegneprogram, og det fungerer jo. Synes Paint blir litt for enkelt. Er det noen som har et forslag til et noenlunde brukbart og enkelt tegneprogram, enten kommersielt eller gratis ? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 7. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2011 Takker for svar ! Har så langt kommet så langt at jeg har lastet ned Gimp og Paint.net Gimp ville ikke kjøre på Win 7 64, så den fikk jeg ikke testet. (Det kom bare feilmelding.) Paint.net har jeg testet, og cen minner vel kanskje litt om MS Paint (?). Paint.net ser imidlertid ut til å kunne ganske mye mer enn MS Paint, ved at man for eksempel kan tegne i flere lag. Dette gir jo mange flere muligheter ved at man kan tegne og rette lag for lag. Også en hel del andre ting ser ut til å fungere mye bedre enn hos MS Paint. Det ideelle tegneprogram hadde i grunnen hatt muligheten for å kunne bruke flere layers, på en slik måte at det ene layer er pixtelbasert, mens det neste er vektorbasert, osv. Mon tro om det finnes noe slikt ? Paint.net ser ut til å kunne litt av dette, men det ser ur som om alle lagene er pixtelbaserte (?), slik at det man eventuelt "flytter rundt på" det er ikke "objekter" men "pixtelmatriser". Ser uansett at Paint.net er et "must" som man må ha. Vil teste Inkscape litt senere. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 7. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2011 Ser ellers at Inkscape er et vektorbasert tegneprogram med mange muligheter: http://en.wikipedia.org/wiki/Inkscape Paint.net ser på den annen side ut til å være pixtel basert, men med mange flere muligheter enn MS Paint. En liten film: Alle videre opplysninger som bidrar til å kaste lys over hva som er best egnet til formålet mottas med takk. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Vektorgrafikk er veldig mye bedre egnet til ting soms kal trykkes (slik som et lærebokkompendium) ettersom det skaleres lett uten å bli styggere. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 @arne, det er riktig at paint.net er pikselbasert mens inkscape er vektorbasert. Mitt råd til deg er å bruke paint.net til fotografier og andre pikselbaserte utrykk, mens resten gjøres i inkscape. For å avslutte det og sette sammen, anbefaler jeg scribus som sideombrekkingsprogram. Det er bedre å jobbe med spesialiserte programmer som er gode på det de gjør, fremfor programmer som gjør mye men bare halvveis. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 16. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2011 Mange takk for veldig gode innspill. Jeg bruker nå både Inkscape og Paint.net, og jeg kjente ingen av dem fra før. Skal vel helst ha litt mer trening med Inkscape. Foreløpig så imponerer Paint.net mye ved at den er så enkel å bruke, og samtidig så mye kraftigere enn MS Paint. Kjenner ikke til Scribus. Den ser kjempeinteressant ut, så den skal jeg også teste. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 Så har jeg testet Scribus, og det er også absolutt et program jeg kan bruke til noe ! Siden du/dere ser ut til å ha meget god peiling .. nok et spørsmål: I flere år så har jeg forsøkt å finne et program som genererer web sider (HTML) på en brukbar måte, men jeg har i grunnen ikke funnet noe. Scribus hadde vært perfekt for det formålet, hvis dne kunne det også. (Men den kan jo pdf ..) Kjenner du/dere til noe program som kan lage web sider på en noenlunde brukbar måte, noe ala Scribus .. ?? (Skulle det for eksempel være en mulighet å bruke et program som kan konvertere fra pdf til html ?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå